Shadow of the Tomb Raider gameplay Preview - Toen stierf een kind

Preview
vrijdag, 10 augustus 2018 om 15:46
xgn google image
Met een enorme vaart raast een tsunami door een dorp heen. Alles wordt meegenomen. Lara weet ter nauwer dood te ontsnappen, maar de Shadow of the Tomb Raider gameplay liegt er niet om dat ze niet van geluk mag spreken. Terwijl ze haar eigen leven redt, valt er voor haar neus een klein kind te pletter in het water.
Er is geen twijfel over mogelijk dat het kind dood is. Net als vele anderen trouwens. Hiermee wordt het begin gezet naar een toon die erg duister en onheilspellend is. De makers beloven dat dit spel een stuk duisterder wordt dan wat we in eerdere Tomb Raider games zagen.

Een kind dood zien gaan

Tijdens een vier uur durende speelsessie hebben we de nodige hartverscheurende momenten meegemaakt. Het overlijden van een kind is er één, maar ook hebben we een hele stad dood zien gaan omdat Lara een grote fout begaat die grote schuldgevoelens bij haar op moet wekken. Al vroeg in het spel neemt ze een dolk mee uit één van de tombes, maar dit blijkt helemaal geen slimme zet te zijn. Doordat de dolk onrechtmatig in haar bezit is gekomen, is de tsunami maar één van de vele natuurrampen die iedereen te wachten staat.
Aan Lara Croft is het nu de taak om alles weer recht te gaan zetten. Hierdoor gaat ze diep onder de grond en kruipt ze door de meest vieze plekken. Ze krijgt het nog zwaar, want als ze niet op tijd is met het stoppen van alle natuurrampen, dan wacht iedereen een nog vreselijker lot. De mensen die uiteindelijk drie natuurrampen hebben overleefd, krijgen anders een alles vernietigende stroming van gloeiend hete lava over zich heen.

Dwars door de jungle

Om al dat onheil te voorkomen, trekt Lara dwars door de jungle. Hierbij maakt ze gebruik van nieuwe vaardigheden die ze tijdens het spel op zal doen. Lara is niet de sterkste, maar door de jungle in haar voordeel te gebruiken weet ze de nodige vijanden neer te maaien. Terwijl ze zichzelf vies maakt aan de modder om als camouflage te gebruiken, kan ze ook hogerop klauteren om in Assassins Creed-stijl mensen van bovenaf te bespringen of in Lara-stijl ondersteboven in een boom te hangen.
Lara krijgt een heel arsenaal aan stealth-technieken. Het is ook wel nodig dat deze avonturier één wordt met de jungle. De vijanden hebben allemaal hun eigen militaire tactieken: dicht bij elkaar blijven, zodat je ze binnen no time kunnen vermoorden als je ze spotten. Je moet vijanden vaak één voor één uit de weg ruimen door ze bijvoorbeeld in de bosjes te trekken of ze vliegensvlug neer te steken. Andere momenten laat je een grote groep vijanden het lijk van een kameraad ontdekken zodat ze afgeleid raken en jij weg kunt komen.
In tegenstelling tot eerdere Tomb Raider games kun je de technieken ook gebruiken om vijanden, die je al hebben gespot, af te schudden. Ze weten dan dat je er bent, maar niet meer waar.

Puzzel je weer gek

Graag probeer je overal te voorkomen dat vijanden je spotten. Het stealth-element komt hier ook naar voren, aangezien je meerdere keren in hoge bodemplanten moet verstoppen omdat vissen je anders opeten. Verder kent het spel weer de gebruikelijke momenten dat platformen onder je voeten wegvallen en je daarom extra vaart moet zetten achter het oplossen van al die puzzels. Zo kom je ergens een puzzel tegen waar je geen fouten mag maken of zul je zien dat de grond onder je wegvalt en je slangenvoer wordt.
Het spel zit weer vol met de bekende puzzels waarbij je wordt uitgedaagd om eigenlijk een hele logische simpele handeling te doen, maar je vaak toch niet direct op het antwoord komt. Zo moet je op een gegeven moment een brug naar beneden halen, maar als je tegen de veel te zware hendel blijft duwen gebeurt er niks. Pas wanneer je een watersysteem volledig laat draaien, wordt er een gewicht naar beneden gedrukt. Vervolgens moet je op een creatieve manier dat gewicht gebruiken om dan die brug nog omhoog te werken.

Zelf de moeilijkheidsgraad bepalen

Tijdens onze sessie zagen we niet gelijk elke oplossing van een puzzel. Dit spel komt daarentegen met een slim geheel om het spel geheel naar je eigen moeilijkheidsgraad aan te passen. Als je geen fan bent van puzzels, dan kun je de puzzels op easy zetten en word je heel het spel aan het handje meegenomen, maar als je juist vindt dat je absoluut geen hints moet krijgen dan kun je elk moment de puzzel-moeilijkheidsgraad op Hard zetten.
Hetzelfde geldt voor de gevechten en het ontdekken van de wereld: je kunt zelf per aspect los instellen hoe het spel je helpt óf misschien zelfs helemaal niet helpt. Als je ervoor kiest om de gevechten makkelijker te maken, dan zullen vijanden minder gezondheid hebben en doen zij ook minder schade. Wanneer je ervoor kiest om de ontdekkingstochten zo makkelijk mogelijk te maken, dan zal heel de spelwereld zijn vol gekalkt met witte verf. Deze zal perfect aangeven welke muur je wel kunt beklimmen en aan welke richel je kunt hangen.
In ieder geval kun je die moeilijkheidsgraad elk moment aanpassen. Je bent dus niet gebonden aan wat je instelt als je een nieuw spel start. Mocht je in de jungle oog in oog komen te staan met bloeddorstige panters, dan kun je dus jezelf een handje helpen en het makkelijker maken om je pijlen recht door een panterhuid te knallen.

Bekende Shadow of the Tomb Raider gameplay

Soms heb je die hulp ook niet nodig, mits je natuurlijk de eerdere delen van deze Tomb Raider-serie hebt gespeeld. zo keren heel veel elementen weer terug. Zo kun je wederom je haak weer gebruiken om langs stenen muren omhoog te klauteren of dingen te breken. Ook beschik je nog steeds over vuurwapens en een stevige pijl & boog die je niet alleen normale pijlen laat afschieten, maar ook vlammende pijlen.
In de Shadow of Tomb Raider preview legden we ook al uit dat hier een nieuw soort pijlen aan toe wordt gevoegd: gifpijlen. Alhoewel we deze gifpijlen niet hebben kunnen gebruiken tijdens deze speelsessie, hebben we eerder al geleerd dat Lara ze heel nuttig in kan zetten. Dit is een krachtige aanval die tegenstanders hallucinaties ervaren waardoor ze plots op hun kameraden beginnen te schieten (handig scheelt jou weer werk!).

Pixel Lara of realistische Lara?

En het is maar beter ook als Lara haar handen niet al te vies hoeft te maken, want ze ziet er met de telkens verbeterende graphics tot nu toe beeldschoon en erg gedetaileerd uit. De mimiek op haar gezicht kwamen in de cinematische verhaalvertelling van dit spel tot nu toe erg goed tot zijn recht. Doordat Lara Croft zo gehumaniseerd is in zowel karakter als uiterlijk, begin je met haar me te leven en krijg je medeleiden met haar wanneer ze fouten maakt.
Mocht je dat realistische uiterlijk van Lara Croft maar niks vinden, dan kun je via het kampvuur ook terug naar de ouderwetse PlayStation 2-stijl. Je kunt het hoofdpersonage heel het spel een lelijk puntig nostalgisch uiterlijk geven. Op dat moment valt helemaal op hoe grote sprongen de serie heeft gemaakt sinds Lara Croft voor het eerst op avontuur ging.
Tot nu zijn er sowieso op veel vlakken verbeteringen te zien. De uiteindelijke release van 14 september moet tonen of heel het spel echt beter aanvoelt dan wat we eerder hebben gezien. Lara haar avontuur kan dan worden meegemaakt op PS4, Xbox One en PC.