The Legend of Zelda: Skyward Sword Preview

Preview
door Limpie
vrijdag, 06 augustus 2010 om 15:00
xgn google image
Tijdens de E3 persconferentie van Nintendo was het niet goed te zien of de Wii MotionPlus! voor The Legend of Zelda: Skyward Sword goed werkte door problemen met de Wiimore van Miyamoto. Wij zijn er dus op uit getrokken om het zelf te testen.
Vernieuwing...
Voor veel gamers is Nintendo de ontwikkelaar van vooral veel oude en vertrouwde franchises, waarin het liefst zo min mogelijk aanpassingen worden gemaakt. The Legend of Zelda is zo'n franchise, maar toch was de overstap van 2D naar 3D één van de beste beslissingen van Nintendo in haar geschiedenis. De eerste 3D Zelda verscheen alweer ruim tien jaar geleden, en sindsdien is er weinig veranderd.
Nintendo wil dan ook graag in The Legend of Zelda: Skyward Sword een aantal vernieuwingen toepassen, waarvan tijdens onze speelsessie helaas alleen de besturing echt zichtbaar was. Skyward Sword wordt namelijk één van de spellen waarin Nintendo verplicht Wii Motionplus! toepast. Je hebt dus niet de keuze om zonder beweging te spelen. Iets wat veel casual gamers vaak in de weg zit. Dat het niet altijd storend is wist Super Mario Galaxy 2 overigens al te bewijzen.
Om alvast iedereen gerust te stellen: ja, je moet aardig wat bewegen, maar nee, dit stoort niet. Nintendo heeft echt het maximale aan beweging in het spel weten aan te brengen, zonder hierbij gamers te storen. Daar komt bij dat de Wii Motionplus! heel nauwkeurig luistert. Als er een vijand is die zijn schild naar links houdt, dan kun je hem vanaf rechts raken. Dankzij Wii Motionplus! gebeurt dit heel precies, wat het bewegingselement juist aantrekkelijk maakt.
The Legend of Zelda: Skyward Sword Screenshot 151135 The Legend of Zelda: Skyward Sword Screenshot 151131 The Legend of Zelda: Skyward Sword Screenshot 151129
... maar ook oud en vertrouwd
Gelukkig neemt deze vernieuwing niet weg dat er ook enorm veel nostalgische gevoelens naar boven komen tijdens het spelen van Skyward Sword. Link heeft, net als altijd, weer een zwaard, een schild en zijn vertrouwde groene outfit. Verder speelt het spel zich af in een bosrijke fantasiewereld en duiken regelmatig de bekende vijanden op om jou te dwarsbomen.
Ook het zoeken naar schatten, oplossen van puzzels en verslaan van eindbazen behoren tot de vaste ingrediënten van deze game. verder is het wapenarsenaal weer zeer divers, met een hierbij een aantal vernieuwingen. Zo is er een speciale kever die jij kunt besturen. Het beestje kan gebieden verkennen, objecten meenemen en mogelijk nog meer.
Niet alleen je zwaard en schild zullen bestuurd worden middels beweging, want ook de meeste andere voorwerpen in je voorraad maken hier gebruik van. Bijvoorbeeld het gooien of rollen van bommen doe je door een gooi of rol beweging te maken. In het begin is de besturing nog wel ietwat onwennig, maar al snel voelt het even vertrouwd als altijd.
The Legend of Zelda: Skyward Sword Screenshot 147027 The Legend of Zelda: Skyward Sword Screenshot 147031 The Legend of Zelda: Skyward Sword Screenshot 147030
Andere verbeteringen
Een andere echt goede verbetering is de manier waarop je wapens kunt selecteren. In het verleden moest je altijd naar apart menu om je wapen te wisselen. Als je midden in een gevecht zat dan leidde dit af, en was de kans groot dat je vervolgens geraakt werd. Dit keer kun je tijdens het spelen met één druk op de knop van wapen wisselen. Ondertussen loop je gewoon verder en ben je in staat aanvallen te ontwijken.
Hetzelfde geldt voor het drinken van levenselixer. Vroeger kon dit alleen als je dood ging, of door naar het submenu te gaan. Ook hier ben je nu vanaf. Met één druk op de knop sta je heerlijk te genieten van een rood drankje, en vullen je hartjes weer bij.
De laatste goed merkbare vernieuwing en verbetering is het grafische aspect. Nintendo heeft ervoor gekozen het geheel een meer cel-shaded uiterlijk te geven, omdat dit soort graphics goed tot hun recht komen op de Wii. Gelukkig ziet het spel er verder wel uit als altijd, en zijn er geen enorme veranderingen gemaakt zoals in The Windwaker. Hierdoor ziet The Legend of Zelda er tot nu toe uit als één van de beste spellen van dit moment op de Wii.
Eigenlijk best jammer
Het enige wat eigenlijk best wel jammer is, is de releasedatum. Veel gamers waren zich aan het voorbereiden op een release in 2010, maar helaas is dit verschoven naar begin 2011. Verder dragen de vernieuwingen die we hebben gezien bij aan een vermoedelijk nieuwe topper. De verbeterde besturing, de vernieuwde graphics en de preciesheid van Wii Motionplus! maken dit spel tot een game waar we naar uit kunnen kijken.