Sniper: Ghost Warrior 2 Preview

Preview
dinsdag, 01 mei 2012 om 16:00
xgn google image
Daar staat hij, in een ander gebouw, meters verderop. Je kijkt naar de wind, zoomt in, houd je adem rustig in en dan is het...zoefffff... die ene kogel gaat regelrecht op zijn doel af. Hij staat niet meer, de vijand is gevallen. Keihard. Het is snipen dat centraal staat in Sniper: Ghost Warrior 2.
In 2010 verscheen Sniper: Ghost Warrior voor het eerst op de Xbox 360. De schietgame werd niet goed ontvangen, maar toch werd de game een jaar later naar de PlayStation 3 gebracht. Laten we er zand overgooien. Deel één was niet goed, maar met frisse moed duiken we in de wereld van Sniper: Ghost Warrior 2.
Flashback: Sarajevo
Deze game laat zich kenmerken door drie verschillende omgevingen: stedelijk, jungle en bergen, waarvan we het stedelijk gedeelte en de jungle gezien hebben. Het spel neemt je mee naar onder andere Tibet en de Filippijnen. Maar voor het daar tijd voor is, begin je in Sarajevo, in de huid van de Amerikaanse soldaat Cole Anderson. De levels in Sarajevo zijn een flashback. Je medesoldaten zijn achtergelaten en wat volgt zijn intensieve, actievolle momenten. Vijanden zijn er om uit te schakelen en het liefst met wat variatie.
Want hoewel je bij een titel als Sniper: Ghost Warrior 2 al snel denkt dat het hele spel draait om snipen, is niets minder waar. Uiteraard, het snipen speelt een belangrijke rol. Maar in de gehele game zul je ook vijanden van dichtbij met een pistool van lood moeten voorzien, of nog spannender: uit moeten schakelen via een stealth attack. Van achteren een vijand benaderen en ongezien een keel met een mes doorsnijden, dat kenmerkt Sniper: Ghost Warrior 2.
Toch moet gezegd worden dat dit soort momenten er niet spannend uitzien. Hoe afgezaagd het ook is om te concluderen, maar kelen doorsnijden in Call of Duty oogt beter. En voor stealth missies kun je beter aan de slag met bijvoorbeeld Splinter Cell: Conviction. Hoewel Sniper: Ghost Warrior 2 nog lang niet in de winkelrekken ligt en de game ongetwijfeld nog voorzien zal worden van meerdere poetsbeurten, ziet de alles er momenteel nog niet indrukwekkend uit. Omgevingen zijn niet voorzien van mooie kleuren of veel details en niets lijkt echt te leven of goed uit de verf te komen.
Snipen is stoer
Hoewel dat niet helemaal waar is. Eén ding komt al wel goed uit de verf en dat is een belangrijk element. Het snipen zelf doet namelijk wat met je. Dit komt omdat de cinematografie tijdens het lossen van een schot fantastisch is. Zodra je een kogel afvuurt, volgt de camera de kogel van links en van rechts. Werkelijk elke positie wordt in beeld genomen. Het ziet er vervolgens adembenemend uit hoe de kogel richting een vijand gaat en deze slechterik vol kracht achterover valt. Het is alsof je zelf even je adem inhoudt en denkt 'wow, heftig'. Behalve dat dit snipe-gedeelte goed uit de verf komt, valt meteen ook op dat het geluid zeer prettig is om aan te horen. Je hebt het gevoel alsof je echt in een strijd beland bent, zo echt klinkt het.
Dus het belangrijkste deel voelt goed aan. De vraag is alleen wel: geeft de game ook echt een goed snipe-gevoel? Absoluut. Zoals de introductie al deed vermoeden, moet je rekening houden met de richting van de wind, anders kun je niet goed een kogel lossen. Is dat echt zo? Ja, dat is echt zo. We hebben gezien dat je soms een hoofddeksel van iemands hoofd schiet terwijl je toch echt mikte op iemands hoofd zelf. Realistischer kan het niet.
Het is overigens niet zo dat je een pure realistische game moet verwachten van Sniper:Ghost Warrior. Het is een mix van waarheidsgetrouwe elementen, en gedeeltes die gewoon 'for fun' er zijn bijgestopt. Zo laat het spel zich kenmerken door allerlei gadgets waardoor het echt leuk wordt om mensen af te knallen. Night vision is van de partij en vijanden van achter een obstakel uit hun schoenen knallen, is dan ook geen probleem. De gadgets voegen dan ook absoluut een leuk spelelement toe.
Gemixte gevoelens
Maar niet alles is koek en ei. Over het verhaal valt nog niet zoveel te zeggen, behalve dat iemand uit het verleden terugkeert en een bad guy is geworden. Hoe dit uitpakt zullen we later pas ontdekken. Wel kunnen we al wat zeggen over de dialogen. Ook dit gedeelte, net zoals de rest van de game, zorgt voor gemixte gevoelens. Enerzijds is er humor aanwezig waardoor je regelmatig speelt met een glimlach. Als iemand aan jou vraagt of je weer eens te veel gedronken hebt, is jouw antwoord uiteraard 'ja'. Maar wat enorm slecht is, is dat veel teksten al snel herhaald worden. In een kleine speelsessie kregen we al vaak meerdere keren dezelfde opmerkingen te horen en dat mag niet gebeuren. Het is dan ook te hopen dat de uiteindelijke versie dit soort vervelende elementen er niet meer in heeft zitten.
Nog niet iets om in het vizier te houden
Al met al weet Sniper: Ghost Warrior 2 ons nog niet te verpletteren. Wordt het beter dan het eerste deel? Ongetwijfeld. Maar wordt het echt een game om in het vizier te houden? Vooralsnog niet. De omgevingen zien er niet spannend of gedetailleerd uit, het commentaar herhaalt zich en daardoor heb je het gevoel dat de game het net niet is. Aan de andere kant voelt het snipen geweldig aan en wordt dit juist wél mooi in beeld gebracht. Bovendien klinkt het lossen van een schot ook nog eens cool. Wie weet komen er nog wat aanpassingen, want nogmaals: de game is nog lang niet af. Het kan dus best zijn dat over een paar maanden de game zomaar beter uit de verf komt dan nu het geval is.