Skyshine's Bedlam Preview - Tekstueel geweld

Preview
zondag, 30 augustus 2015 om 14:00
xgn google image
Skyshine’s Bedlam is een dystopische wereld waar verschillende partijen vechten voor zeldzame grondstoffen om te overleven. Jij bent de aangewezen persoon om door deze wereld te reizen om de beloofde plaats Aztec City te vinden en dat deden wij ook voor deze preview.
De wereld van Skyshine’s Bedlam is zeker geen pretje met mutanten, marauders, cyborgs en rogue AI die overal op de loer liggen. Zelf speel je de commandeur van een gigantisch voertuig, dat de opdracht heeft gekregen om een reis te maken van de beveiligde stad Bysantine naar Aztec City.
Je doel is dus om zoveel mogelijk passagiers van punt A naar punt B te brengen, of eigenlijk van stad B(ysantine) naar stad A(ztec City). Dit word je echter niet makkelijk gemaakt door de gevaarlijke partijen van Bedlam en ook door het slinkende aantal grondstoffen.
Skyshine's Bedlam Preview

En toen kwam je een bende vijanden tegen

De reis richting het zuiden neem je door middel van punten aan te klikken op een landkaart. Op die manier kies je een route uit en verplaatst het gigantische voertuig zich richting Aztec City, althans als je die kant op reist. De gebeurtenissen en evenementen worden onderweg uitgelegd aan de hand van tekst, waarna je vervolgens een keuze maakt om bijvoorbeeld door te rijden of juist de plek des onheils te onderzoeken. Skyshine’s Bedlam keert hierdoor terug naar de ouderwetse tekstuele role-playing games, waar alle spanning en geweld in je fantasie afspeelde.
Gelukkig is Skyshine’s Bedlam niet enkel tekst en weinig actie, want vind je eenmaal wat gevaarlijke types dan schiet je door naar het vechtsysteem. Alhoewel je eerst moet bepalen welke soldaten je meeneemt de strijd. Hiervoor heb je keuze uit Deadeyes (snipers), Frontliners (schild en zwaard), Gunslingers (twee pistolen) en Trenchers (shotgun). Je mag helemaal zelf bepalen of je één of zelfs zes soldaten meeneemt, maar des te minder soldaten betekent des te meer opbrengsten.

Andere manier van turn-based strategie

Het vechtsysteem van Skyshine’s Bedlam is vrij bijzonder in vergelijking met andere turn-based strategie games. Zo krijg je simpelweg twee acties per beurt, onafhankelijk van het aantal karakters dat je inzet. Hierdoor is het dus mogelijk om met één karakter eerst te lopen en vervolgens te schieten, waardoor je op een hele andere manier moet nadenken over je strategie. Een onderdeel van deze strategie is het opofferen van soldaten om te winnen en aan bepaalde grondstoffen te komen.
Tijdens een gevecht liggen namelijk grondstoffen verspreid over het slagveld, die van groot belang zijn om op te pakken, maar daar komen wij later nog op terug. Voor het vechten zelf moet je nog rekening houden met een hele specifieke afstand die een soldaat nodig heeft om aan te vallen. Vooral de Deadeye is heel specifiek in de afstand waarop een tegenstander moet staan, om een schot mogelijk te maken. Gelukkig kunnen je soldaten in rank stijgen na genoeg ervaring, waardoor ze sterker en gevaarlijker zijn en het dus ook makkelijker is om vijanden te verslaan.
Skyshine's Bedlam Preview

Besparen van grondstoffen

De eerder genoemde grondstoffen zijn essentieel om te overleven in de woestenij van Bedlam, die bestaan uit olie, vlees, batterijen en passagiers. Bij iedere gekozen route moet je een deel olie en vlees afstaan. Het gebruik van olie en vlees kan je minderen door batterijen in te zetten voor een upgrade, of om je soldaten sneller te laten helen. Zo kun je soldaten voor een bepaalde periode niet inzetten, als zij in een gevecht gewond raken.
Aan de andere kant kun je batterijen ook inzetten voor gigantische destructie tijdens een gevecht, dus je moet goede keuzes maken. Op de kaart kun je gelukkig zien waar je op bepaalde plaatsen deze grondstoffen kunt vinden, want nogmaals je hebt ze hard nodig. Zodra je vlees op is, sterven langzaam je passagiers uit. Is de olie op, dan speel je letterlijk een spel van Russisch roulette, waardoor het spel bepaalt of je richting het game over scherm gaat of toch nog een kans krijgt.

Zowel een steile leercurve als een leerdrempel

Net als bij ieder ander spel begonnen wij op de medium moeilijkheidsgraad, maar dat bleek toch iets te ambitieus te zijn. Door een gemis aan een tutorial moet je alles zelf uitzoeken, wat uiteraard ook zijn leuke kanten heeft. Daartegenover staat dan weer dat Skyshine’s Bedlam een steile leercurve kent en daar moet je even overheen komen wil je zien hoeveel de game te bieden heeft.
Mocht de leerdrempel toch te hoog zijn, dan kun je nog altijd genieten van de mooie getekende stijl die Skyshine’s Bedlam heeft. Je kunt het vergelijken met de strategiegame The Banner Saga, want Skyshine’s Bedlam maakt gebruik van dezelfde engine. Het leuke is dat iedere soldaat een unieke tekening heeft en ook een eigen achtergrondverhaal. Dat laatste somt deze game wel op, want als je goed zoekt merk je hoeveel diepgang Skyshine’s Bedlam te bieden heeft.
Skyshine's Bedlam Preview

Skyshine’s Bedlam geeft unieke diepgang

Skyshine’s Bedlam lijkt een game te worden die meer dan genoeg om handen heeft als je over de steile leercurve, inclusief drempel, heen komt. Om dit te kunnen doen, moet je goed beseffen wat voor soort game Skyshine’s Bedlam is. De combinatie van tekstuele RPG met strategie is iets wat wij niet vaak zien, daarbij is het strategische gedeelte ook totaal anders ten opzichte van andere strategiegames. Dus houd de game in de gaten als je op zoek bent naar iets uitdagends en anders.