State of Decay 2 Preview - Een diepgaande survivalgame

Preview
dinsdag, 01 mei 2018 om 9:01
De klok slaat twaalf uur in de nacht en met een horde van zombies achter je aan hoop jij dat je jouw laatste adem nog lang niet hebt uitgeblazen. Dit is alles behalve ondenkbaar, want de ondoden zijn genadeloos. In deze State of Decay 2 preview lees je alles over hoe je deze ondoden afstopt.
State of Decay 2 is de opvolger van het succesvolle State of Decay, dat meer dan 4.5 miljoen keer werd verkocht. Als we de twee delen gelijk even naast elkaar leggen, dan merk je dat alles nog steeds een beetje hetzelfde aanvoelt als de eerste State of Decay. Nu is dat ook niet erg, want het eerste deel was een hele toffe game en ontwikkelaar Undead Labs lijkt de basis van die game door te willen trekken.
Meteen opvallend bij het opstarten van State of Decay 2 is dat de game op grafisch gebied een paar hele grote stappen heeft gemaakt. Alles ziet er schitterend uit en als kers op de taart kan de game op de Xbox One X afgespeeld worden met een resolutie van 4K. Hierdoor wordt zombies afslachten alleen maar aantrekkelijker!
state of decay 2 preview

Dieper dan (on)doden

State of Decay 2 gaat alleen veel dieper dan het afslachten van zombies. Deze survival game vergt het uiterste van jouw kwaliteiten als leider, want er zijn allerlei taken die jij op je moet nemen om ervoor te zorgen dat de gemeenschap waar jij onderdeel van bent de zon nog een keer kan zien opkomen. Alsof je de digitale Rick Grimes bent van je eigen verhaal.
De taken die je dan krijgt zijn onder andere het zoeken van medicijnen, eten en materialen om vervolgens gebouwen als een uitkijkpost of dokterspost te kunnen bouwen. Met wie je deze taken doet maakt niet uit, je kunt ieder personage kiezen uit de gemeenschap die je hebt opgebouwd. Jij bepaalt ook wie er onderdeel uitmaakt van deze gemeenschap. Wil jij het avontuur met twee, vijf, tien of meer mensen, of blokkeer jij elke overlevende die je tegenkomt en ga je in je eentje op pad?
Het mooie aan deze keuze is, is dat het veel impact heeft op hoe jij de game uiteindelijk doorloopt. Want hoe meer mensen, hoe meer monden je bijvoorbeeld moet voeden. Aan de andere kant betekent meer mensen ook meer personen die gespecialiseerd zijn in een kunst die bij overleven komt kijken. Zo kan de een meer buit halen uit een container en de ander weer beter met wapens omgaan.
state of decay 2 preview

RPG

Nu heeft iedereen dus zo zijn eigen kwaliteiten die in jouw kleine stukje veiligheid in de wereld wel van pas komen, maar deze kwaliteiten kunnen ook verbeterd worden. Er is een heus progressie systeem waarmee iedere overlevende dingen kan bijleren die van pas komen in de wereld vol zombies.
Met dit systeem vergroot jij de overlevingskansen van iedereen in jouw gemeenschap, tenzij jij er voor kiest om de hele tijd met één iemand de wijde wereld vol zombies te verkennen. Je zult dan merken dat de rest van jouw gemeenschap blijft hangen op een lager pitje dan jij met dat ene personage. Telkens als je denkt dat de game niet dieper in kan gaan op het slachten van zombies, gebeurt dat toch!
state of decay 2 preview

Help!

In deze mengelmoes van personages kun jij uiteindelijk één iemand uitkiezen waarmee jij de game van een vriend joint. De game van een vriend? Ja! State of Decay heeft namelijk een co-op modus waarmee jij met vier vrienden in één wereld de hordes zombies kan aanpakken.
Wanneer een vriend uitnodigt kunnen jullie samen bouwen aan een betere basis en missies doen die in je eentje een stuk moeilijker zouden zijn. Je helpt elkaar dus als het ware uit de brand en het is ook nog eens leuk om samen de ondoden terug het graf in te sturen.
Maar hoe leuk het ook kan zijn, je moet wel serieus blijven. Als jij lukraak op alles wat beweegt gaat schieten dan haal je ook een beetje het plezier uit het spel. De sfeer die in de game zit is namelijk goed, bijvoorbeeld wanneer je in het donker met een zaklamp aan het sluipen bent op zoek naar spullen. In dat soort situaties wil je het liefst contact met zombies vermijden en zonder problemen weer weggaan.
state of decay 2 preview

State of Decay 2 preview - Laat die gemeenschap maar groeien!

Met een goede sfeer, mooie graphics, co-op en een zeer diepgaand systeem als het gaat om overleven weet State of Decay 2 zich vooralsnog te ontplooien tot een zombie game zoals we nog niet gezien hebben. Hiermee lijkt de game tot nu toe de digitale versie te zijn van 'hoe overleef ik een zombie apocalypse?'.
State of Decay 2 is net als zijn voorganger alleen te spelen op de Xbox en PC en verschijnt op 22 mei.