Interview: Roger Mattsson over Syndicate

Article
woensdag, 01 februari 2012 om 16:30
xgn google image
Over een kleine maand komt Syndicate uit, een nieuwe game van de Zweedse ontwikkelaar Starbreeze. Wij spraken met Roger Mattsson, programmeur en game designer bij de studio, om meer over de game te weten te komen.
Syndicate is een reboot, of beter gezegd prequel, van de gelijknamige game uit 1993 voor onder andere de Super Nintendo. Dat spel liet zich besturen als een tactische shooter vanuit vogelperspectief en die stijl werd voortgezet in het vervolg, Syndicate Wars uit 1996. Nu, zestien jaar later, komt uitgever Electronic Arts eindelijk met een nieuw deel in de serie, dat zich voor het origineel afspeelt. Bovendien is het perspectief veranderd naar de eerste persoon. Een belangrijk onderdeel van het spel wordt de co-op en daar weet Roger Mattsson alles van. Hij werkt namelijk al sinds het begin van de ontwikkeling aan dit onderdeel.
XGN: Veel gamers zullen de originele games niet gespeeld hebben. Is dat een vereiste om de game te kunnen volgen?
Roger Mattsson: Nee, het verhaal speelt zich af voor het originele Syndicate en ‘agents’ [soldaten die voor een bepaald bedrijf werken en artificieel versterkt zijn door chipimplantaten, red.] zijn nog een bijzondere verschijning. De agents en hun Syndicates beginnen nu ongeveer op te komen. Het verhaal volgt één van die agents en op die manier krijg je te zien hoe de Syndicates zich gedragen.
Dat personage, Miles Kilo, wordt eropuit gestuurd om meer of minder legale opdrachten te volbrengen. Zo zul je meemaken hoe agents mensen vermoorden en op elkaar jagen om nieuwe chiptechnologie te bemachtigen. Je zult dus de opkomst van de Syndicates meemaken, terwijl die in de eerdere games al alomtegenwoordig zijn.
Heb je de eerdere delen echter wel gespeeld, dan kun je her en der kleine verwijzingen ontdekken, bijvoorbeeld naar de groeperingen die in de vorige games langskwamen. Verder kun je in onze infobank veel lezen over verschillende onderzoeken die direct naar de originele games verwijzen. De games staan dus niet geheel los van elkaar.
XGN: Een van de grote gevolgen van de opkomst van die Syndicates zijn de neural chips, die de speler de mogelijkheid geven om zogeheten ‘breaches’ uit te voeren. Wat mogen we daarvan verwachten?
Roger Mattsson: Syndicate kent in totaal veertien verschillende breach-applicaties. In de singleplayer kun je er drie gebruiken en in de co-op twaalf, die je bovendien kunt upgraden om ze sterker en sterker te maken. Van die applicaties is de helft offensief en de helft defensief. Denk bijvoorbeeld aan een tijdelijk schild. Er zijn dus applicaties voor elke speelstijl.
XGN: Dus het is ook nodig om de applicaties goed te verdelen onder de spelers?

Roger Mattsson: Ja, spelers kunnen op die manier uitstekend samenwerken. Zo is er een applicatie genaamd ‘Battery’, waarmee net gebruikte breaches direct aangevuld worden en nogmaals gebruikt kunnen worden. Dat kan je echt uit een hachelijke situatie helpen. En als medespelers neer zijn geschoten, kun jij ze omhoog helpen.
XGN: Over co-op gesproken, dat is de enige multiplayer in Syndicate. Waarom hebben jullie besloten geen competitieve multiplayer toe te voegen?
Roger Mattsson: Er is inderdaad geen multiplayer naast de co-op. Dat hebben we gedaan omdat vier speler co-op beter bij het origineel past en het voelt veel natuurlijk binnen de franchise. Daarom hebben we ons gericht op co-op, in plaats van een competitieve multiplayer.
XGN: Hoe lang zullen we eigenlijk zoet zijn met de co-op?
Roger Mattsson: Erg lang! De co-op richt zich erg op herspeelbaarheid. We hebben namelijk een diep level-systeem waarmee je bijvoorbeeld je personage kunt upgraden, je wapens sterker kunt maken en je applicaties volledig kunt maximaliseren. De co-op heeft negen mappen en wat we hopen, is dat men die meer dan eens doorloopt en denkt ‘oh, dit level wil ik op een hogere moeilijkheidsgraad doen’.
XGN: Wij zijn al even aan de slag geweest met de co-op en merkten op dat er af en toe sterkere vijanden langskwamen, een soort mini-bazen. Mogen we nog grotere vijanden verwachten?
Roger Mattsson: De krachtigheid van die vijanden is gebaseerd op de moeilijkheidsgraad waarop je speelt, dus ze zullen op Expert veel moeilijker zijn. Zulke vijanden zijn overigens ook voorzien van chips en als je ze dood maakt, kun je die stelen om je wapens te upgraden. Ze zijn er wel in verschillende varianten maar nee, er zijn geen enorme robots of dergelijke om te verslaan.
XGN: En kunnen we interessante wapens verwachten? We zagen al wapens voorbij komen met kogels die vijanden moeiteloos om een hoekje volgen.
Roger Mattsson: Er zijn inderdaad meer van dat soort sci-fi-achtige wapens. Zo is er een soort raketwerper waarmee je een raket afschiet die vlak voor de vijand uiteen barst in een zwerm van kleine explosieven. Verder is er de Electron Mace, een wapen dat uit Syndicate Wars komt. Het is min of meer een taser-pistool waarmee je vijanden kunt verdoven zodat ze zich niet kunnen bewegen. Iets dat vijanden natuurlijk ook tegen jou kunnen gebruiken!
XGN: Wat is persoonlijk je favoriete wapen?
Roger Mattsson: Dat is misschien wel de Gauss, een enorm lasergeweer waarmee je mensen in de hens kunt zetten, waarna ze al brandend wegrennen om het vuur te doven en vervolgens sterven.
XGN: Dan even heel iets anders: veel critici hebben een link gelegd tussen Deus Ex en Syndicate. Is dat terecht?
Roger Mattsson: Beide games hebben natuurlijk een cyberpunk-stijl en halen inspiratie uit vergelijkbare bronnen, maar het zijn wel degelijk compleet verschillende games. Ze spelen totaal anders en wanneer je Syndicate aan het spelen bent, zul je dan ook geen moment aan Deus Ex denken.
XGN: Kunnen we dan wel onderdelen tegenkomen die refereren naar vorige games die jullie hebben ontwikkeld, zoals The Darkness en Chronicles of Riddick?
Roger Mattsson: Er zullen geen directe hints zijn, voornamelijk wegens legale redenen [eerdere games van Starbreeze zijn uitgebracht onder een andere uitgever, red.], dus dat zit er helaas niet in. Sommige van onze designfilosofieën zullen echter wel in de game doorschijnen, zoals ze dat in elke game van onze hand doen.
XGN: Tot slot nog een laatste vraag: als je Syndicate in één zin moest beschrijven, wat zou je dan zeggen?
Roger Mattsson: Poeh, dat is een lastige vraag! Daar hebben we marketingmensen voor, haha. Maar ik zou zeggen: een brute, sci-fi shooter… met breaching!
Syndicate verschijnt op 23 februari voor Xbox 360, PlayStation 3 en PC.