The Witcher 3 Wild Hunt Preview - Laat nu al ons hart sneller kloppen

Preview
zondag, 24 augustus 2014 om 14:26
xgn google image
Misschien wel de meest geanticipeerde game die volgend jaar verschijnt, is The Witcher 3: Wild Hunt. Niet geheel onlogisch, het spel moet het knallende einde worden van een indrukwekkende trilogie. Tijdens de Gamescom kregen wij een dik half uur aan nieuwe gameplay te zien van de epische avonturen van Geralt of Rivia.
Niet alleen wij kregen een heerlijk lange gameplay demo te zien, iedereen die The Witcher 3 de afgelopen dagen heeft gevolgd ook. CD Projekt RED liet namelijk de live demo - die wij achter gesloten deuren zagen in Duitsland - zien aan het grote publiek. Heb je deze nog niet gezien, doe dat dan zeker bovenaan dit artikel, want je wilt nu al geen seconde van deze game missen.

De wereld van The Witcher leeft

Wat al meteen opvalt in de live demo - die begint waar de Poolse ontwikkelaar na de E3 gebleven was - is hoe de wereld van The Witcher 3 leeft. Terwijl Geralt op zijn paard langs de enorme stad Novigrad trekt, bruisen de groene velden buiten de poorten van leven. Mensen lijken met een doel ergens heen te lopen, zagen hout, smeden gereedschap, kindelen gillen en spelen en bootjes varen door de gracht.
Deze bruisende wereld, zelfs al voordat Geralt überhaupt de straten van het drukke Novigrad bewandelt, zorgt voor immersie en een wil om de wereld te verkennen. Alles beweegt en doet wat, waardoor het lijkt dat de game op elke vierkante meter duizend-en-één geheimen voor je verbergt.
The Witcher 3: Wild Hunt Novigrad

Alles wat je ziet is bereikbaar

Een van de features die de ontwikkelaar maar blijft herhalen, is die van een enorme open wereld waar jij kunt gaan en staan waar je maar wilt. Elke bergtop, boom of stad die je in de verte kunt zien, kun je bezoeken als je maar lang genoeg reist.
Het wordt interessant om te zien of CD Projekt RED deze enorme beloofde wereld interessant kan houden door het levendig te laten voelen. Een stad als Novigrad voelt al gauw bruisend door de honderden NPC's die de straten bewandelen, maar als je vijftien minuten moet rijden van stad A naar dorp B, hoeveel leuks kom je dan onderweg tegen? Wat wij van de game tot nu toe gezien hebben schept verwachtingen, en het is te hopen dat de ontwikkelaar dit door kan zetten tot de definitieve versie.

Levend ecosysteem moet wereld interessant houden

Eén van de features in The Witcher 3: Wild Hunt die de game interessant moet houden, is die van een 'living ecosystem'. Hierdoor moet de game extra levendig aanvoelen. In de live demo wordt deze feature alleen vlug genoemd, maar het houdt vooral in dat de flora en fauna van de game reageert op jouw acties, en ook leeft als jij niets doet.
Zo zullen wilde dieren - zoals de bekende Drowners - andere schepsels te lijf gaan. Loop jij door de wereld, dan kun je een van de gereanimeerde lichamen in gevecht zien met een Harpy. De fauna heeft dus andere vijanden dan jij als Witcher, en zal zich soms vijandig opstellen.
Het levende ecosysteem is trouwens meer dan wilde beesten die af en toe elkaar aanvallen. Een lichaam dat niet wordt verbrand, van bijvoorbeeld een verslagen bandiet, zal monsters en dieren als wolven aantrekken, die zo'n lijk aanzien voor een lekker maaltje. Heb jij dus net een groepje vijanden een kopje kleiner gemaakt, dan moet je maken dat je wegkomt, aangezien grote groepen wilde beesten eraan kunnen komen.
The Witcher 3: Wild Hunt Harpies

Nieuwe wezens in The Witcher 3: Wild Hunt

Iets wat ook haar intrede maakt in The Witcher 3: Wild Hunt, zijn enkele nieuwe schepsels. Tijdens de E3-demo zagen wij al een Griffin: een enorm beest met een lichaam van een leeuw en vleugels en een kop van een arend. Tijdens de live demo op de Gamescom kwamen wij in aanraking met een geheel ander wezen: de Godling.
Kleine, blauwe Johnny, het kind-achtige wezentje dat Geralt helpt in zijn queeste om de as-harige WItcher te vinden, is namelijk zo'n Godling. Hoewel ze veel weghebben van Buccas en Lutins - de twee schepsels waarmee Geralt Johnny verwart -, zijn de blauwe monstertjes toch erg anders. Ze lijken namelijk sterk op mensen, hebben een jong uiterlijk en enorm schrille stemmetjes. Het wordt leuk om te zien wat voor andere wezens CD Projekt RED naar The Witcher 3 brengt volgend jaar.

Missies scheppen jouw Witcher-wereld

Aan het einde van de demo lieten de ontwikkelaars ons ook nog zien hoe de wereld verandert door de keuzes die jij maakt. Wanneer Geralt het pompende hart onder de boom ontmoet, pleit en zweert de rode gedaante dat alleen hij de gekidnapte weeskinderen kan redden. Een paar zwaardslagen en vuurgolven later verslaat Geralt het hart, maar zijn de kinderen verdwenen.
Het is erg tof om te zien dat jouw keuzes invloed hebben op het verhaal, maar het is wel afwachten hoe ver CD Projekt RED dit doorvoert in The Witcher 3. Gaat dit namelijk een ingrijpend effect hebben waardoor de hele game kan veranderen, of blijft het bij optische verschillen zoals het opblazen van Megaton in Fallout 3 of Bowerstone Old Town in Fable II.
The Witcher 3: Wild Hunt Dorpje

The Witcher 3: Wild Hunt is nu al indrukwekkend

De Poolse ontwikkelaars hebben in ieder geval met hun laatste gameplay demo ons genoeg stof tot nadenken gegeven. Stukje bij beetje vallen de puzzelstukjes van The Witcher 3: Wild Hunt meer op zijn plaats, en krijgen wij een beter beeld van deze nu al indrukwekkende game. Schiet eens op CD Projekt RED, wij kunnen niet al niet wachten op nog een half uur-durende gameplay demo!

Populair Nieuws

Laatste Reacties