Sonic Lost Word Preview - Uitdagende platformer

Preview
donderdag, 10 oktober 2013 om 12:00
xgn google image
Niet alleen vindt 18 oktober Sonic: Lost World zijn weg naar de Wii U, waarvan we afgelopen weekend al met een impressie op de proppen kwamen. Diezelfde dag komt de bekende blauwe egel tevens naar de 3DS. Ook die game hebben we inmiddels kort gecheckt!
In Sonic: Lost World neemt Sonic het op tegen de Deadly Six, een vijandig team dat bestaat uit Doctor Eggman en diens vrienden. De slechteriken hebben snode plannen om Sonic uit te schakelen, maar natuurlijk geeft onze held zich niet zomaar gewonnen. Hij zal op volle snelheid vechten voor zijn bestaan.
3D-omgevingen
Voor deze impressie hebben we alvast een paar levels gespeeld van Sonic: Lost World. De game is een 3D platformgame waarbij Sonic, zoals altijd, als een raket door een level stormt, terwijl hij ondertussen ringen verzamelt en vijanden op de kop springt. Dit doet hij in 3D-omgevingen, terwijl Sonic van oorsprong natuurlijk een 2D-game is.
Die omgevingen zijn fantastisch, en vooral dynamisch. Je zult steeds moeten kijken hoe jij verder komt in een level, terwijl er ondertussen van alles beweegt. Zo kom je al snel op een stuk terecht waarbij je in eerste instantie denkt als een gek vooruit te kunnen rennen, totdat je ziet dat er allerlei muren voor je bewegen. Dan kan Sonic dus niet zomaar rechtdoor, dan is het kwestie van steeds naar links en rechts bewegen en die bewegende muren ontwijken.
Uitdaging
Wat verder opvalt, is dat Sonic geen makkelijke game zal worden en dat is een goed teken. Hoewel het blauwe manneke soms onder heeft gedaan voor die andere bekende platformgame, Mario, kan nu al gezegd worden dat Sonic: Lost World een stuk uitdagender wordt. Dit komt omdat levels niet veel afgeschermde stukken hebben waar je veilig bent. Sonic beweegt zich voor een deel in de lucht. Als hij niet juist van het ene wolkje naar het andere wolkje springt, belandt hij in de afgrond. Probeer maar weer opnieuw.
Timing is dan ook essentieel. Zo zit er een stuk in een level waarbij Sonic tegen muren op moet rennen - als een ware Pince of Persia - maar ondertussen wel moet boosten om verder te komen. Niet op het juiste moment een boost geven, of springen, is fataal. Gelukkig bevat Sonic: Lost World meer dan genoeg checkpoints, maar maak je borst dus alvast maar nat. Het wordt niet makkelijk. Overigens is er een geruststelling: mocht je te vaak falen, dan kun je op een vliegtuigje plaatsnemen en een deel 'veilig' overslaan.
Diversiteit
Wat verder na één speelsessie meteen duidelijk wordt, is de diversiteit in de levels en omgevingen. Het ziet er naar uit dat Sonic: Lost World geen moment zal vervelen. Zo zijn er de stukken waarin je zelf 'rustig' kunt kijken hoe je verder gaat in de game. Terwijl bij andere gedeeltes je moet racen tegen de klok omdat er een vijand achter je aankomt en ten tweede de grond onder je voeten verdwijnt. Dit soort stukjes uit levels zijn ontzettend gaaf om te spelen.
Niet geheel onbelangrijk is het gegeven dat Sonic: Lost World een fijne besturing heeft. De game speelt prima en middels een tutorial leer je fijne kneepjes van het vak. Eenmaal aan de slag, vallen meteen de mooie graphics en de goede audio op. Hoe vaak gebeurt het niet dat je een game speelt en er nog van alles rammelt? Sonic: Lost World is tot in de puntjes een verzorgde game. Alle elementen leveren een goede eerste indruk af en negatieve punten vallen vooralsnog dan ook niet te ontdekken. Misschien valt dat in de volledige game op, maar nu dus nog niet.
Goede eerste indruk
Als je iemand voor het eerst ziet, is een eerste indruk zo belangrijk. Dat geldt ook voor games. De manier waarop een game speelt, oogt, klinkt, is zoveel zeggend. Bij Sonic: Lost World lijkt het geheel van de delen uit te monden in een samenvloeiend goed geheel. De game wordt, weten we bijna zeker, een goede platformgame voor de 3DS.

Populair Nieuws