Tearaway Preview - Creativiteit op de Vita

Preview
vrijdag, 25 oktober 2013 om 15:00
xgn google image
Ontwikkelaar Media Molecule is niet de minste naam in de game-industrie. Elke PlayStation eigenaar heeft ongetwijfeld een LittleBigPlanet game in huis en zo niet: zorg dan als de bliksem dat je die nu gaat halen. Media Molecule bruist van nieuwe ideeën en komt nu met een nieuwe IP voor de PS Vita: Tearaway.
Tearaway is een bijzondere titel omdat alles in de game gebouwd is van papier. Met een papieren karakter moet je puzzelen en platformen in een papieren wereld. Niets lijkt te gek en een paar uur later is één ding duidelijk: Tearaway is vreemd, maar wel lekker.
Creatief brein
Qua creativiteit zie je dat Tearaway van de makers van LittleBigPlanet komt. Net zoals die serie ademt Tearaway een geheel eigen sfeer uit. Eentje die doet denken aan een vrolijke kindertekening met soms vreemde elementen. In de preview-versie wordt een weg regelmatig versperd door een vogelverschrikker die een pompoen op zijn hoofd nodig heeft om kraaien te verjagen. Je kijkt ernaar en denkt: 'wuuuuutt?' Maar oké, vervolgens ga je toch op pad. Waarom ook niet? Bovendien is de wereld zo vrolijk ingekleurd dat je elk hoekje wilt verkennen.
Nu is het een vrij lineaire game en valt er niet heel veel te ontdekken, maar her en der liggen er wel wat extra's om te verzamelen en dat is natuurlijk hartstikke leuk. Net als in LittleBigPlanet kun je allerlei versieringen aanbrengen op jezelf en zowel op andere gekke karakters in het spel. Denk hierbij aan een eekhoorn die je continu tegenkomt en waar je hele gesprekken mee voert.
Puzzelen om verder te komen
Waar je continu mee bezig bent is puzzelen en platformen. Het gave aan Tearaway is dat er van alles te veranderen valt in de omgevingen waar je je in bevindt. Zo heb je de hele tijd obstakels en moet je van alles in een omgeving aanpassen om verder te kunnen. Heel tof. Er is op een gegeven moment bijvoorbeeld een berg die je moet beklimmen, op weg naar de zon. Steeds kom je op een pad waar je weg versperd wordt. Enerzijds door vijanden, de zogeheten scraps, en anderzijds omdat je niet verder kunt door blokkades.
Die blokkades zijn te verhelpen door eigenlijk met papier te vouwen. Waar je als een kind papieren figuurtjes maakte, doe je dat nu in Tearaway. Stel je ziet dus ergens een blok liggen, dan kun je daaraan friemelen en er een lange weg van maken, of er een trappetje van 'vouwen'. Beetje bij beetje kom je dan verder in de game en dat is zeer tof gedaan.
De besturing
Meer dan bij de gemiddelde PS Vita titel merk je aan de besturing dat Tearaway speciaal ontwikkeld is voor de handheld. Het puzzelen gaat namelijk continu met de voor- en achterzijde van de PS Vita. Soms pakt dit briljant uit, soms heel slecht. In het begin van de preview-versie werkte het niet lekker. Continu scraps doodmaken door met je vingers op de rearpad te bewegen is vervelend en bovendien werkt het niet altijd lekker. Gelukkig wordt dit later beter. Het probleem is alleen dat je de PS Vita op een bepaalde manier vast hebt en dan raak je al snel met vingers de achterzijde aan. Dat is in Tearaway niet altijd handig, want dan raak je objecten per ongeluk aan, waardoor je bijvoorbeeld sneller doodgaat.
Vraagtekens
Zoals gezegd pakt het vaak ook briljant uit. Zo kom je op een gegeven moment bij een stuk waar je als een soort balletje van boven naar beneden rolt, en om verder te komen moet je snel stukken op het scherm aanraken om de weg te verleggen. Dan is het even snel over de voorzijde van de PS Vita vegen, wat heel cool is gedaan. Over de besturing zijn we tot dusver gematigd positief. Onze indruk: het had wel wat beter gekund en zat soms onnodig in de weg.
Iets anders waar we vraagtekens bij zetten, is het verplicht kinderachtige aspect. Regelmatig moet je stilstaan en ergens een foto nemen en dingen tekenen. Deze moet je vervolgens uitknippen om het tot slot op een karakter te plakken. Dat tekenen met een vinger of duim op de Vita werkt niet lekker en haalt de vaart uit de leuke gameplay. Waarschijnlijk zijn dit de momenten van: leuker voor kinderen dan voor volwassenen.
Beter dan papiertjes vouwen
Als je dan eenmaal weer verder mag spelen, dan is de gameplay zelf erg leuk. De puzzels zijn steeds weer anders en de game is zo knotsgek dat je soms een lach niet kunt onderdrukken. Even een stuk verder op een varken, waarom ook niet? Tearaway kent verrassend leuke momenten. Wat dat betreft is het dan ook wel een titel om in de gaten te houden voor de PS Vita, al plaatsen we dus nog wel wat vraagtekens bij sommige aspecten. Maar als de vraag luidt: in het echt blaadjes vouwen of in een game creatief bezig zijn? Dan is het antwoord natuurlijk helder. Dan willen wij Tearaway.