Indietitels op PlayStation 4: Everbody's Gone to the Rapture

Article
vrijdag, 25 oktober 2013 om 17:00
xgn google image
Vandaag staat Everybody's Gone to the Rapture op het programma, een indiegame die naar de next-gen consoles wordt gebracht.
Everybody's Gone to the Rapture werd afgelopen Gamescom in Keulen aangekondigd middels een trailer. Die trailer is ons vooral aan het plagen, waar trailers uiteraard bedoeld voor zijn, en veel informatie hebben we dan ook niet. Het contrast van het begin is groot: kerkgezang tegenover teksten die over een PC-scherm rollen; niet een combinatie die je bij elkaar zou verwachten. Wel een combinatie die ervoor zorgt dat de interesse meteen wordt gewekt.
Wat is er gebeurd?
Wat zeggen die woorden? Iemand moet zijn ID-gegevens invullen. De tijd is: 6 juni 1984 even na half zeven in de ochtend. Kort daarop volgt een cutscène en een verlaten weg. Een voice-over maakt duidelijk dat mensen niet naar buiten mogen totdat verteld wordt dat de situatie veilig is. Wat er precies aan de hand is, is natuurlijk de vraag. De trailer eindigt met de woorden: 'This story begins with the end of the world.' Helder. Geen verhaal over bloemetjes en bijtjes dus.
In Everybody's Gone to the Rapture staat het verhaal voorop. De gameplay zal daarom ook simpel zijn. De speler moet vooral verkennen in een first-person wereld. Je kruipt daarbij in de huid van een wetenschapper die tijdens de apocalyps vastzit en je moet er natuurlijk achter zien te komen wat er nu precies aan de hand is. Waarom is de situatie niet veilig, wat is er gebeurd? Daar zul je achterkomen door te interacteren met objecten en door andere mensen te ontmoeten. De ontwikkelaar liet eerder al weten dat Everbody's Gone to the Rapture een diepgaande emotionele rit wordt, die niet lineair is en één is met de dynamische omgeving.
Ontwikkelaar The Chinese Room
Met die informatie en die ene trailer moeten we het voorlopig doen. De reden dat we nu al interesse hebben in deze titel, is door de ontwikkelaar die verantwoordelijk is voor dit avontuur. De game wordt namelijk ontwikkeld door The Chinese Room. Niet de minste ontwikkelaar, want eerder maakte deze studio de PC-titel Dear Esther.
Dear Esther is een experimentele game met een nette gemiddelde score op Metacritic van een 7,5. Volgens Now Gamer is het zelfs een 'cult klassieker'. De game heeft diverse prijzen gewonnen in 2012, waaronder die voor visuele stijl en het best originele idee. Net als straks bij Everybody's Gone to the Rapture het geval is, is bij Dear Esther het verhaal het belangrijkste. Eén dat niet lineair wordt verteld, maar beetje bij beetje ontrafeld wordt. Een mysterieus eiland moet ontdekt worden en je moet erachter komen wie jij zelf bent en waarom je op dat ene eiland bent. De sfeer is mysterieus en jij bent continu aan het verkennen en aan het ontdekken. Het is precies op die voet waarmee Chinese Room straks verder gaat in Everybody's Gone to the Rapture.
Een andere titel uit de stal van The Chinese Room is Amnesia: A Machine for Pigs, een regelrechte horrorgame. Waarin Everbody's Gone to the Rapture en Dear Eshter beklemmende stukken zitten is Amnesia: A Machine for Pigs één intensieve enge rit. De game is het vervolg op Amnesia, die door veel mensen beschouwd wordt als de engste horrorgame ooit. Ook dit vervolg is geen pretje.
Mystiek wekt interesse
Het mag duidelijk zijn dat Everybody's Gone to the Rapture komt uit een goede stal. Die mensen bij The Chinese Room weten hoe ze een verhaal spannend moeten maken en de nieuwste titel wordt er dan ook één om naar uit te kijken. De trailer is nu al mysterieus en een indietitel waarin weer van alles ontdekt mag worden is niet verkeerd. We zitten nu alvast klaar op het puntje van onze stoel.