Syndicate - De co-op Preview

Preview
woensdag, 01 februari 2012 om 16:30
xgn google image
Syndicate moet niet alleen een hele vette first person shooter worden; het moet ook een verslavende co-op ervaring bieden om je met drie vrienden te vermaken. Wij zijn met de modus aan de slag gegaan om te testen of het een geslaagde toevoeging is.
Wat belangrijk is om meteen op te merken, is dat de co-op missies volledig losstaan van de singleplayer. Waar we daar nog de rol aannemen van Miles Kilo, werkzaam voor Eurocorp, volgen we in de co-op een nieuwe Syndicate genaamd Wulf Western. Verwacht echter niet zoveel verhaal als in de singleplayer, want het draait allemaal om tactische actie en het volbrengen van verschillende doelen. Dit uit zich onder andere in het feit dat het merendeel van de breach-applicaties in de multiplayer te vinden is en we geen cutscenes hoeven te verwachten. Schieten, schieten en nog eens schieten. Daar draait het om.
Pittig
Tactiek is echter een vereiste, aangezien de game behoorlijk pittig is. Sterker nog, je zult in de co-op modus geen ‘easy’ moeilijkheidsgraad aantreffen. Je bent dan wel een supersoldaat, toch zal een kogelregen je al snel doen bezwijken en wij hebben in onze speelsessie dan ook meermaals het game over-scherm mogen aanschouwen. Dat krijg je overigens alleen te zien als alle vier de spelers zijn afgeschoten, dus de schuld kan niet simpelweg op ondergetekende geworpen worden. Winnen doe je in de co-op van Syndicate met z’n allen, net als verliezen. Leg alleen jij het loodje, dan kunnen je medespelers je met gemak weer op de been helpen. Mits ze bij je in de buurt kunnen komen.
Op dat moment komt namelijk het‘breachen’ om de hoek kijken, waarmee onder andere medespelers weer op de been gebracht kunnen worden. Dit doe je door dicht bij de gevallen kameraad te komen en vervolgens een schouderknop in te drukken. Hetzelfde trucje werkt ook op levende, doch gewonde teamgenoten waardoor het loont om bij elkaar te blijven; op die manier kun je elkaar continu in leven houden. Het is een van de eerste elementen die duidelijk maken dat echte Rambo’s niets in deze modus te zoeken hebben. In je eentje recht op de vijand afgaan is simpelweg geen optie.
Heerlijk, zo’n pratende strategy guide
Die harde les leerden wij al snel, want keer op keer werden we neergemaaid zodra er een grotere en sterkere tegenstander ten tonele verscheen. Gelukkig hadden we een heuse game designer naast ons staan – de beste strategy guide die men zich kan wensen – die ons informeerde dat de brute vijand een schild had die uitgeschakeld moest worden en ons aanraadde iets tactischer te werk te gaan. Daarop lieten wij de bruut op ons afkomen en na door middel van het breachen zijn schild ongedaan gemaakt te hebben, wisten we hem met gezamenlijke moeite tot zijn knieën te brengen. Vervolgens waren we in staan de chip op gewelddadige wijze uit het hoofd van de vijand te verwijderen, waarmee wij onszelf van upgrades konden voorzien.
Een van de features van de co-op die ons voor langere tijd aan de modus moeten binden, is namelijk de mogelijkheid om allerlei onderdelen van upgrades te voorzien. Zo zijn er 12 breach-applicaties die allemaal verbeterd kunnen worden, 25 chip-upgrades en 19 wapens die je op 87 verschillende manieren aan kunt passen. Aardige nummers dus, waarmee je je speelstijl geheel af kunt stemmen naar eigen wens en, nog veel belangrijker, op de benodigdheden van het team. Er wordt bijvoorbeeld verschil gemaakt tussen offensieve en defensieve breach-applicaties en het onderling afstemmen daarvan is essentieel voor de overwinning.
Breachen
Onze speelsessie was helaas te kort om echt te kunnen ontdekken welke voordelen de verschillende upgrades brengen, maar dat de breach-applicaties erg belangrijk zijn is duidelijk. Er zijn twee soorten functies binnen de breaches. Ten eerste zijn er de breaches die je kunt uitvoeren op objecten, teamgenoten en vijanden. Denk aan het oplappen van je vrienden en het uitschakelen van een vijandig schild. Deze breaches gebruik je door van dichtbij op het doelwit te richten en je hebt geen invloed op het effect zelf. Dan is er ook de functie waarmee je meer algemene effecten teweegbrengt, die voor het hele team gelden. Deze gebruik je door met de vierpuntsdruktoets een bepaalde breach te kiezen en op de schouderknop te drukken. Dan kun je bijvoorbeeld je wapens tijdelijk sterker maken of iedereen even van een schild voorzien.
Het is vooral de tweede soort mogelijkheden die veel invloed op de strijd heeft. Het kan immers erg behulpzaam zijn om net dat extra beetje leven te ontvangen wanneer je het moeilijk hebt. We moeten echter wel opmerken dat het inzetten van breaches niet altijd foutloos werkt, aangezien alle functies met één en dezelfde knop werken. Richt je per ongeluk op een teamgenoot terwijl je een algemene breach wilt activeren, dan heel je de medespeler en richt je net niet goed genoeg op een vriend, dan verspeel je zomaar een belangrijke applicatie. Natuurlijk is dit deels verwijtbaar aan gebrek aan ervaring en een geoefende speler zal waarschijnlijk moeiteloos de ene na de andere breach aan elkaar rijgen om op die manier op hoogst effectieve wijze vijanden neer te maaien.
Verschillende levels en missies
In de uiteindelijke versie mogen we aan de slag met in totaal negen missies, waarin drie verschillende facties de aandacht krijgen en dus ook drie verschillende stijlen naar voren komen. Wij speelden onder andere in een Mirror’s Edge-achtige omgeving, voorzien van veel wit en een bijna klinisch uiterlijk. Daarna kwamen we terecht in een donker gebouw, dat niets aan het voorgaande level deed denken. Verder mogen we ook variatie in de missies-doelen verwachten, hoewel het eigenlijk altijd op hetzelfde uitdraait: schieten. Of dat nou is omdat we iedereen uit moeten moorden of een bepaalde blauwdruk moeten stelen, is eigenlijk irrelevant.
Volwaardige toevoeging
De co-op modus van Syndicate is absoluut geen ondergeschoven kindje te noemen, zoals het bij sommige andere games wel is. Het breach-aspect van de game kan zelfs wel eens beter uitpakken in deze modus, aangezien het teamwork aanmoedigt en ieder een eigen rol kan geven. De vraag is alleen hoe lang men de co-op zal blijven spelen. Ontwikkelaar Starbreeze hoopt erop dat spelers de levels meer dan eens zullen doorlopen op hogere moeilijkheidsgraden om je personage tot het maximale te upgraden, maar het valt nog te bezien of dat aan gaat slaan. Desondanks durven we te stellen dat Syndicate de co-op hoertjes onder ons – met als koningin natuurlijk onze Rox – veel plezier gaat bieden.