The Surge Preview - Ledematen afhakken tegen Global Warming

Preview
zaterdag, 02 juli 2016 om 14:15
xgn google image
Op de E3 gingen we ook langs bij uitgever Focus Home Interactive, die een aantal nieuwe titels onder hun naam uitbrengen. Eén van die titels is The Surge, een Action RPG die wordt ontwikkeld door Deck13 Interactive. Hoe het ervoor staat met de game kun je lezen in onze The Surge Preview.
In The Surge maakten kennis met de voorlopig naamloze protagonist, die een baan heeft aangenomen bij een bedrijf dat zich specialiseert in het opruimen van afval. The Surge speelt zich namelijk af in de nabije toekomst en de opwarming van de aarde is voorlopig nog niet gestopt, waardoor het broodnodig is om alles te doen om verdere opwarming te voorkomen. Onze protagonist begint hoopvol aan zijn nieuwe baan, maar al snel zal hij van gedachten veranderen.
The Surge Preview

Knokken op de vuilnisbelt in The Surge Preview

The Surge begint op een soort vuilnisbelt, waar het hoofdpersonage is ac0htergelaten. Volgens de Duits ontwikkelaar heeft de protagonist een exo-suit gekregen, maar soms gaat er wat fout bij de installatie en verliest diegene zijn geheugen en draait hij daar. Dat is ook het geval bij onze protagonist, hoewel hij niet is doorgedraaid. Zijn andere collega’s die op de vuilnisbelt rondlopen in The Surge zijn dat echter wel.
Al snel maakt hij kennis met één van zijn exo-suit maatjes, die zonder nadenken op hem af komt gerend met een kettingzaag als arm, maar gelukkig heeft de exo-suit de gevechtcapaciteiten van onze naamloze held een flink stuk verhoogd. Een aantal rake slagen later is de ex-collega zijn kettingzaagarm kwijt en kan hij makkelijk uit zijn lijden worden verlost.
The Surge Preview

Ledematen afhakken in slowmotion

Het gevechtsysteem is vrij simpel in The Surge, maar met een aantal interessante aanpassingen. In plaats van lichte en zware aanvallen zoals in andere fighting games, heb je de mogelijkheid om een verticale of een horizontale aanval uit te voeren. Dit is belangrijk, omdat gevechten oom meer draaien dan raak slaan, je kan namelijk op elk lichaamsdeel focussen en op die manier de zwakke plek van je vijand vinden.
Zo had de eerste vijand een kettingzaag als arm en dat was zijn primaire wapen, als je dus op die arm focust en probeert af te hakken – wat dus weer beter gaat met verticale aanvallen dan horizontale aanvallen – dan ben je van dat probleem verlost. Elke vijand moet je daarom ook anders aanpakken, want elke soort heeft weer bepaalde zwakke en sterke plekken die je moet zien te vinden.
Het focussen op lichaamsdelen heeft ook invloed op een ander aspect, kregen we bij The Surge Preview te horen van Deck13 Interactive. Zoals gewoonlijk is bij Action RPG’s zullen vijanden voorwerpen laten vallen als ze doodgaan, maar bij The Surge is dat afhankelijk van het lichaamsdeel waar je op focust. Heb je een vijand onthoofd, dan zul je dus zijn helm vinden, maar bij de eerste vijand hebben we dus de kans om zijn kettingzaag te vinden.
The Surge Preview

Puzzels en obstakels

Elk wapen dat je kan vinden heeft daarnaast zijn eigen speelstijl. We kwamen iets later in The Surge vijanden tegen die een exo-suit aanhadden die waren geïnspireerd op een heftruck, hun taak was immers om puin van de ene plaats naar de andere te transporteren. De scherpe wapens die ze aan hun armen hebben hangen die zijn daarnaast ook handig om op iemand af te rennen en diegene vast te pinnen. Heb je de wapens van de heftruck-vijanden gevonden, dan kan je zelf ook zo’n actie uitvoeren en op deze manier heeft elk wapen zijn eigen unieke eigenschap.
Sommige wapens of uitrustingen zijn ook nodig om bepaalde puzzels of obstakels respectievelijk op te lossen of te omzeilen. Zo konden we met de heftruck-armen een roldeur openen, die ons toegang verschafte naar het begingebied van The Surge Preview, een mooie shortcut naar de rest van de gebieden. In de container waar we in begonnen hadden we tevens de mogelijkheid om zelf wapens en uitrustingen te maken, als we de benodigde onderdelen en blauwdrukken hebben.
The Surge Preview

Unieke bossfights in The Surge

Het is niet makkelijk om de weg te vinden op de vuilstortplaats, helemaal omdat er geen richtingaanwzijer is in The Surge, maar dankzij aanwijzingen die geschreven zijn op de muren is het mogelijk om erachter te komen waar je naartoe moet. Aan het einde van The Surge Preview stond er nog een grote verrassing op ons te wachten, een enorme robot die niet het beste met ons voor heeft.
Deck13 Interactive wil in The Surge alleen bossfights stoppen die uniek zijn en waar de oplossing niet gelijk voor de hand ligt. Nu was de baas in The Surge de eerste baas die je zult tegenkomen, dus dankzij de cutscene wisten we al gelijk wat zijn zwakte is, zijn richtsysteem is namelijk kapot en zal daarom ook op zichzelf schieten als hij een salvo rakketten afvuurt. Voor de rest konden we geen schade aanrichten aan de robot, maar door constant op hem in te slaan gaat hij je als een steeds groter probleem zien en sterkere wapens inzetten, totdat hij bij de rakketten aankomt. We zijn nu al benieuwd wat voor andere bossfights in de game zullen zitten dankzij The Surge.
The Surge Preview

The Surge prikkelt interesse met interessante gameplay

The Surge is duidelijk geen AAA-titel die de productiewaarden heeft van The Witcher 3 en oogt daardoor vrij houterig, maar wat het inlevert op het grafische gebied maakt dat zeker goed op het gebied van gameplay. Er zaten veel indrukwekkende momenten in The Surge Preview en wat ons betreft is het onthoofden van een vijand in slowmotion altijd goed. We zijn benieuwd wat The Surge ons gaat bieden als de game uitkomt in 2017 voor de PC, Xbox One en PlayStation 4.

Populair Nieuws