Seasons After Fall Preview - Een artistieke boswandeling

Preview
zaterdag, 27 augustus 2016 om 14:00
xgn google image
Niet alleen de triple-A titels waren op de gamescom in grote getalen aanwezig. Ook indies lieten hun naam stevig gelden en ze deden zeker niet onder voor de populaire namen. In de Seasons After Fall Preview lees je over één van deze bijzondere indiegames.
Seasons After Fall is de aankomende titel van Focus Home Interactive, ontwikkeld door Swing Swing Submarine. In de game speel je een kleine, maar nieuwsgierige vos die voor een grote taak staat. Het beestje moet namelijk de controle over de seizoenen zien te krijgen. Het uiteindelijke doel is om met de kracht van de jaargetijden de natuur in zijn voormalige glorie terug te brengen.

Magie is overal aanwezig

De magie van de vier kwartalen is te bemachtigen door de beschermers van de seizoenen te vinden. Deze hangen nauw samen met het specifieke element, waarbij de beer je bijvoorbeeld de kracht van de winter geeft. Delen van deze krachten die je meekrijgt, hebben de naam fragment of seasons gekregen. Gedurende je reis word je bijgestaan door een geest die met jou communiceert en ervoor zorgt dat je altijd wel op je pootjes terechtkomt.
Je reis door het woud is, afgezien van deze wachters der natuur, vrij stil. Er speelt zich nauwelijks achtergrondmuziek af om de actie en puzzelelementen meer te benadrukken. Zo kan je in het begin korte blafjes naar de geest van het woud geven, om vervolgens van seizoen te veranderen. Later heb je deze schemering niet meer nodig en krijg je zelf de mogelijkheid om tussen de verschillende jaargetijden te wisselen.
Seasons after Fall preview fragment of seasons

Samenwerkende ecosystemen

Het wisselen van de elementen speelt een prominente rol tijdens je avontuur. Zo reageert de omgeving op alle veranderingen die jij aanbrengt in het klimaat. In het zomerse weer beginnen planten te bloeien, waardoor je deze kan gebruiken als platformen om op te springen. Als je de vrieskou van de winter gebruikt, gaan deze bloemen weer dicht, maar bevriest het water. Hele ecosystemen weet jij te veranderen met slechts één druk op de knop.
Bij één van de meest ingenieuze manieren om het klimaat te manipuleren om verder te komen, kwamen de bosbewoners een handje helpen. Althans, zij werden min of meer gedwongen aan onze experimentele praktijken mee te doen, want het liep niet goed af met deze beestjes. Zo gebruikten we het 'blafje' om de aandacht van een levende spons op te eisen, om deze vervolgens het water in te jagen. Met de kracht van de winter zorgden we ervoor dat het water ijs werd, de spons uitzette en het ijs vervolgens weer brak.
Ook andere insecten staan op bepaalde punten klaar om je een handje te helpen met het overwinnen van obstakels. Zo was er tijdens onze hands-on een 'kruiper' te vinden die in een paddenstoel kon veranderen en waren er vuurvliegjes nodig om bepaalde deuren te openen. Alles in het woud deed prima zijn werk als samenhangend ecosysteem. Ongetwijfeld krijgt de volledige game meer van deze samenwerkende puzzels waar je je gezonde verstand bij moet gebruiken.
Seasons after Fall preview insect

De droom van een kunstenaar

Iets minder in harmonie was de omgeving waarin wij ons bevonden. Ook al is Seasons After Fall creatief weergegeven met zijn geschilderde visuele stijl, er miste enigszins toch wat leven. Waar een artistieke grafische stijl ons in het begin nog wist te verbazen, miste het na twintig minuten toch wel de invulling waarop gehoopt was. Ook al veranderde de wereld elke keer als je een ander seizoen gebruikte, en bleef het getekende landschap een kunstelijk hoogtepuntje, met vlagen voelde de game toch wat leeg aan.
In deze versie van de game was ook niet altijd duidelijk waar je heen moest. Zo waren bepaalde paden nauwelijks te zien door het grimmige filter als je aan een afdaling onder de grond begon. Toch zijn er, met betrekking tot de duidelijkheid, ontwikkelingen op komst. Zo is er tijdens de hands-on gesteld dat bepaalde paden nog beter verlicht gaan worden en meer in het oog zullen springen.
Seasons after Fall preview winter

Seasons After Fall Preview - doorstaat de kou

Het ziet er naar uit dat Seasons After Fall een indiegame wordt die je vooral speelt na een drukke werkdag om weer een beetje tot rust te komen. Je kan op je eigen tempo door de puzzels heen struinen, die over het algemeen vernuftig in elkaar zitten. Het gebruik van de verschillende seizoenen is dan ook een interessante feature, maar de vraag is of dat leuk blijft als je de gehele game maar een klein aantal verschillende opties hebt.
Seasons After Fall moet een unieke ervaring worden, waarbij je één bent met de natuur. De perfect bijpassende sfeer wordt in ieder geval wel gecreëerd door middel van een unieke visuele stijl. Toch is het enigszins jammer dat de wereld ook wat leeg aanvoelt, iets wat je niet zou verwachten in een bos. Seasons After Fall komt op 2 september uit voor de PC met een prijskaartje van 15 euro.

Populair Nieuws