The Order 1886 Preview - Een filmisch pareltje

Preview
dinsdag, 19 augustus 2014 om 14:36
xgn google image
Misschien wel de meest geanticipeerde PS4-titel van het moment is The Order: 1886. Logisch, de game van Ready At Dawn moet een mijpaal zijn in de jonge geschiedenis van de console. Tijdens de Gamescom konden consumenten al even met de game spelen, maar de pers kreeg achter gesloten deuren een nieuwe live demo voorgeschoteld.
In een speciaal door Sony afgehuurd hotel werd namelijk White Chapel verkend. Dit is een wijk in Londen - de setting voor The Order: 1886 - met een groot ziekenhuis. Dit gebouw - die overigens ook in het echt bestaat - was het speelveld waar een van de ontwikkelaars voor ons aan de slag ging.

De focus ligt op wapens

Voordat wij echter nieuwe gameplay te zien kregen, legde Ready At Dawn wat meer uit over de verschillende wapens in The Order: 1886. Dit lijkt heel belangrijk te zijn voor de ontwikkelaar, aangezien ze een enorme tijd doorratelde over de verschillen tussen de schietijzers.
Geweren lijken onderverdeeld te zijn in drie klassen: Engels, Duits en Amerikaans. Engelse wapens zijn erg standaard, en doen wat ze moeten doen. Ze worden en masse gemaakt waardoor ze een stuk goedkoper zijn, maar wel minder bruikbaar en wat minder krachtig. Grappig detail is dat de wapens in de game gebaseerd zijn op echte wapens uit die tijd, wat voor extra realisme moet gaan zorgen.
Een van de Britse wapens die wij in actie zagen, was de Essex Carbine. Opvallend is dat dit geweer amper is aangepast van de 'echte' versie van 150 jaar terug. De Essex Carbine is een schoolvoorbeeld beginwapen, met een handjevol kogels in de kamer en een semi-automatisch schietsysteem.
The Order 1886 Grayson

Duitse en Amerikaanse schietijzers lijken beter

Verwacht je echter wat meer kwaliteit van je vuurwapen, dan moet je verder kijken dan de in Engeland gemaakte producten. De Duitse en Amerikaanse wapens lijken een stuk beter te zijn dan hun Engelse tegenhangers.
De schietijzers van onze Oosterburen - zoals het pistool op het onderstaande plaatje - zijn vooral gericht op gebruikersgemak. Deze wapens werden niet in grote massa's gemaakt, waardoor de mobiliteit een stuk hoger ligt. Hoe dit precies zal werken in The Order: 1886, weten wij nog niet.
Amerikaanse wapens zijn, zoals je van The Land of the Free mag verwachten: groter is beter. Denk hierbij aan opgevoerde versies van klassieke wapens als de shotgun. In The Order: 1886 kun je bijvoorbeeld aan de slag met een 3-Barrel Shotgun, een geweer waarmee je vijanden van boven naar beneden kunt openreten.
The Order 1886 Duits Pistool

Tesla wordt jouw 'research-guy'

Voor de Gamescom zagen wij een nieuwe trailer van The Order: 1886 over uitvinder Nikola Tesla, en zijn rol in de game. De Servische uitvinder sluit zich - na een mislukt avontuur onder de vleugels van Thomas Edison in de Verenigde Staten - aan bij jouw order, waar hij begint met het uitvinden van bijzondere wapens.
Een voorbeeld hiervan is de Thermite Gun, waarover wij vertelden in onze E3-preview van The Order: 1886. In Duitsland werd ons een nieuw schietijzer voorgesteld: de Stealth Repeating Crossbow. Met dit wapen hoef je niet na elk schot te herladen, maar wordt dit automatisch gedaan door een mechaniek aan de zijkant. Je kunt hierdoor niet alleen veel sneller schieten, maar omdat de kruisboog muisstil is, zullen vijanden ook nog eens niet weten wat hun overkomt.
The Order 1886 Thermite Gun

"Incentive to go on"

In de White Chapel live-demo werd de developer al snel aangevallen door een Half Breed, een enorme weerwolf. Deze vijand legde niet na vijf kogels het loodje, dus besloot Grayson - het hoofdpersonage - het hazenpad te nemen. De ontwikkelaar liet meteen iets zien wat Ready At Dawn met The Order: 1886 wil bereiken: "the incentive to go on".
In plaats van weg te rennen na een val, besloot de man achter de knoppen helemaal niets te doen, waarna Grayson bruut werd verscheurd door de Half Breed. Deze prikkel om door te blijven gaan moet ervoor zorgen dat je je in-game gedraagt alsof je in een film zit. Niet blijven wachten en genieten van het uitzicht, maar rennen voor je leven omdat een harige Half Breed op je hielen zit. Leg je controller dus niet weg en blijf op het puntje van je stoel zitten, dat lijkt het devies te zijn van Ready At Dawn.

Cutscene overgang is indrukwekkend

In onze korte live-demo werd niet veel nieuws getond, Grayson was vooral bezig met het wegrennen voor de weerwolf. Wat wel duidelijk was, is dat The Order: 1886 visueel enorm indrukwekkend is. Vooral de manier waarop cutscenes overgaan in gameplay, werkt vloeiend en naadloos.
Op een gegeven moment stond Grayson in een ruimte, nadat hij succesvol een poort had gesloten tussen hem en de Half Breed. Tijd om even adem te halen. Na een kort filmpje, waarin één van de leden van The Order hem belt op zijn Steampunk telefoon, draait de camera rond het gezicht van de protagonist, waarna het spel verder gaat. Deze overgang is slechts een voorbeeld van de prachtige manier hoe The Order: 1886 gameplay en cutscenes mengt, zo goed zelfs dat het moeilijk te zeggen is wat nou precies wat is.
The Order 1886 Huis

The Order: 1886 wordt een filmisch pareltje

Hoewel wij niet veel nieuwe features hebben gezien tijdens de Gamescom, zijn wij nog steeds razend enthousiast voor The Order: 1886. Niet alleen lijkt de game met Nikola Tesla een hele interessante wending te krijgen, ook laat Ready At Dawn elke keer zien dat The Order: 1886 een visueel pareltje gaat worden. Als de gameplay net zo goed is als de graphics, dan wordt deze PS4-titel misschien wel de topper van 2015.

Populair Nieuws

Laatste Reacties