Star Fox Zero Preview - Fox McCloud is terug!

Preview
woensdag, 08 juli 2015 om 18:22
xgn google image
XGN ging langs bij het Nintendo kantoor in Nieuwegein om haar nieuwste games te checken. Als eerste op de lijst: Star Fox Zero! Wist dit nieuwe avontuur van de bekende ruimtedieren indruk te maken? Lees het in de Star Fox Zero Preview!
Het is alweer tien(!) jaar geleden sinds een nieuwe Star Fox game schitterde op een Nintendo console. Afgelopen E3 onthulde Nintendo dan ook eindelijk Star Fox Zero, dé grote Wii U release van dit jaar. We kregen de kans om de game te spelen tijdens het Nintendo Post-E3 evenement.
Star Fox Zero Preview

Als een nieuwe onderbroek

In Star Fox Zero klim je weer in de cockpit als hoofdpersonage Fox McCloud. Teamgenoten Peppy, Slippy en Falco (geen Krystal deze keer) zijn ook weer van de partij. We kregen de indruk dat de game dan ook erg veel weg had van Star Fox 64, maar dan wel met een twist.
De standaardbesturing –richten en vliegen met dezelfde stick- is namelijk niet aanwezig in Star Fox Zero. Hier vlieg je namelijk met de linkerstick, terwijl je met de rechter je snelheid bepaalt. Richten doe je met de gyroscoop in de Wii U gamepad controller, en schieten en lock-on met respectievelijk ZL en ZR.
De besturing voelde een beetje als elke nieuwe aankoop: in het begin een beetje oncomfortabel, maar na een tijdje al snel vertrouwd. We botsen aanvankelijk nogal snel tegen muren en de grond aan, maar hier kwam later verandering is. Al snel merkte we dat de besturing in Star Fox Zero echt compleet nieuw is. Een riskante keuze, maar het was al snel alsof we het nooit anders hadden gespeeld.
Star Fox Zero Preview

Wankelende walker

Het eerste level was het klassieke Corneria. Aan het einde van dat level verscheen een groot moederschip, dat je op verschillende manieren kon neerhalen. Calvin koos voor de ‘schiet alles aan gort’ aanpak terwijl Joris naar binnen ging met de walker. In Star Fox Zero kan de Arwing, het vliegtuig van Fox, namelijk ook transformeren in een soort looptank.
Dit is een idee overgenomen uit het gecancelede Star Fox 2 voor de Super Nintendo. Het idee is leuk, maar de besturing laat helaas nog wat te wensen over. Dit komt omdat het moeilijk was om tegelijkertijd aanvallen te ontwijken, te bewegen en ook nog eens te proberen vijanden neer te schieten. De camera werkte in deze modus gewoon niet echt mee, terwijl het bij de Arwing juist heel goed voelde.
Gelukkig ging het in de Arwing een stuk beter, en we kregen al snel ‘Mission Complete’ te zien. Op naar de volgende missie!
Star Fox Zero Preview

Gevechten in de ruimte

In het tweede level werden we de ruimte in geslingerd. In deze dog fight namen we het op tegen een aantal vijandige ruimteschepen en Pigma, een oude vijand van Fox. Dit level was duidelijk ontworpen om de nieuwe lock on feature te laten zien.
Op het scherm van de TV zie je de achterkant van de Arwing, terwijl je op de gamepad een first person view bekijkt. Als je tijdens een ruimtegevecht blijft richten op een ander vliegtuig moet je via de gamepad hem zien te raken. Het is een interessante nieuwe toevoeging waarvan we nog niet helemaal kunnen bepalen of het intuïtief, of een beetje vervelend was. Het deed ons in ieder geval denken op onconventionele manieren!
Met het verslaan en vluchten van Pigma was de demo voorbij. Onze eerste indruk was goed; de nieuwe controls vereisen wat gewenning maar voelen niet aan als een gimmick.
Star Fox Zero Preview

Star Fox Zero Preview - Fox is terug!

Star Fox Zero voelde in ieder geval wel weer als een echte Star Fox game. De vijanden, het gepraat van je teamgenoten en de atmosfeer voelde weer als vanouds. Als de game écht indruk wil maken, moet het michael bay gehalte wel echt opgeschroefd worden. In de demo was er namelijk niet veel aan de hand op het scherm.
Meer vijanden, grotere gebouwen, gigantische explosies… het zou Star Fox Zero een spectaculaire Wii U game kunnen maken. Of dat ook gaat gebeuren? We zullen zien!
Star Fox Zero komt eind 2015 exclusief naar de Wii U. Pre-orderen kan al.

Populair Nieuws