Star Trek: The - Video Game Preview

Preview
vrijdag, 01 maart 2013 om 18:33
To boldly go where no one has gone before.” De missie van het ruimteschip Enterprise. En ook die van Paramount Pictures, dat met het komende Star Trek: The Video Game de ultieme samensmelting van game en film wil bieden. Wij gingen er alvast mee aan de slag om te kijken of Kirk en Spock ook in gamevorm een goed duo vormen.
Drie jaar geleden begon het avontuur van de nieuwe Star Trek game. “Het was de spannendste meeting uit mijn leven,” zo stelt Brian Miller, vicepresident van Paramount Pictures en producent van het spel. Paramount wilde een game bij de reboot van Star Trek en hier werd bepaald wat voor spel. Een simpel en snel in elkaar geflanst werkje, of een meer uitgebreid project waarvoor enkele jaren wordt uitgetrokken. Uit die laatste groep zien we er helaas nog altijd weinig, terwijl de eerste het afgelopen jaar weer werd gepresenteerd door dieptepunten als Battleship en The Expendables. Die weg werd gelukkig voor Miller, en ook voor ons, niet ingeslagen.
Alle bekenden aanwezig
Ontwikkelaar Digital Extremes, bekend van onder andere The Darkness II, werd aangesteld om het werk op zich te nemen. Het resultaat hiervan moet binnen twee maanden in de winkels verschijnen. Net voor de nieuwe film Star Trek Into Darkness, wat niet geheel toevallig is. Voor Star Trek: The Video Game is namelijk de gehele cast aangetrokken, waardoor gelijkenissen en stemmen van bijvoorbeeld Chris Pine als James T. Kirk, Zachary Quinto als Spock en Zoe Saldana als Uhara allemaal aanwezig zijn. Ook op het gebied van muziek, design en script is er sterk samengewerkt met de filmcrew in een poging om de Star Trek sfeer zo goed mogelijk naar de game over te zetten. Daarnaast overbrugt het verhaal van de game het gat tussen de reboot en zijn vervolg.
Voor dat verhaal zijn de Gorn uit de kast getrokken, een klassieke vijand uit de originele serie uit de jaren ’60. Natuurlijk wel iets geüpdatet, want toentertijd waren deze reptielachtige wezens nou niet heel erg afschrikwekkend. Dat is in de game wel anders, wanneer ze ons universum binnendringen en gelijk tot geweld over gaan. Dan blijkt ook dat de Gorn uit meerdere soorten bestaan, van de normale soldaten tot grote heavies en kleine, maar snelle, varianten. Later komen we er achter dat niet alles zo simpel ligt als het in de eerste instantie lijkt, want ook in gamevorm belooft Star Trek met enkele plot twists te komen.
Kirk en Spock onafscheidelijk
Om dat gehele plot te ontrafelen en alles ervan mee te krijgen, zul je de game meerdere keren moeten doorspelen. Star Trek: The Video Game is met co-op in gedachte gemaakt, waardoor Kirk en Spock ten alle tijden samen op pad zijn, maar de game wel anders beleven. Elkaar helpen is een vereiste, aangezien je natuurlijk niet in je eentje het universum kunt redden. Denk hierbij aan scènes waarin Spock een gewonde Kirk naar de ziekenboeg moet slepen, of een missie waarin Kirk de vijanden op afstand moet houden terwijl Spock bezig is op een computer.
Het zijn niet altijd de meest originele dingen, want Star Trek: The Video Game speelt overduidelijk leentjebuur bij de grote games van de laatste jaren. Van het klim- en klauterwerk geïnspireerd door een Uncharted of Tomb Raider, tot het door Gears of War populair gemaakt coversysteem, met daarbij een vleugje Metroid en Mass Effect, de fanatieke gamer zal de invloeden direct herkennen.
Uiteraard is alles overgoten met een flinke dosis Star Trek, waardoor de sfeer goed wordt neergezet. Dat komt vooral door Pine en Quinto die in hun rollen als Kirk en Spock ook in de game een perfect duo vormen. Het over en weer gepraat van de twee, met Kirk als echte actieheld en Spock als de altijd serieuze Vulcan blijft leuk om mee te maken. Ook de actie zit er goed in, waardoor je constant op het puntje van je stoel gezet wordt. In de levels die wij speelden was geen momentje rust te bespeuren, en net als je even genoeg ervan hebt, wisselt de manier van actie waardoor je verder wilt blijven spelen. En van die actie en sfeer met het spel het ook hebben. Op andere gebieden laat de game het namelijk wat afweten en dan met name op technisch vlak. Grafisch gezien kon het allemaal wat mooier, met animaties die van tijd tot tijd gezond zijn voor de lachspieren.
Sfeer zit er goed in
Maar die sfeer, daar gaat het toch echt om. En daarin lijken Paramount en Digital Extremes tot nu toe prima geslaagd. Nu is het nog de uitdaging om dat niet enkel in twee missies, maar in de totale elf goed op orde te hebben, zodat dit acht tot tien uur durende avontuur je aandacht constant weet vast te houden. Of dat geslaagd is, daar komen we op 23 april achter, wanneer de game verschijnt voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC.