Test Drive Unlimited 2 Preview

Preview
vrijdag, 05 november 2010 om 17:00
We hebben in race games nooit het leven kunnen leiden van een rijke man of vrouw die exotische sportwagens verzamelt. En wie is er ooit in een game naar een poolparty of een borrel geweest met de gedachten dat je na het feestje even heerlijk door Ibiza gaat rijden? Niemand, maar met Test Drive Unlimited 2 wordt dat werkelijkheid.
Met het eerste deel uit de Test Drive Unlimited franchise maakten we kennis met een compleet nieuw genre: een massive open online racing game. De bedoeling in het spel was om zo vrij als een vogel over het eiland Oahu uit Hawaii te reizen en waar je tegelijkertijd je vrienden en andere mensen kon tegenkomen. Snel na de release bleek dat ontwikkelaar Eden Games er niet in geslaagd was om genoeg mensen te trekken, maar de ontwikkelaar gaf het niet op en gaat daarom Test Drive Unlimited 2 uitbrengen. Dit spel zal veel meer draaien om het sociale aspect van het spel: het leven van de rijder staat meer centraal dan je denkt.
Test Drive Unlimited 2 Screenshot 145764 Test Drive Unlimited 2 Screenshot 143585 Test Drive Unlimited 2 Screenshot 149498
Gooische autobestuurders
Al snel na het spelen van het spel blijkt dat het racen nog altijd het belangrijkste in de game is, maar het valt inderdaad op dat je veel meer dan racen alleen doet. Bij het opstarten van het spel krijg je meteen de mogelijkheid om jezelf als rijke stinkerd uit te dossen. Je kunt je haar, je gezicht en nog veel meer andere dingen aanpassen. Na het upgraden van je personage krijg je de kans om je eerste auto uit te kiezen. Eenmaal gekozen, krijg je de eerste opdrachten die je moet halen om nog meer geld te krijgen.
Maar je kunt ook ervoor kiezen om eerst de boel te verkennen of later in het spel zelfs je huis uit te kiezen. Natuurlijk heb je voor dat laatste veel geld nodig, maar dat zul je krijgen als je je eerste races hebt gewonnen. Het winnen van die wedstrijden krikt je reputatie op en daardoor word je dus opgemerkt door de bewoners van Ibiza. Deze bewoners houden immers van het mooie leven op dit exotische eiland en nodigen je graag uit voor feestjes en dergelijke. Daar ontmoet je ook andere mensen met wie je later kunt optrekken. Hoe ver dit is uitgebouwd is vooralsnog niet bekend, maar Eden Games wil duidelijk dat je in dit spel het luxe leven zult ervaren.
Test Drive Unlimited 2 Screenshot 143577
Test Drive Unlimited 2 Screenshot 143573
Test Drive Unlimited 2 Screenshot 143244
“Doe mij maar een Lamborghini, Ferrari en een Koenigsegg alstublieft”
Dat luxe leven zul je inderdaad ervaren: met een groot assortiment exotische sportwagens lijkt de ontwikkelaar er in ieder geval in te slagen om je flink te verwennen. Zo heb je de keuze uit veel variaties aan auto’s, van een klassieker tot een SUV. Maar ook auto’s als een Koenigsegg en een Lamborghini kun je aanschaffen. Deze auto’s kun je uiteraard niet meteen aan ’t begin van het spel kopen, maar naarmate je verder in het spel komt krijg je de mogelijkheid om deze auto’s te verwerven.
Maar zo simpel is het niet. Ook al heb je het geld, je zult een zeker level moeten bereiken om bepaalde dingen te ontgrendelen. Er zijn in totaal zestig levels, dus het duurt nog wel even voor je het spel helemaal hebt uitgespeeld. Om een hoger level te halen zul je bijvoorbeeld omgevingen moeten herkennen, races moeten winnen, bepaalde auto’s aanschaffen en in het spel vrienden maken. Voor deze dingen krijg je punten. Zodra je genoeg punten hebt, ga je naar een hoger level. Dit systeem zorgt er voor dat je niet heel snel het spel zult uitspelen en er genoeg uitdaging in de game blijft.
Test Drive Unlimited 2 Screenshot 143230
Test Drive Unlimited 2 Screenshot 143240
Test Drive Unlimited 2 Screenshot 145774
The Social Network
Naast de vele uitdagingen heb je nog veel meer andere dingen waar je lekker rustig aan kunt doen. Je hebt al gelezen dat Test Drive Unlimited 2 niet alleen om het racen draait. Aangezien je deel één niet geslaagd kunt noemen als het om online multiplayer gaat, wil Eden Games het totaal anders aanpakken en komt met een soort Second Life (een soort The Sims, maar dan online) voor deze race game. Zo kun je je vrienden uitnodigen voor een lekkere rondrit langs het strand van Ibiza of hem vragen voor advies over het tapijt dat je voor je huis wilt kopen. Je kunt ook met hem of haar naar feestjes gaan en even met je partner langs de auto’s lopen en de dealer vragen of jullie er in mogen zitten. Kortom, je kunt ongelofelijk veel doen met Test Drive Unlimited 2. Hier onderscheidt de game zich van andere race games; het leven van de bestuurder wordt hier op de voet gevolgd.
Veelbelovend
Het klinkt misschien wel revolutionair, al die nieuwe dingen in het spel. Maar tot nu toe is het allemaal niet zeker of dit wel aan zal slaan bij het publiek. Gelukkig zijn de eerste indrukken van Test Drive Unlimited 2 erg goed en dan met name de gameplay. Het stuurt lekker, ondanks het feit dat er nog enkele haperingen in de besturing zijn te vinden. Maar het ziet er voor Eden Games goed uit: Test Drive Unlimited 2 is een game om in de gaten te houden.