SoulCalibur V Preview

    Pfoe. Het is alweer vier jaar geleden dat we heerlijk strategisch en tactisch konden vechten in een heuse fighting game. Maar bedank God, voor het brengen van SoulCalibur V. Volgende maand mogen we namelijk eindelijk weer aan de slag met het nieuwe deel uit de bekende franchise.

    We hebben in de vorige twee impressies al een goede indruk van het spel gekregen en gaven gisteren nog eens een terugblik op de volledige SoulCalibur serie. Maar dat is nog niet alles, de code die wij nu hebben gekregen is bijna de eindversie en geeft ons een blik op de laatste nieuwe en bekende elementen uit het spel, voordat het recensie exemplaar onder de loep wordt genomen. Wat is er nog meer nieuw? Wat is er veranderd?

    Zeventien jaar later
    SoulCalibur V speelt zich zeventien jaar na de gebeurtenissen uit het vorige deel af. Dat betekent veel veranderingen in de beschikbare personages in het spel – aangezien de meesten met pensioen zijn. Maar je krijgt er wel een hoop voor terug. Nieuwe personages zijn Xiba, Viola, Z.W.E.I., Natsu, Yan Leixia, Pyrrha Alexandra en Patroklos Alexandra.

    Het verhaal van SoulCalibur V draait om Patroklos, die op persoonlijke missie gaat met betrekking tot de Soul-zwaarden. Helaas mag er nog niet veel meer verteld worden over het verhaal, maar dat wordt ongetwijfeld binnenkort nog door Namco Bandai zelf bekend gemaakt of kun je teruglezen in onze recensie. Enigszins interessant om te melden is dat het verhaal niet per se in mooie 3D cutscenes wordt verteld, maar ook in een storyboardachtige stripvorm. Of dat nou een stuk beter is, is ondergetekende nog niet helemaal zeker van.

    Gameplay veranderingen
    Goed, er wordt best wel wat veranderd aan de gameplay van SoulCalibur V. Maar lees alsjeblieft dit eerst: het zijn geen grootschalige veranderingen. En dat is maar goed ook. De gameplay van SoulCalibur is er namelijk eentje die gewoon al tijden erg goed in elkaar zit, en de regel is dan ook dat je een winnend elftal nooit mag veranderen!

    Toch zijn er wat kleine tweaks, maar over het algemeen vallen deze veranderingen niet heel erg op. Zo is de Guard Impact enigszins veranderd, waardoor het nu vereist is om de drie vechtknoppen (horizontale slag, verticale slag en de trap) samen in te drukken terwijl je je van de tegenstander afhoudt. Daarnaast is het blokken met de zwaard weggehaald uit de Guard Impact.

    Wel is in plaats daarvan de Just Guard techniek er bijgekomen, die eigenlijk de originele Guard Impact vervangt. Met de Just Guard kun je namelijk, mits je goed timet, een perfecte ‘guard’ uitvoeren en zo keihard toeslaan. Het toevoegen van de Just Guard techniek en het veranderen van Guard Impact is een goede zet van ontwikkelaar Project Soul geweest; het geeft je veel meer mogelijkheden met het verdedigen – iets dat als zeer fijn kan worden beschouwd.

    Quick Step & Ring Out
    Andere toevoegingen aan de gameplay zijn onder andere de Quick Step en de andere vorm van de Ring Out regel. Bij Quick Step verwacht je het mogelijk al: je kunt nu ook extra snel opzij stappen om zo een verticale aanval af te weren. Namco Bandai wil blijkbaar met deze gameplay toevoegingen ervoor zorgen dat timing in het spel veel belangrijk wordt, aangezien Quick Step typisch zo’n geval hiervan is.

    Maar dat is zeker niet erg, integendeel zelfs. Ook het feit dat de Ring Out regel een andere vorm heeft gekregen, mag zeker met open armen worden ontvangen. Zo is het niet meteen einde wedstrijd als de tegenstander van het beeld wordt weggevaagd. Nee, soms gaat het level naar een lagere locatie waar het gevecht wordt hervat. En ja, dat is best wel tof.

    Character Creation is tof!
    Character Creation is terug en hoe, uitgebreid dat het is! Zo is het mogelijk om je eigen personage aan te maken en aan te geven hoe gespierd hij is, wat zijn vechtstijl is, wat hij draagt en ga zo maar door. Het aanbod van kleding en accessoires is daarnaast ook enorm groot. Als modeliefhebber zul je dan ook uren lang bezig kunnen zijn met het uitkiezen van de beste kleding voor jouw stoere vechter. Daarnaast kun je ook nog je unieke wapen aanpassen – en dan niet het uiterlijk alleen. Je kunt zelfs aangeven wat de specialiteiten van je wapen zijn en ga zo maar door. Ja, dat zit wel snor met karakter customisatie.

    SoulCalibur V wordt stoer
    Ach, het is eigenlijk geen verrassing: SoulCalibur V wordt weer hartstikke tof, stoer en leuk. Met de juiste veranderingen aan de gameplay wordt het spel weer een heerlijke fighter waar we met z’n allen naar kunnen uitkijken. Een gameplay die vertrouwd aanvoelt, maar tegelijkertijd ontzettend moeilijk is voor diegenen die een meester in het spel willen worden. Het zit gewoon goed, punt.

    SoulCalibur V

    Verkijgbaar vanaf 3 february 2012

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.