Battlefield Hardline Preview - Handboeien en een politiebadge

Preview
zondag, 24 augustus 2014 om 22:00
xgn google image
De multiplayer van de nieuwe Battlefield hebben we al uitgebreid aan de tand kunnen voelen in de bèta. Vandaag staat de verhaalmodus van de politieshooter centraal, al weten wij niet zo goed of Battlefieldgamers hierop zitten te wachten.
Ontwikkelaar Visceral Games (bekend van Dead Space) hoopt met Hardline een nieuwe weg met de Battlefieldserie in te slaan. De multiplayer van deze shooterserie stond altijd al als een huis, maar vaak was de singleplayer om te huilen. De Bad Company games waren twee komische uitzonderingen op deze regel, maar zowel Battlefield 3 als Battlefield 4 hadden een verhaalmodus om van te huilen.
Battlefield: Hardline

Andere aanpak

Daarom pakt Hardline het anders aan. De volledige game is ingedeeld als een 'crime drama' dat zo in een televisieserie omgetoverd kan worden. Levels zijn opgedeeld in afleveringen, die iedere keer met een cliffhanger eindigen. Zodra je met het volgende hoofdstuk begint krijg je middels een 'previously on Hardline' video snel de stand van zaken uitgelegd.
Het idee is leuk, maar het probleem lijkt een beetje dat de gameplay haast identiek is aan die van Battlefield 4. Natuurlijk, je speelt met een agent, maar op het in de boeien slaan van criminelen en het stoer doen met je badge, speel je nog steeds een traditionele Battlefield game waarin je alles tot schroot knalt.
Als we na een korte wandeling door een paar tunnels weer in de buitenlucht komen zien we een klein kampement midden in de woestijn. Er wordt ons verteld dat we volledig vrij zijn om onze eigen tactiek te kiezen, zoals we dit eigenlijk bij iedere Battlefield game horen. Grofweg betekent dit nog steeds het volgende: probeer te sneaken, en als je ontdekt wordt, knal je alles neer wat beweegt.
Battlefield: Hardline

Freeze!

Het arresteren van zekere high value targets zorgt nog voor enige uitdaging. Nadat we met onze verrekijker het kamp gescand hebben, licht er een klein vakje op over een grote vent met een machinegeweer. De politiedatabase herkent hem als topcrimineel, die we voor extra punten levend moeten arresteren. Door hem te besluipen en in de boeien te slaan verdienen we flink wat extra dollars, die we kunnen gebruiken om onze uitrusting te upgraden tussen missies door.
Soms zullen tegenstanders je overigens niet meteen vol lood pompen als je ze ontdekken. Als je besluit om je handen in de lucht te gooien, kun je ze overtuigen om je gevangen te nemen. Zodra je bijna opgepakt wordt, kun je middels een snelle move jouw nietsvermoedende vijand als menselijk schild gebruiken, terwijl je de andere tegenstanders neerhaalt.
Dit kan ook andersom werken. Stel dat jij twee handlangers ziet staan, dan kun jij er met getrokken geweer en je politiebadge voor zorgen dat ze zich overgeven. Dit gaat niet zo makkelijk als het klinkt, want terwijl jij jouw handboeien pakt om ze in te rekenen, zullen ze steeds proberen om hun geweer te pakken.
Battlefield: Hardline

Laat die boeien maar zitten

Twee kleine metertjes laten zien hoe dichtbij ze bij hun geweer zijn, wat je ook kunt zien aan hun handen die richting hun holsters gaan. Je kunt ze van gedachten veranderen door je geweer op ze te richten, terwijl je langzaam maar zeker dichtbij genoeg komt om ze te arresteren.
Deze twee typische politiedingen zijn zeker leuk bedacht, maar wij vragen ons af hoe vaak we dit kunnen en willen gebruiken. Natuurlijk zullen er in het verhaal een paar momenten zijn waarop je verplicht iemand succesvol moet inrekenen, maar in normale shootouts lijkt het ons vooral veel extra moeite om hetzelfde doel te bereiken: het uitschakelen van je tegenstanders.
Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline overtuigt nog niet

Op dit moment heeft Battlefield Hardline ons nog niet overtuigd. De politiesetting kan een welkome interessante afwisseling vormen van het standaard legerverhaal, maar tot nu toe hebben we te weinig gezien wat dit echt speciaal maakt. Het zijn vooral dezelfde missies waarin je meer kansen hebt om vijanden levend op te pakken.
Het is natuurlijk pas de eerste gameplay die we gezien hebben van de Hardline, dus we willen niet te snel oordelen. Laten we vooral hopen dat Visceral nog wat trucjes achter de hand heeft om te bewijzen dat dit een volwaardig deel in de Battlefieldreeks wordt.

Populair Nieuws

Laatste Reacties