The Witcher 2: Assassins of Kings Preview

Preview
vrijdag, 31 december 2010 om 17:00
xgn google image
Ik oktober 2007 maakte de wereld kennis met The Witcher. Sommigen dachten dat RPG's op de PC zo goed als dood waren, maar met de komst van Geralt of Rivia als Witcher in deze gelijknamige game bewees CD Projekt keihard het tegenovergestelde. De game werd namelijk zeer goed ontvangen en meer dan anderhalf miljoen keer verkocht. Genoeg dus voor een vervolg.
In The Witcher 2: Assassins of Kings ga je natuurlijk weer verder met Geralt. Ook zijn veel hoofdpersonen uit het vorige deel van de partij, en ons werd meteen al verteld dat je tot op een bepaalde hoogte zou kunnen zien hoe je de vorige game hebt gespeeld. Echter zal dat voor de consolegamers niets uitmaken, aangezien The Witcher nooit op een console terecht is gekomen. Om meteen maar met de deur in huis te vallen; van deze game is het ook nog niet 100% zeker of de spelcomputers wel bereikt zullen worden. Echter zijn er genoeg aanwijzingen om aan te nemen dat dit wel gaat gebeuren, zo viel het ons tijdens de presentatie op dat de game op een Xbox 360 controller gespeeld werd.
The Witcher 2: Assassins of Kings Screenshot 162208The Witcher 2: Assassins of Kings Screenshot 147170The Witcher 2: Assassins of Kings Screenshot 147156
Misschien overweldigend voor nieuwkomers
Helaas is er nog niks bekend over het verhaal zelf, maar de titel van deze game zal zonder twijfel vele speculaties op gang kunnen brengen. Het enige waar wij onze twijfels bij hebben is of alles wel duidelijk te begrijpen zal zijn voor mensen die nieuw zijn binnen de franchise. Er wordt in de trailers namelijk erg veel geroepen over ene King Foltest en Northern Kingdoms, dat nogal nietszeggend is als je niet bekend bent met de serie.
Gelukkig hoef je ook geen expert te zijn op het gebied van The Witcher, omdat je helemaal je eigen lijn kunt trekken door de game. Sommige verhaallijnen en keuzes zullen wat dieper op achterliggende verhalen ingaan, terwijl sommigen het juist overbodig maken om het hele verhaal te weten, en iemand direct uit zijn lijden verlossen. Zo kun je bijvoorbeeld redelijk aan het begin van de game door enkele acties en keuzes bepalen of je met een bondgenoot of juist met een vijand verder het spel in gaat.
Trek je eigen lijn..
Bondgenoot of niet, uiteindelijk komt het allemaal neer op Geralt zelf, want dat het enige personage zijn waar jij de controle over hebt. En die controle is heel uitgebreid. The Witcher zat al vol met spreuken en vaardigheden, en daar komen meer dan 50 nieuwe vaardigheden bij. Zo kan je Geralt echt helemaal naar je eigen wens vormen. Nou ja, alleen het uiterlijk blijft hetzelfde door de gehele game.
... tot in het kleinste detail
CD Projekt claimt met de Witcher 2 de meest non-lineare game ooit te hebben gemaakt. Dit wil ze waarmaken door onder andere veertig non-lineare quests en sidequests in het spel te stoppen die kunnen variëren van een half uur tot drie uur aan speeltijd. In al die tijd zul je 130.000 ingesproken zinnen te horen krijgen, ruim 20.000 meer dan het vorige deel. En er zit meer dan 2,5 uur aan cutscenes in het spel verwerkt. Alsof dat nog niet uitgebreid genoeg is kent de game ook nog eens drie verschillende openingen en maar liefst zestien verschillende eindes.
The Witcher 2: Assassins of Kings Screenshot 146095The Witcher 2: Assassins of Kings Screenshot 146085The Witcher 2: Assassins of Kings Screenshot 146079
Combat 2.0
In The Witcher 2 is naast al die bovenstaande vernieuwingen ook een nieuw combatsysteem geïmplementeerd. In de originele game werkte de combat niet altijd mee, omdat er altijd goed getimed moest worden en je het overzicht erg snel kon verliezen. Dat is allemaal opgelost met het nieuwe systeem, dat meer ruimte biedt voor combo’s en vooral verdedigende acties voor wat wij hebben gezien. Wel blijft timing cruciaal voor het maken van die nieuwe combo’s.
Ook is nog even het hele grafische aspect overhoop gehaald. Te beginnen bij Geralt zelf, die heeft een compleet nieuw gezicht gekregen dat er vele malen beter en gedetailleerder uitziet dan zijn gezicht in de vorige game. Ook heeft CD Projekt een nieuwe engine ontwikkeld die ook een veel mooiere omgeving mooier moet kunnen weer geven, en dat is zeker goed gelukt in de levels die gedemonstreerd werden. Maar daar houdt al het goeds niet op, de nieuwe engine zorgt er namelijk ook voor dat de hele wereld zonder laden overgestoken kan worden, de vele laadschermen uit The Witcher (boven de honderd) zijn gereduceerd tot een aantal dat op één hand te tellen is.
Om verliefd op de worden
Na alles wat wij van The Witcher 2 hebben gezien, is ons duidelijk geworden dat dit echt een hele goede game gaat worden. Alles zag er tip top uit en de game is enorm complex en gedetailleerd. Het enige minpunt dat wij hebben constateren na de demonstratie is dat het voor beginners allemaal wat overweldigend kan zijn, en dat de drempel niet erg laag wordt gelegd om met deze game en franchise vertrouwd te raken. Iedereen die wel bekend is met The Witcher of een gelijksoortige RPG loopt een groot risico om verliefd te worden op deze game. En CD Projekt, geef eens duidelijkheid over die consoleversies!

Populair Nieuws

Laatste Reacties