The Surge Gameplay Preview - Overleven in futuristische wildernis

Preview
dinsdag, 18 april 2017 om 16:00
xgn google image
Met nog een maand te gaan tot de release van The Surge, is het de hoogste tijd om de game nogmaals aan de tand te voelen. Het hakken en zagen in de wereld van de game oogt nog altijd vermakelijk, maar is dat in de praktijk ook zo? Deze The Surge gameplay preview biedt het antwoord.
Tijdens een groot opgezet evenement in Parijs toonde uitgever Focus Home Interactive in februari met veel trots de line-up met games die dit jaar op de markt moet verschijnen. Een van die titels was de actievolle role-playing game The Surge. Dik twee maanden later geeft ontwikkelaar Deck13 ons de kans om opnieuw met de game aan de slag te gaan.
The Surge Gameplay Preview

Wakker worden in een futuristische nachtmerrie

Maar ditmaal gewoon comfortabel middels een The Surge gameplay preview build die thuis onder de loep genomen kon worden. Wat meteen opvalt, is dat de content van die build vrijwel identiek is aan hetgeen dat getoond en gespeeld is op het eerdergenoemde evenement.
Zo begint de The Surge gameplay preview wederom vrijwel aan het begin van de game. Jij kruipt in de huid van Warren, een nieuwe werknemer van de megafabrikant CREO. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwikkelen van zogenoemde exo-suits; pakken die zware handelingen voor mensen makkelijker moet maken. Een soort hijskraan, maar dan gebouwd om je lichaam.
De zaken lijken helaas niet zo te gaan als zou horen, want aan het begin van de The Surge gameplay preview wordt Warren wakker doordat een drone hem meesleept om te verwerken als een stuk vuil. Hij weet zich gelukkig snel los te worstelen en de vijandelijke robot uit te schakelen. Vanaf dat moment wordt de controle overgedragen. Het is tijd voor actie.
The Surge Gameplay Preview

Versla vijanden en sprokkel loot bij elkaar

Zoals besproken in de preview van twee maanden terug is The Surge een combinatie van hack-and-slash en role-playing, waardoor de vergelijking met games als Dark Souls of het recentere Nioh snel gemaakt is. De game weet die formule zijn eigen te maken door enkele twists in het vechtsysteem te verwerken, waarbij afhankelijk van jouw acties je bepaalde loot krijgt ter beloning.
In The Surge is het namelijk mogelijk om aanvallen te focussen op een specifiek onderdeel van het lichaam. Dit omdat vijanden vaak zwakke plekken hebben die je kunt uitbuiten. Als een vijand bijvoorbeeld geen bepantsering draagt op zijn rechterarm, dan doen aanvallen op dat deel van het lichaam veel meer schade.
Daarentegen zijn beter bepantserde onderdelen van een vijanden weer meer loot waard. Je kunt dus zelf kiezen hoe jij jouw gevechten tot een goed einde brengt: dood je iemand snel met weinig beloningen als gevolg, of doe je wat meer moeite voor die extra loot. Soms is de laatste keuze de meest wijze, omdat nieuwe wapens en bepantsering met diezelfde beloningen gekocht en geüpgradet worden.
The Surge Gameplay Preview

Coördineer je aanvallen goed

En die upgrades heb je zeker nodig om de The Surge gameplay preview tot een goed einde te brengen. Zoals het een game binnen dit genre betaamt ben je met een tik of twee morsdood en moet je dus altijd op je hoede zijn. Daarnaast kun je niet in het wilde weg rond slaan, want de staminabalk is dan binnen no time helemaal leeg.
De vijand leren kennen en daarop anticiperen is daarvoor de oplossing. Hier moet wel een punt van kritiek geuit worden op The Surge, want sommige vijanden zijn erg snel te meesteren door een gebrek aan variatie in aanvallen. Zeker de eindbaas van de The Surge preview build is daar een goed voorbeeld van.
Hoewel de baas in kwestie zeker sterk genoeg was, miste er variatie in de aanvallen die hij op jouw karakter afstuurt. Hierdoor heb je al snel door wat je moet doen en dat doet afbreuk aan de moeilijkheidsgraad van de game. Iets wat juist een selling point is voor games binnen het genre.
The Surge Gameplay Preview

Technische imperfecties kwellen de speelervaring

Maar ook op het technische vlak is nog niet alles zoals het zou moeten wezen. De gevoeligheid van de camera is momenteel bijvoorbeeld enorm hoog, wat resulteert in dat je beeld alle kanten op gaat. Deze The Surge gameplay preview werd gespeeld op de PC met een controller en pas na de gevoeligheid helemaal naar beneden te schroeven, kon er normaal gespeeld worden.
Maar ook slagen die niet altijd lekker geregistreerd worden door de game, zijn een doorn in het oog. Zeker bij de eerste eindbaas is het meerdere keren voorgekomen dat aanvallen letterlijk niets uithaalden. In een game waar elke slag cruciaal kan zijn, moet dit natuurlijk niet voorkomen.
Het zijn technische puntjes die zeker niet onoplosbaar zijn, maar wel aangekaart dienen te worden zo vlak voor release. Zeker omdat The Surge toffe elementen met zich meebrengt en Deck 13 binnen het hack-and-slash genre toch iets fris neer wil zetten. Helaas is alles dus nog niet zoals het zou moeten wezen.
The Surge Gameplay Preview

The Surge Gameplay Preview - Laat ons achter met gemixte gevoelens

De vraag is dan ook of de The Surge gameplay preview die nu gespeeld kon worden representatief is voor de rest van de game. Hoe zit het bijvoorbeeld met de variatie in de vijanden en omgevingen? De demo speelde zich vooralsnog alleen op een grauw industrieterrein af. Wat meer kleur en afwisseling zou de RPG zeker niet misstaan.
Met de release in zicht is het te hopen dat Deck13 met het complete avontuur genoeg weet te overtuigen om de twijfelpunten van deze The Surge preview te laten verdwijnen. Het concept en de setting zijn zeker tof, maar de technische imperfecties en eentonigheid die op de loer liggen kunnen nog altijd roet in het eten gooien. Het antwoord volgt op 16 mei, wanneer The Surge in de schappen ligt.