NightSky Review

vrijdag, 01 maart 2013 om 20:00
Wie zich midden in de nacht in een bos begeeft, merkt pas hoeveel geritsel en leven er is op zo’n door mensen onbewoonde plek. Ondanks dat de mensheid slaapt, zijn een heleboel dieren wakker. Misschien een beetje eng, maar bijzonder is het wel, zo’n wandeling in je eentje in het pikkedonker. Zo voelt NightSky ook een beetje.
Niet dat NightSky iets met lopen te maken heeft, want in deze game van ontwikkelaar Nicalis bestuur je een knikker. Geen vrolijke gezichtjes, geen gekke kleurtjes, gewoon een abstracte, zwarte bol. Je rolt hem met je circlepad door tien verschillende werelden heen, terwijl je de knoppen gebruikt om hem bijvoorbeeld direct tot stilstand te brengen (B) of juist wat extra gas te laten geven (Y) om hem een nog harder zetje te geven om verder te komen.
De werelden zijn allemaal gitzwart en schaduw-achtig. Het zijn silhouetten in de nacht, waar diverse dierenomtrekken in te ontdekken zijn. Ze doen je niks want SkyNight is een heel geweldloos en rustig spel. Toch vormt het geheel, mede door de natuurlijk klinkende achtergrondmuziek door jazz-muzikant Chris Schlarb, een ietwat onheilspellend tafereel. Alsof de knikker er maar snel doorheen moet, voordat de silhouetten echt tot leven beginnen te komen en in de aanval gaan.
Een beetje poëtisch
Het is bijna poëzie. Dat klopt ook wel, want Daisuke ‘Pixel’ Amaya die eerder aan indiegame Cave Story werkte, schreef het verhaal van NightSky. Een diep verhaal over een knikker? Geen zorgen, het is slechts de introductie, waarin in een paar regeltjes wordt verteld over een persoon die een bol op het strand vindt. Niet erg boeiend, wel een beetje overbodig.
Het klinkt behalve de sfeer tot nu toe nog heel simpel en dromerig, maar dit spel bezorgt je gegarandeerd grijze haren. Als het op het niveau Normal niet is, dan wel op het onuitstaanbaar moeilijke Alternative. In de eerste paar levels suist de kogel nog lekker over de grond heen, maar al gauw komt hij tot stilstand tegen de eerste hobbels. Dat is een beetje pijnlijk, want het is juist zo fijn om bijna LocoRoco-achtig door de levels heen te vliegen.
Tot stilstand komt de knikker bijvoorbeeld bij traptreetjes die net een tikkie te hoog zijn. Hoe moet je dan verder? Misschien toch iets harder dat heuveltje oprollen zodat je met extra veel snelheid wat verder de lucht in gaat? Het zijn meestal hele andere oplossingen, namelijk attributen die je in de schaduwwereld kunt ontdekken.
Aan de trapeze
Denk daarbij aan een soort trapeze-achtige constructies en ronddraaiende vierkanten die gebruikt dienen te worden om hogerop te komen. Met het ene object is het helemaal aan de gamer om te bepalen hoe het wordt ingezet, maar er zijn ook soorten die er een eigen mening op na lijken te houden zoals de ronddraaiende vierkanten.
Soms is het dus een kwestie van timing net zoals in de gemiddelde platformer, maar ook een goede vooruitziende blik is geen overbodige luxe. Er zijn levels die een soort pistooltjes bevatten. Daarmee kun je met een druk op de knop balletjes afvuren op een bepaald object om een kettingreactie te starten. Heel prettig om zo snel te begrijpen dat je zo verder moet komen, maar daarvoor moet je wel goed bedenken waar je knikker moet liggen om er goed gebruik van te maken.
Zeker niet voorspelbaar
Een beetje strategisch inzicht komt goed van pas in NightSky. Toch kun je niet alles voorzien, want de game ‘volgt’ je knikker niet. Dat wil zeggen dat elk level in stukjes is geknipt. De knikker bevindt zich steeds in een schermpje en als hij eruit rolt, dan verschijnt hij in het volgende schermpje. Soms denk je dat je verder gaat, maar val je juist dood en moet je het gedeelte weer opnieuw spelen. Op andere momenten volgt de knikker wel het juiste pad, maar gebeuren er onverwachtse dingen in het volgende scherm. Immers kun je niet vooruit kijken dus is het onmogelijk om rekening te houden met wat er komen gaat.
Dat is niet per se negatief, integendeel. Het is juist een van de grote krachten van NightSky. Elk scherm is weer een verrassing. Niet allemaal zijn het per se stukjes waarin gepuzzeld moet worden, waardoor zelfs dat gegeven niet vaststaand is. In ieder geval bevat elk level wel een obstakel waarbij je je even achter de oren moet krabben. Gelukkig zit SkyNight simpel in elkaar en wordt er niet moeilijk gedaan over tussentijds opslaan. Er wordt regelmatig automatisch opgeslagen, waardoor je nooit al te lange stukken hoeft over te doen.
Ideaal voor onderweg
Nooit lange stukken overdoen, een veelheid aan levels en tientallen puzzelmomentjes is nog maar het topje van de ijsberg dat NightSky naar de 3DS brengt. Deze van oorsprong PC-game moet het niet alleen van zijn simplistische en toch hersenbrekende gameplay hebben, maar ook van de mooie omgevingen en de bijzondere sfeer. Aangezien er niet echt een verhaal inzit en wel veel tussentijds automatisch wordt opgeslagen, is het van het easy-going begin tot het tandenknarsende einde een ideale game voor onderweg. Zelfs als dat midden in de nacht in bos is.