Oogappels 2012: DMC: Devil May Cry

Article
woensdag, 01 februari 2012 om 23:50
xgn google image
Ditmaal in de Oogappels van 2012 richten we de schijnwerpers op een nieuw deel in de langlopende Devil May Cry-serie, getiteld DMC: Devil May Cry.
DMC: Devil May Cry is wellicht een vreemde titel, maar het is dan ook een vreemde eend in de bijt binnen de serie. Als we ontwikkelaar Ninja Theory mogen geloven, speelt de game zich namelijk af in een parallel universum en zullen we de rol aannemen van een hele andere Dante dan we tot nu toe gewend zijn. Voor fans van de serie zal dit waarschijnlijk een onwelkome verandering zijn, maar het geeft Ninja Theory wel de vrijheid om er iets unieks van te maken. Voorheen werd het spel ontwikkeld door Capcom en wij zien het daarom als verstandig dat de creatie van deze nieuwe studio losgekoppeld is van de rest van de serie.
Dat betekent echter niet dat we een geheel ander soort game gaan zien. De verscheidene trailers weten ons ervan te verzekeren dat dit spel zich met recht tot de DMC-reeks mag rekenen, want de gevechten liegen er niet om. Vijanden worden alle kanten opgebeukt, neergeschoten en heen en weer geslingerd. Dat lijkt allemaal net zo soepel te gaan als in de voorgaande delen en dat doet ons gamehartje sneller kloppen. DMC staat immers voor heerlijke gameplay waarin de meest strakke aanvallen vloeiend aan elkaar genaaid worden, bruut geweld tot een dodelijke dansvorm verheffend. En daar krijgt toch iedere gamer het warm van?
Naast vette gevechten hebben we tot nu toe ook erg toffe omgevingen mogen aanschouwen waarin surrealistische oude steden en andere vreemde perikelen centraal staan. Ergens doen de beelden ons wat denken aan bepaalde segmenten uit American McGee's Alice en Alice: Madness Returns. Maar misschien nog wel meer aan de game Bayonetta, dat niet alleen op het gebied van uiterlijk maar ook qua gameplay gelijkenissen kent met deze DMC-titel. Het is dan ook niet gek dat Ninja Theory aangeeft de strijd met die game aan te gaan. Daarmee legt de studio de lat hoog, want Bayonetta was een heerlijk bizarre game met ongelofelijk sterke gameplay.
Dat Ninja Theory openlijk durft te zeggen dat het met dergelijke games wil concurreren, schept hoop; de studio mikt duidelijk voor de sterren. Toch moeten we nog even afwachten of het die sterren daadwerkelijk gaat bereiken, want dat hebben ze nog niet eerder gedaan. De vorige game van de studio was Enslaved: Oddessey to the West, een prima game, maar geen topper. Met DMC: Devil May Cry probeert Ninja Theory er dus nog een schepje bovenop te doen en dat kunnen wij alleen maar aanmoedigen. Bovendien verdient de serie simpelweg een vervolg van de beste kwaliteit, dus kom op Ninja Theory; laat zien wat je waard bent!

Populair Nieuws

Laatste Reacties