Super Mario Galaxy 2 Preview

Preview
door Limpie
zondag, 23 mei 2010 om 18:00
xgn google image
Nintendo noemde onlangs Super Mario Galaxy 2 nog een deel 1.5, maar is van mening dat het spel nu toch een echt nieuw deel is. Om er zeker van te zijn dat er echt genoeg nieuws is, zijn wij alvast met de eerste drie werelden van het spel aan de slag gegaan.
Mario, help me!
Verrassend, Peach is weer ontvoerd en natuurlijk wordt de in rood gestoken loodgieter opgetrommeld om haar te redden. Het is misschien wel het meest bekende verhaal in de gamesindustrie, maar hierdoor niet minder leuk. Want zeg nou zelf, bijna iedere gamer is met dit verhaal opgegroeid en het verhaal roept hierdoor dan ook een echt nostalgisch gevoel op. Dit neemt overigens niet weg dat het verhaal toch net iedere keer iets anders ingevuld wordt en daardoor ook anders aanvoelt.
Zo ook in Super Mario Galaxy 2. Je begint namelijk in een 2D wereld waarin toevallig de gele en blauwe toads uit New Super Mario Bros. Wii ook nog even langskomen. Sterker nog, je speelt echt een wereld die qua attributen in eerste instantie op het allereerste stukje van de eerste Super Mario Bros. lijkt. Nadat je een klein stukje gelopen hebt loopt je tegen een Luma aan, de wezentjes die we ook in Super Mario Galaxy al zagen. Deze Luma besluit zich bij je aan te sluiten en jahoor, de draai kracht is weer terug. Op deze manier kun je vijanden aanvallen en een double jump maken door te schudden met je Wiimote.
Zodra je bij het kasteel van Peach aankomt merk je al heel snel dat er iets niet goed is. Er staat namelijk een heel groot monster op de achtergrond en daar is die dus weer, onze vriend Bowser. Alleen weet je nog, Bowser was ongeveer zo groot als een dubbele Mario, maar dit keer komt hij boven het kasteel uit. "Iets" groter dan normaal dus. Bowser gaat er nu met Peach vandoor en jij zit weer met de gebakken peren.
Super Mario Galaxy 2 Screenshot 141795Super Mario Galaxy 2 Screenshot 141796Super Mario Galaxy 2 Screenshot 141794
Spaceship Mario, uhhh... Faceship...
Sinds 1996 kennen we de 3D-games van Mario en zijn we gewend dat je vrij door een hubwereld kon lopen om zo naar de verschillende levels te gaan. Alleen wilde Nintendo voor Super Mario Galaxy 2 eens iets heel anders. Tenminste, anders niet echt, maar wel iets wat we nog nooit in een 3D Mario hebben gezien. Je beweegt je namelijk over een landkaart waarop de bekende wereldstructuur, die voor het eerst in Super Mario Bros. 3 gebruikt werd weer terug is.
Vooraf waren de meningen over de wereldstructuur heel erg verdeeld, maar wij weten het zeker. Stiekem werkt het echt veel beter. Daar komt bij dat je wel nog steeds een 3D-wereld hebt buiten de gebruikelijke levels. Dat is je eigen ruimteschip. Als je voor het eerst op het schip komt zul je niet gelijk doorhebben dat het echt een schip is, want het is meer een planeet. Als vervolgens de eigenaar van het schip de vorm verandert in het hoofd van Mario, dan lijkt het alsnog niet op een spaceship. Maar, zoals Lubba zegt, is het meer een faceship geworden. Toch is dit je transportmiddel tussen de verschillende levels.
En door sterren te verzamelen in de werelden die je doorkruist, zul je steeds weer nieuwe stukjes van je ruimteschip vrijspelen. Hoe verder je komt, hoe meer er te vinden is. Zo zullen de personen die je tegenkomt in een level zich ook aan de populatie op je schip toevoegen, maar ook andere aspecten veranderen tijdens het spel.
Super Mario Galaxy 2 Screenshot 141787Super Mario Galaxy 2 Screenshot 141792Super Mario Galaxy 2 Screenshot 141790
Nieuw met een nostalgisch tintje
Nintendo had als doel voor zichzelf een spel te maken dat nieuw aanvoelt, maar waar de oudere gamers ook een hoop nostalgische gevoelens uit kunnen halen. Zo zul je een veel meer platte game hebben en is het gebruik van planeten waar je omheen kunt lopen een stuk minder, iets wat echt een stuk fijner speelt. Daar komt bij dat er ook een hoop 2D stukken in het spel aanwezig zijn die de perfecte mix tussen 2D en 3D bieden.
Verder zijn een hoop bekende elementen uit oude spellen terug zoals een aantal muziekjes, een hoop vijanden en uiteraard ook Yoshi. Toch zijn dit allemaal elementen die we nog niet op de Wii hadden gezien en de meeste niet eens in 3D waardoor het toch nieuw aanvoelt, maar dan met een nostalgisch tintje. Leuk dus voor jonge en oude gamers. Ook zul je bijvoorbeeld een hoop oude soorten werelden uit eerdere Mario spellen tegenkomen, maar daar zul je in de recensie meer over lezen.
Ook zijn er een hoop vernieuwingen, zoals verschillende power-ups voor zowel Mario als Yoshi, maar ook de een hoop nieuwe vijanden zullen dit keer van de partij zijn. Nu hebben we overigens weliswaar pas de helft van het spel gespeeld, dus wie weet bieden de andere werelden nog wat meer verrassingen.
Weer een echte Nintendo topper?
De grote vraag blijft uiteindelijk of Super Mario Galaxy 2 nu echt de Nintendo topper wordt waar iedereen op hoopt en of dit spel het eerste deel kan overtreffen. Het eindoordeel zul je in onze recensie lezen, maar voorlopig denken wij van wel. Het spel voelt namelijk veel fijner aan dan deel één, doordat er bijvoorbeeld veel meer platte werelden zijn. Daar komt bij dat het spel enorm veel vernieuwing kent op het gebied van gameplay zoals power-ups voor Yoshi en Mario en nog veel meer. Rond de release van de game zul je ons eindoordeel kunnen lezen, maar wij hebben er het volste vertrouwen in dat Super Mario Galaxy 2 een topgame wordt.

Populair Nieuws