The Evil Within 2 gameplay toegelicht - Griezelen vanaf gamescom

Preview
donderdag, 24 augustus 2017 om 9:00
xgn google image
De eerste The Evil Within was niet bepaald een game die je speelt voor het slapen gaan. Na de kennismaking met de onheilspellende trailer van het vervolg, lijkt het erop dat je je ook overdag niet meer veilig zult voelen. Wij hebben deze duivelse wereld opgezocht om je te voorzien van The Evil Within 2 gameplay informatie.
De originele The Evil Within trakteerde de speler op een reeks aan tragische en bovennatuurlijke momenten die protagonist Sebastian Castellanos naar de afgrond dreven. Na de verschrikkelijk gebeurtenissen die hier af hebben gespeeld, is het leven voor de detective niet bepaald makkelijker geworden. De opvolger pikt het verhaal drie jaar later op, wanneer opnieuw de hel losbarst.
Gedurende de kloof van drie jaar heeft Sebastian nogal wat last van stress gehad. Wat niet zo vreemd is als je keer op keer de dood in de ogen staart. Hierdoor heeft hij een drank- en drugsverslaving opgebouwd waar moeilijk mee te leven valt. Zijn gezin heeft hem in de steek gelaten en Sebastian is er heilig van overtuigd dat zijn dochter Lily omgekomen is in een brand.
Toch is de hoop ontstaan dat Lily nog leeft, en dat is waar The Evil Within 2 inhaakt. De diep gezakte rechercheur komt wederom in aanraking met de STEM en tracht hiermee zijn oogappeltje terug te halen. Het rommelen met het bovennatuurlijke gaat natuurlijk weer gruwelijk fout.

Wat staat er om het hoekje?

Na een uur doorgebracht te hebben met The Evil Within 2 gameplay is het zeker niet overdreven om te stellen dat deze game in de voetsporen van de voorganger treed qua sfeer. Je weet nooit wat je kan verwachten, want de ontwikkelaar haalt de ene na de andere mindfuck uit de collectie tevoorschijn. Doorgangen die uit het niets verschijnen, lijken die bewegen en paranormale bezoekjes uit een andere wereld staan voor je klaar.
The Evil Within 2 wordt absoluut geen game voor mensen die alles met een roze bril bekijken. De setting is grauw, grimmig en vooral snoeihard. Schrikmomenten kunnen je elk moment verrassen, maar ook de acties die je wel ziet aankomen zijn alsnog opzienbarend. Het perfecte samenspel van dat onderbuikgevoel en die eeuwige nieuwsgierigheid motiveren om meer te willen spelen.
Een voorbeeld hiervan is het moment wanneer Sebastian over een weg loopt en een vrouw in paniek een huis in ziet rennen. Hij gaat erachter aan, maar heeft er al snel spijt van wanneer hij erachter komt dat zij haar ‘kind’ mensenvlees voert. Zowel vrouw als kind zijn zo gemuteerd als de pest, maar deze overeenkomst weerhoudt haar er niet van wat meer liefde te tonen. Nadat ze dit wezen tegen de tafel dood heeft geslagen, merkt ze Sebastian op.

(On)bekenden

Dit eerste contact met de Evil Within 2 gameplay heeft ons al vroegtijdig in contact gebracht met een aantal meedogenloze vijanden en personages. Zo moest Sebastian al vrij vlot een veelkoppige demoon met een motorzaag afschudden en loopt hij vervolgens regelrecht op de vriendelijke vrouw van de vorige pagina af. Daarnaast kan je een minstens een vrolijk onthaal verwachten van de vele haunted-achtige wezens.
Naast een horde ondoden die achter je broek aanloopt, is er vriendelijker volk te vinden. Zo keert Kidman terug om je te begeleiden tijdens je verhaal, word je dikke maatjes met Mobius-beweging en keert die behulpzame verpleegster terug die helpt met je upgrades. Mede dankzij dit laatste figuur voel je je weer helemaal thuis in de franchise, al heeft zij wel wat nieuwe mogelijkheden achter de hand.

Onder het mes

Het crafting systeem van The Evil Within is op z’n zachtst gezegd flink op de schop gegooid. Waar de eerste game teerde op het goedje green gel om Sebastian van verbeteringen te voorzien, is er nu een tweede materiaal toegevoegd. Deze zogenoemde weapon parts worden gebruikt om je wapens een boost te geven. Upgrades zorgen ervoor dat een standaard pistool krachtiger wordt of grotere magazijnen met zich mee kan dragen.
Het is een slimme zet geweest om het groene spul los te koppelen en alleen nog maar te gebruiken voor Sebastian zelf. Hierdoor kan er meer geëxperimenteerd worden met kersverse vaardigheden. De verpleegster schotelt de speler een uitgebreide hoeveelheid aan verbeteringen voor, die onderverdeeld zijn in vijf verschillende categorieën. Elke tak groeit verder uit een bepaalde eigenschap, zoals het atletisch vermogen of de aanvalsinteracties.
Een enorme handigheid is dat er ook verder geborduurd wordt op het sneaken. Als je genoeg green gel in deze kwaliteit investeert, kan je vijanden om een hoekje heen omleggen. Je gaat een mogelijkheid als deze echt nodig hebben, want de vijanden zijn wederom overweldigend en bijzonder dodelijk.

Maak je eigen verhaal

Een laatste punt dat echt naar voren kwam tijdens de The Evil Within 2 gameplay, zijn de locaties die je bezoekt. Met name het contrast tussen de lineaire paden en open gebieden is er eentje waar spelers zich uren mee gaan vermaken. De ‘vrije’ locatie waar wij Sebastian doorheen loosden, was namelijk immens. Vanaf hetzelfde startpunt namen we maar liefst vijf keer een andere route naar het doel, terwijl geen enkele stap overeen kwam.
Waar The Evil Within 2 zich ook op focust, is de toevoeging van meer optionele missies. Als je deze over het hoofd ziet, doet dat waarschijnlijk niet af aan het primaire verhaal. Wat je wel met je omweg wint, is het ontmoeten van andere personages en de ontdekking van schaarse voorwerpen. De helpende hand wordt dus beloond, ook al lopen deze quests soms anders dan je gehoopt had.
The Evil Within 2 komt (hoe kan het ook anders) uit op oktober vrijdag de 13e voor Xbox One, PS4 en PC. Bereid je maar alvast voor op een hoop gegruwel en nieuwe angsten, want het tweede deel lijkt ver boven zijn voorganger uit te gaan stijgen.
Benieuwd naar meer gamescom 2017 content? Neem dan een kijkje op de E3 mini-site!