Star Ocean 5 gameplay hands-on - Aan de slag met het vechtsysteem

Preview
vrijdag, 24 juni 2016 om 15:12
xgn google image
Het duurt niet lang meer voordat Star Ocean 5: Integrity and Faitlessness in de winkels ligt. Op de E3 konden wij al even met een Star Ocean 5 gameplay hands-on aan de slag, om te kijken of je 1 juli moet omcirkelen in je agenda. Check onze ervaringen in de Star Ocean 5 Gameplay Hands-on!
Een drukke beurs als de E3 is natuurlijk niet de perfecte manier om je te verdiepen in een verhaal van een Japanse RPG, daarom vond ontwikkelaar tri-Ace het een beter idee om de spelers het vechtsysteem te laten ontdekken. In de demo die we spelen staan protagonist Fidel Camuze en zijn vrienden op het punt om een groene wijde achter zich te laten en een donkere mijn in te stappen.
Zoals je misschien wel een beetje aan voelt komen is de mijn niet geheel absent van vijanden. Sterker nog, de rode puntjes op de minimap zijn talrijk en we merken ook snel dat ze niet lang dood blijven. Zodra we ergens langslopen waar we al zijn geweest, staan de vijanden doodleuk weer op ons te wachten. Gelukkig is het zwaard van Fidel goed geslepen en zijn metgezellen kunnen ook aardig overweg met een spreuk, kruisboog of zwaard in Star Ocean 5.
Star Ocean 5 gameplay hands-on

Easy to learn, hard to master

Zodra je op één of meerdere vijanden afloopt, dan kom je in een gevechtsstatus terecht, waar je pas uitkomt als alle vijanden verslagen zijn of als je wegvlucht. Op het eerste gezicht lijkt het gevechtssysteem in Star Ocean 5 vrij simpel, met een lichte aanval op rondje, een zware aanval op de driehoek toets en rollen en blokken op de vierkant toets. Daarnaast is het ook mogelijk om een speciale magische aanval in te stellen met de kruistoets.
Kijken we echter wat beter, dan is het systeem een stuk uitgebreider dan je zou denken. Je simpele aanvallen zijn niet alleen handig om snel schade aan te brengen bij je vijanden, maar ze bouwen ook de Reserve-meter op. Zodra die meter vol is gelopen, kan je met Fidel een extreem krachtige aanval uitvoeren, die met de meeste vijanden in één keer afrekent.
De meeste diepgang komt voort uit je teamgenoten. Niet alleen zullen ze zelf vechten, maar je kan ook wisselen tussen al je zeven metgezellen om ze zelf onder controle te hebben, zodat je de juiste vaardigheden op het juiste moment gebruikt. Tijdens een gevecht ben je dus constant aan het aanvallen, wisselen tussen je teamgenoten, grote aanvallen aan het ontwijken en ondertussen ben je je Reserve-meter aan het opvullen.
Star Ocean 5 gameplay hands-on

Een aantal irritaties

Ondanks dat de grote groep vrienden een goede toevoeging is aan het vechtsysteem, zorgt het ook voor een aantal problemen. Verreweg het grootste irritatiepunt aan Star Ocean 5 is de cameravoering. Deze maakt het in sommige gevechten onmogelijk om aanvallen te ontwijken.
De camera blijft maar naar een lage positie gaan en zorgt ervoor dat je minder ziet. Wanneer er meerdere vijanden magische aanvallen aan het afvuren zijn, jouw teamgenoten door het scherm heen lopen, kun je Star Ocean 5 net zo goed blind gaan spelen, want dan zie je helemaal niks meer.
Een ander probleem dat de grote groep veroorzaakt is minder obstructief, maar alsnog behoorlijk irritant. Iedereen schreeuwt erop los in Star Ocean 5, wat op zich niet zo verrassend is en wat niet zo’n probleem vormt, maar elke speciale aanval wordt ook hardop geschreeuwd. We weten niet hoe de Japanse stemmen zijn, maar de Engelse stemmen zijn vrij hoog en na een kwartier spelen hadden we al flink wat hoofdpijn.
Daarnaast is de voice-acting ook niet bepaald overtuigend te noemen. Af en toe spraken de vrienden met elkaar en we kregen ook een cutscene te zien – die er overigens wel prachtig uitzag op de PlayStation 4 -, maar de zinnen en de betekenis erachter kwamen totaal niet over. De stemacteurs hebben hun zinnen niet compleet monotoon opgenomen, maar het scheelt niet veel.
Star Ocean 5 gameplay hands-on

Star Ocean 5 gameplay hands-on heeft ons positief verrast

Al met al zijn we wel positief verrast door de Star Ocean 5 gameplay. We hebben niks meegekregen van het verhaal en daar kunnen we dus geen uitspraak over doen, maar het vechtsysteem verveelt niet en dat is bij veel JRPG’s af en toe een heikel punt. Het lijkt op het eerste gezicht vrij simpel, maar met wat toewijding is het dat allesbehalve. Wel hopen we dat er in de volledige game wat meer opties zitten voor cameravoering en dat we kunnen kiezen voor Japanse stemmen, want van de Engelse voice-overs werden we niet warm of koud.