Sanctum 2 Preview

Preview
dinsdag, 30 april 2013 om 16:30
xgn google image
Tower-defense lijkt een uitstervend genre te gaan worden in gamesland. Erg jammer, want het managen van jouw eigen bronnen van inkomsten op de meest cruciale tijden kan voor ongelofelijk spannende momenten zorgen. Waar ga je jouw turret of bondgenoot plaatsen zodat deze de vijand kan helpen tegenhouden? Ga je jouw arsenaal sterker maken, of wacht je nog even voordat er nieuwe spullen te koop zijn? Je moet snel kiezen binnen afzienbare tijd. Intensiteit ten top. Het is daarom goed om te zien dat het vervolg op de goed ontvangen game Sanctum aan de horizon is. Wij konden alvast een voorproefje ervaren. Zit er genoeg pit in Sanctum 2 om straks keihard te gaan knallen?
Toen Sanctum in 2011 uitkwam, werd de game erg goed ontvangen door het publiek. In die game kruip je in de rol van een futuristische soldaat die het slagveld moet zien te domineren door op de juiste plekken turrets neer te zetten die aliens kunnen afknallen. Ook barricades, die alternatieve routes voor de vijand moeten maken, zijn cruciaal om het daglicht van de volgende morgen te kunnen meemaken. Want als die vervelende aliens bij jouw basis komen en er een aantal flinke klappen tegenaan geven, dan is het einde verhaal. Een scenario dat je in Sanctum absoluut niet wilt meemaken.
Een nieuwe oorlog met aliens
Het concept van Sanctum was er een die destijds aansloeg en ook bij ons absoluut in de smaak wist te vallen. Niet zo gek dus dat een vervolg niet uit kon blijven. In Sanctum 2 moet je de planeet LOEK III veilig maken voor de mensheid om zich daar als kolonie te kunnen vestigen. De planeet is namelijk een project voor terraforming, waardoor LOEK III leefbaar moet worden. Dit proces duurt erg lang en geeft dodelijke aliens, de oorspronkelijke bewoners van deze planeet, uitgebreid de kans om de mens terug te drijven. Een felle oorlog is het gevolg. Hier begint Sanctum 2.
Slim managen en goed schieten is cruciaal
Sanctum 2 is verdeeld in verschillende levels, ieder met zijn eigen lay-out en mogelijkheden voor het creëren van unieke strategieën. Iedere map waarop je speelt is verdeeld in meerdere golven met steeds groter wordende groepen aliens. Als je een golf hebt doorstaan dan heb je één minuut de tijd om turrets te bouwen, deze op te waarderen of jouw omgeving te optimaliseren tegen dit gespuis. Soms word je van één kant aangevallen, maar het is helemaal niet ondenkbaar dat de game grof geschut op je afvuurt van meerdere locaties. In dat geval zul je ongelofelijk zorgvuldig moeten omgaan met het bouwen van turrets op de juiste locaties en het sterker maken ervan.
Gelukkig staat of valt het resultaat van een gevecht grotendeels op jouw eigen skills. Net als in Sanctum kun je kiezen uit een aantal personages, ieder met zijn of haar eigen unieke wapens en vaardigheden. Denk aan het dragen van een assault rifle, sniper rifle of een shotgun. Ieder type wapen kent weer zijn sterktes en zwaktes, zoals het feit dat een shotgun - uiteraard- op zijn best is van dichtbij. Opvallend was echter dat de shotgun aanzienlijk sterker aanvoelde dan de assault rifle. Maar het blijft uiteindelijk een kwestie van smaak. Wij houden echter zelf van het directe ruige werk.
Je krijgt wat je toekomt
Je wilt natuurlijk beloond worden voor jouw daden; motivatie blijven houden om door te gaan in deze eenmansoorlog. Daar speelt Sanctum 2 mooi op in door ervaringspunten te geven, gebaseerd op jouw behaalde prestaties. Door in levels toe te nemen speel je nieuwe wapens vrij, evenals turrets en perks om jouw personage sterker mee te maken. Heel bevredigend en je krijgt meteen het gevoel ergens naar toe te werken; dat jouw acties er echt toe doen. Voor jezelf in dit geval.
Je hoeft er niet alleen voor te staan
De levels in Sanctum 2 kun je ook spelen met een handvol andere spelers. Erg tof natuurlijk. Helaas hebben wij dat niet kunnen testen in de vroege code die we speelden, maar het is geen ondenkbaar scenario dat de game zou kunnen gaan schijnen als een stralende diamant als de talloze golven aan vijanden worden getrotseerd met meerdere soldaten van vlees en bloed. Samen tactieken uitwisselen en in groepsverband omgaan met het beschikbare geld en het bouwen van turrets, klinkt alleen maar als muziek in de oren.
Het is dan ook belangrijk dat Coffee Stain Studios dit gedeelte van Sanctum 2 goed gaat polijsten. Cruciaal zelfs. Goede matchmaking opties, optimale connecties en uitgebreide multiplayer mogelijkheden kunnen ervoor zorgen dat de community de game lang zullen omarmen. Ontbreken deze zaken dan is de kans zeer aanwezig dat deze tot nu toe veelbelovende ballon uit elkaar zal spatten.
Een waar genot voor de oren en ogen
Hoe komt LOEK III audiovisueel gezien eigenlijk over? Nou, werkelijk fantastisch. Het visuele jasje is op de hoogste settings erg strak vormgegeven en oogt lekker futuristisch. Slechte textures zul je hier nagenoeg niet tegenkomen. Verfrissend. Toch zou een klein beetje afwisseling in het kleurenpalette van LOEK III geen overbodige luxe zijn. Verbazingwekkend eigenlijk hoe sommige kleinere titels grafisch uitblinken ten opzichte van de welbekende triple A titels op de markt.
Ook de muziek is zeer aangenaam te noemen en varieert van dromerige tracks, die we ook kennen uit Mass Effect, tot zwaar opzwepende electromuziek als er vijanden op de loer liggen. De audio draagt absoluut bij aan de sfeer die Sanctum 2 uit wil stralen, maar valt tegelijkertijd nooit op. Als een element dat perfect in de game verwoven zit, zonder dat je het opmerkt. Het zijn zaken waar we in een game blij van worden. Erg blij.
Enkele oneffenheden
Toch is niet alles goud dat er blinkt in Sanctum 2. De vuurgevechten bijvoorbeeld, voelen bijzonder ondermaats aan. Het is alsof de wapens die je in handen hebt maar weinig tot geen impact hebben. Het is een punt van kritiek die makkelijk verholpen zou kunnen worden door de geluiden van de wapens aan te passen, want ze ogen wel erg krachtig. En je wilt je krachtig voelen als je het in je eentje of met een paar man moet opnemen tegen honderden aliens. Alle beetjes helpen.
Ook de intelligentie van de vijanden laat wat te wensen over. Vrij regelmatig besluiten ze midden op het slagveld stil te staan, onze basis binnen handbereik. Alsof ze plotseling de ingeving hebben gekregen dat ze het toch niet gaan winnen en daarom maar in een winterslaap vallen. Rare wezens, die aliens.
Zet het tower-defense genre hopelijk weer op de kaart
Het ziet er naar uit dat Sanctum fans weer iets hebben om naar uit te kijken. Sanctum 2 lijkt met de gameplay die we hebben getest niet een compleet nieuwe game te gaan worden, maar eerder een riante uitbreiding op het origineel met een flink verbeterd audiovisueel jasje. En soms is dat niet eens zo erg. Want waarom zou je een formule willen veranderen die werkt? Precies. Wel mag er absoluut nog wat gesleuteld worden aan de impact die de geweren hebben en ook de intelligentie van de aliens kan nog wel een paar extra IQ punten krijgen. Maar het weerhoudt ons er niet van om uit te kijken naar het eindresultaat. Eindelijk weer eens een verfrissende tower-defense game en dat maakt de manager in ons weer erg enthousiast.

Populair Nieuws