The Darkness II Preview
Nog iets meer dan een weekje wachten en dan ligt The Darkness II in de winkels. Wij mochten alvast met de volledige eerste twee uur van de game aan de slag. We hakten en schoten er aardig op los, terwijl de innerlijke sadist in ons naar boven kwam. Zulke duistere krachten verdienen gewoon nog een beetje extra aandacht, zelfs zo vlak voor de release.
Wanneer je de prins van de duisternis en het hoofd van een maffiafamilie bent, brengt dit natuurlijk een paar leuke extra’s met zich mee. Als groot maffiabaas beschik je over een leger aan handlangers, woon je in een penthouse met een prachtig uitzicht en liggen de dames aan je voeten. Kortom alles wat je hartje begeert. De extra’s die je bij het dragen van een oeroude demon krijgt zijn echter ook niet mis. De mogelijkheid om je vijanden op de meest brute manieren te executeren, een dienaar regelrecht uit de hel en de kracht om een volwassen man te laten schreeuwen om zijn moeder. Zeg nou zelf, dat laatste tovert zelfs op het meest onschuldige gezichtje een duistere glimlach. Reden genoeg dus om al die donkere lekkernijen nog eens in de spotlight te zetten.
Bekende karakters
Eerder verschenen demo's van The Darkness II vertelden het verhaal door middel van flashbacks tijdens het spelen. Hierin heeft de Brotherhood je genageld aan een kruis, terwijl je terugblikken krijgt over hoe je daar verzeild bent geraakt. De uiteindelijk versie heeft dit niet. Voor zover wij zagen zal The Darkness II zich gewoon chronologisch afspelen. Of dit beter is valt nog te bezien. De flashbacks gaven het verhaal namelijk een mysterieus sfeertje. Iets waar het vorige deel heel sterk in was, maar in The Darkness II een beetje lijkt te ontbreken.
Gelukkig heeft The Darkness II op sommige vlakken wel sterke connecties met deel één. Diegene die The Darkness hebben gespeeld zullen zich vast nog wel de oude karakters herinneren. Personages als Aunt Sarah, Jimmy ‘the Grape’ en Butcher Joyce spelen een grote rol in het eerste deel. De echte fans zullen dan ook blij verrast zijn, wanneer ze horen dat we een groot deel van deze karakters weer mogen verwelkomen in The Darkness II. Deze personages zien er zelfs exact hetzelfde uit, van de kleding die ze dragen tot aan het uiterlijk. Ontwikkelaar Digital Extremes bewijst hiermee een redelijk oog voor detail te hebben.
Je duistere dienaar
Wanneer de hel overal los barst, is er één iemand die het moraal weet hoog te houden. Hij praat weliswaar met een Brits accent en draagt om de een of andere reden een dode kat op zijn hoofd, maar weet buiten dat altijd een glimlach op je gezicht te toveren. We hebben het natuurlijk over de Darkling. Een duister wezentje dat maar al te graag de vuile klusjes wilt opknappen. In het eerste deel kun je er vier oproepen, maar nu zul je genoegen moeten nemen met één. Laat dit je vooral niet van de wijs brengen. Het kleine kereltje weet namelijk zeker zijn mannetje te staan als het op vechten aankomt. Zo kan hij vijanden voor je afleiden, maar bijvoorbeeld ook gebruikt worden als rookgranaat. Hij rolt zich dan op als en bal en laat zich dan door jou werpen.
Flinke klappen uitdelen kan je Darkling dus zeker, maar hij komt buiten het gevecht pas echt tot zijn recht. Je kunt hem namelijk voor allerlei klusjes inschakelen. Van het openen van een deur tot aan het uitschakelen van de elektriciteit, je Darkling staat altijd voor je klaar. En wanneer hij het niet alleen aan kan, roept hij de hulp van jou in. Je bestuurt dan tijdelijk je Darkling en ziet zo de wereld door zijn ogen. Heel handig dus om ongezien de weg vrij te maken of een aantal vijanden stilletjes uit te schakelen.
Eigen rechter spelen
Een Darkling is wel leuk en aardig, maar het echte beest in The Darkness II is Jackie Estacado. Als drager van de Darkness heeft hij de beschikking over twee grote demonische slangen (zo noemen we ze maar even) die happen en bijten naar alles dat beweegt. Het grote aantal aan executies en de mogelijkheid om flink met demonische slangen te keer te gaan, maken Jackie Estacado een nachtmerrie voor een ieder die hem in de weg staat.
Executies als de ‘Wishbone’ (het uit elkaar trekken van iemands benen) of de ‘Daisy Pop’ (het bruut scheiden van het hoofd en het lichaam) staan niet direct tot je beschikking. Deze moet je eerst ontgrendelen in de 'Talent Shrine'. Door middel van 'Dark Essence', een goedje dat je verkrijgt door het doden van vijanden, kun je hier nieuwe vaardigheden ontgrendelen. Deze vaardigheden zijn onderverdeeld in vier categorieën: ‘Hitman’, ‘Execution’, ‘Demon Arm’ en ‘Darkness Powers’. De meeste spreken voor zich. Onder ‘Hitman’ vind je bijvoorbeeld alles dat te maken heeft met je vuurwapens, zoals extra munitie en meer schade. Onder ‘Execution’ vind je dan weer nieuwe executies. Bijvoorbeeld een die je meer munitie of HP geeft. Kortom je begint als een badass, maar naarmate het spel vordert groei je uit tot een onverwoestbare tank.
Kleurrijk vervolg
The Darkness II heeft veel dingen gemeen met zijn voorganger, maar doet ook een hoop anders. Het actie-gehalte ligt hier bijvoorbeeld vele malen hoger. We kunnen weliswaar aan de slag met een pracht aan executies, maar het lijkt alsof het rustige en duistere sfeertje hierdoor verloren gaat. Dit is wat het eerste deel juist zo veel kracht gaf. Verder is de Darkling veel spraakzamer en vervult hij een veel grotere rol tijdens het vechten. Hij is dan wel in zijn eentje in tegenstelling tot de vier in het eerste deel, maar dat is een offer dat we graag maken. Al met al waren de eerste twee uren veelbelovend. De recensie van The Darkness II kun je begin volgende week verwachten op XGN, waarin we ons eindoordelen vellen over de game.