Street Fighter 5 Preview - Een serieuze gooi naar de top

Preview
dinsdag, 28 juli 2015 om 17:18
xgn google image
Street Fighter 5 is onderweg en dat liet Capcom ons afgelopen week weten door een evenement te organiseren in een heuse arcadehal. Playworks in Zoetermeer was de setting waarin wij met Street Fighter 5 aan de bak konden. Daar kregen we de kans om de game eens goed te checken en flink kont te schoppen. Lees meer in deze Street Fighter 5 Preview.
In de lente van 2006 is het zover; Capcom zal met Street Fighter 5 naar de PlayStation 4 en de PC komen. Wij mochten tijdens het Rise Up evenement van Capcom al even met de game aan de slag. We mochten het hier onder andere tegen een aantal pro-gamers opnemen.
Street Fighter 5 Preview

Bekende gezichten terug van weggeweest

De karakters in kwestie waren Ryu, Chun Li, M. Bison, Nash, Cammy en Birdie. De meesten hiervan zaten ook al in Street Fighter 4, maar Nash en Birdie zijn de grote namen die in deze sessie terugkeerden. Precies, het zijn al bekende karakters uit de franchise.
Nash is een collega van Guile die ineens spoorloos verdween en dood gewaand werd. Birdie is een dikke allesetende punker die oorspronkelijk onderdeel van Shadaloo was. Beide karakters komen uit de Street Fighter Alpha serie en hebben een geheel eigen speelstijl in Street Fighter 5.
Waar Charlie Nash eerst vooral een kloon van Guile was, is hij nu namelijk voorzien van wat unieke bewegingen die hem toch echt anders aan laten voelen. Hij is geen charge karakter meer, maar is nu snel te besturen met de mogelijkheid tot teleporteren. Birdie is daarentegen een log karakter met brute kracht en verwoestende worpen.
De overige karakters die we konden spelen, dus Cammy, Chun Li, Ryu en M. Bison speelden bijna zoals vanouds, maar toch met een geheel nieuwe impuls. Bepaalde bewegingen gingen een stuk soepeler en de charge moves namen een stuk minder tijd in beslag.
Street Fighter 5 Preview

Grafisch een dikke upgrade

Waar Street Fighter 5 op het eerste oog veel op Street Fighter 4 lijkt qua stijl, zijn er behoorlijk veel veranderingen. De grafische stijl is namelijk nagenoeg hetzelfde gebleven, afgezien van de aanzienlijke upgrade die de game nu kent. Alles oogt heerlijk strak in 1080p en loopt soepel op een heerlijke 60 frames per seconde.
De kleuren zijn nu veel levendiger en de rauwe randjes zijn er een heel eind vanaf in Street Fighter 5. Je zou het kunnen vergelijken met Ultra Street Fighter 4 op de PlayStation 4, maar dan nog nét die extra schep erbovenop.
Die extra schep zit 'm ook in de lichteffecten en uitwerking van de speciale bewegingen. Capcom heeft bijvoorbeeld de Hadouken van Ryu omgetoverd tot een dikke energiebal en de Spinning Bird Kick van Chun Li van de nodige swirl effecten voorzien. Maar dat is niet alles; Capcom heeft ook de levels aangepakt.
De achtergronden zijn nu net wat levendiger dan in het vorige deel, al waren die al behoorlijk levendig. De levels die we speelden waren een station in London en een drukke straat in Azië (waar ook een nieuwe Fei Long film op een bus aangekondigd werd). Daarbij kun je een speler aan het einde met een flinke trap in de hoek van het level op noedels ‘trakteren’.
Street Fighter 5 Preview

Variatie en tactiek

De grafische verbeteringen en toevoegingen zijn natuurlijk geweldig, maar het echte werk van Capcom is pas zichtbaar zodra je echt gaat knokken. Street Fighter 5 speelt allereerst veel vlotter weg dan het vorige deel. Bewegingen ogen niet alleen soepeler, maar sluiten ook sneller en mooier op elkaar aan.
In Street Fighter 4 waren de focusaanval en de Ultra en Super bewegingen echte gamechangers, maar dit is nu deels verleden tijd. Vooral de Ultra en de Super beweging kon ineens een match omdraaien en haalde de vaart enorm uit het knokpartijtje. Onder andere de Ultrabeweging heeft nu plaats gemaakt voor de variatie in de game.
En variatie zeggen we niet voor niets. Ieder karakter heeft in Street Fighter 5 namelijk een V-Skill, V-Trigger en een V-Reversal. De V-Skill is een beweging uniek voor ieder personage die naast de schade ook zorgt dat je V-meter vult. Deze meter vult ook als je klappen krijgt. Bij een volle meter kun je de V-Reversal of de V-Trigger gebruiken.
Dit zijn meer tactische skills die je hebt die het verloop van een gevecht veel dynamischer maken. Een V-Reversal is bijvoorbeeld bij Ryu de parry die hij in Street Fighter 3 had, terwijl het voor M. Bison een mogelijkheid is om projectielen terug te kaatsen. De V-Skill is op zijn beurt ook voor iedereen anders, dus je weet in een gevecht nooit wat er komen gaat.
Street Fighter 5 Preview

Nu al veelbelovend goed!

Hoewel we pas enkele uren met Street Fighter 5 aan de slag zijn geweest, hebben we wel al veel kunnen zien van de getoonde levels en de zes karakters. Grafisch heeft Capcom een stap vooruit gezet met Street Fighter 5, maar dat is nog lang niet alles.
Qua snelheid, soepelheid en de verloop van een gevecht heeft Capcom namelijk nog veel meer stappen gezet. Dit komt vooral door de vechtstijl wat een kruising tussen Street Fighter II, III en de Alpha serie is en dan met name de introductie van de V-skills, Reversals en Triggers die een gevecht verrassend maken en nauwelijks ophouden.
Street Fighter 5 komt in de lente van volgend jaar uit voor de PlayStation 4 en de PC en is al te pre-orderen, maar toont nu al potentie om dé vechtgame van 2016 te worden!