Shadow Warrior Preview - Gewelddadig tussendoortje

Preview
vrijdag, 06 september 2013 om 20:00
xgn google image
Huppelende konijnen sieren soms het decor alsof je Alice in Wonderland bent. Maar dat ben je niet, want jij loopt rond met wapens, zoals een katana, om verderf te zaaien. Welkom in de wondere wereld van Shadow Warrior.
Als je voor het eerst kennis maakt met Shadow Warrior, krijg je bijna de indruk dat je te maken hebt met een game van Suda51, zo ziek is de wereld waarin jij als een ware gek slachtoffers maakt. Tegelijk heeft de game een Tarantino gehalte: want hoeveel kwaad er ook huist, hoeveel ledematen jij ook afhakt, één regel blijft altijd overeind: houd een knipoog op je smoel, en neem Shadow Warrior nooit té serieus.
Dat is de boodschap die ook gegeven werd tijdens de presentatie op de Gamescom in Keulen. Verteld werd dat Shadow Warrior een soort komedie is. Wel één in een serieuze vormgegeven wereld, althans qua stijl. Niets is serieus, maar de stijl is niet zoals een comic. Toch zal er achter er elke moord die pleegt een verhaal schuilgaan. Wat die verhalen zijn, is op het moment van schijven ook voor ons een groot vraagteken.
Voor alsnog maakt het ook niet uit. Want Shadow Warrior ziet er goed uit. Een gewelddadige game waarin de gekken hun hart kunnen ophalen. De kracht van de game ligt zonder twijfel in de vele wapens die beschikbaar zijn.
Vreemde wapens
Vanuit first-person view zul je enorm krachtig zijn met een katana waarmee ledematen zonder twijfel worden afgehakt. Iets waar in Duitsland al problemen over zijn, want daar is het in stukjes hakken van digitale tegenstanders een obstakel. In Nederland draaien we er onze hand niet voor om. Hoe zieker de geest, hoe beter. Immers: het is maar een spelletje.
Dat Shadow Warrior mijlenver van de realiteit staat, blijkt uit andere wapens die kiesbaar zullen zijn. Tijdens de presentatie werd een wapen getoond dat eruit zag als een beest met hoorns dat vuur spuwde. Weer eens wat anders dan een typische vlammenwerper.
Maar waar we echt even van opkeken was een pompend hart als wapen. Eén die je in handen hebt en in moet knijpen om anderen schade toe te brengen. Ook nu geldt: niet over nadenken. Gewoon doen. Want als jij het niet doet, zul je zelf het loodje leggen.
Mocht je het op een gegeven moment beu zijn om vijanden echt in close combat te raken, gebruik dan voor de verandering een keer een special movement. Die speciale aanvallen kunnen namelijk op afstand uitgevoerd worden. Toch ziet het er naar uit dat je met je katana het sterkst bent. En de gehele game valt dan ook te spelen met enkel de katana. Natuurlijk is dit geen verplichting en kunnen er ook gewoon kogels gelost worden.
Mensen en grote eindbazen
Hoewel allerlei mensen en kleine vijanden revue passeren, zal er in Shadow Warrior ook gevochten moeten worden tegen eindbazen. Grote monsters welteverstaan, denk aan de grootte van Shadow of the Colossus. Daar zul je nog meer moeten huishouden. De presentatie op de Gamescom duurde te kort om echt te kunnen zien of er veel diversiteit is tussen de vijanden. In de korte speelsessie die getoond werd waren het veel dezelfde en het is dan ook te hopen dat dit niet voor de gehele game geldt.
Dit wordt bruut
Voor de rest ziet Shadow Warrior eruit als een fris gewelddadig tussendoortje. De game wordt enkel als downloadbare titel uitgebracht voor Steam. Met een bizar decor, veel vijanden tegelijk om af te maken en vreemde wapens om mee los te gaan, is Shadow Warrior een brute game die we maar even in de gaten moeten houden.

Populair Nieuws