Samurai Warriors 4 Preview - Stelt redelijk teleur

Preview
zondag, 14 september 2014 om 14:00
xgn google image
Japanse hack 'n' slash titels. In Japan komen ze tevoorschijn als paddestoelen, en af en toe verschijnt zo'n game ook bij ons in het Westen. Zo ook volgende maand wanneer Samurai Warriors 4 verschijnt voor de PlayStation 4, PlayStation 3 en de PlayStation Vita. Tijdens de Gamescom spraken wij met uitgever Tecmo Koei, en kregen wij alvast een blik op de singleplayer van de game.
Mensen die erg op de hoogte zijn van Japans gamenieuws, merken nu goed op dat Samurai Warriors al een tijdje uit is. De hack 'n' slash titel verscheen op 20 maart namelijk al in Japan voor de PS3 en de PlayStation Vita. Heb je heel toevallig de oosterse versie van de game al gespeeld, dan hoef je in oktober niet opnieuw naar de winkel. De Samurai Warriors 4 die dan bij ons verschijnt is namelijk identiek aan de versie die destijds in Japan verscheen.

Tientallen personages

Iets wat nieuw is in Samurai Warriors 4 ten opzichte van de vorige games uit de franchise, is een handvol nieuwe speelbare personages. In de vorige games kon je kiezen uit 46 stuks, en dit aantal is in Samurai Warriors 4 opgeschroefd naar 55.
Daarnaast zijn er meer dan duizend NPC's in de titel aanwezig. Deze karakters zijn zoals de naam al aangeeft niet speelbaar, maar hebben wel allemaal een eigen gezicht en persoonlijkheid. De NPC's zul je vooral tegenkomen in bijvoorbeeld de Story Mode van Samurai Warriors 4.
Samurai Warriors 4 Aanval

Customize je personages voor Chronicle Mode

De 55 verschillende personages in Samurai Warriors 4 hoef je echter niet in hun klassieke outfit te gebruiken. In de game zijn namelijk alle speelbare karakters aanpasbaar - zowel qua vaardigheden als cosmetische veranderingen -, waardoor je ze zo uniek kunt maken als je zelf wilt. Heb je dit eenmaal gedaan, dan kun je deze vechtersbazen meenemen naar een nieuwe modus in SW4: Chronicle Mode.
Deze modus heeft nogal wat weg van de Mercenary Mode uit eerdere games, maar met een kleine twist. Elk personage start als huurling bij een van de facties uit de Story Modus, en speelt daar vanuit een aangepaste versie van het hoofdverhaal.
Anders is dat in de Chronicle Mode je het verhaal uit de Story Mode licht kunt aanpassen. Zo kun je ervoor kiezen om nu juist geen vrienden te worden met een bepaald personage, en hem juist ten lijf te gaan tijdens een gevecht. Dit zorgt ervoor dat de wereld anders zal reageren dan in de Story Mode. Ook kunnen in deze modus personages die vrijwel niet voorkomen in het hoofdverhaal wat extra speeltijd krijgen, waardoor je meer over hun verhaal te weten komt.
Samurai Warriors 4 Boekdude

Grafische probleempjes op de PS4

Een van de voordelen die de overstap van de PS Vita en PlayStation 3 naar de PlayStation 4 zou moeten hebben, is de positieve impact op de graphics. Nu hebben wij niet de Japanse PS3- en Vita-versie van Samurai Warriors geprobeerd, maar om eerlijk te zijn lijkt ontwikkelaar Omega Force er niet in te slagen heel veel meer te doen met Sony's nieuwe console.
Toegegeven, Samurai Warriors 4 draait in 1080p en heeft een framerate van zestig beelden per seconde, maar verder valt de grafische pracht redelijk tegen. De game tovert vaak tientallen vijanden op het scherm, maar doet dit erg vaak door middel van een plotselinge pop-up. Daarnaast zijn de textures ook niet de mooiste die op dit moment op de PS4 te vinden zijn.

AI lijkt verschrikkelijk dom

Een tijdje geleden verscheen op XGN een preview van Warriors Orichi 3 Ultimate, een hack 'n' slash titel die ook wordt uitgegeven door Tecmo Koei. Bij deze titel schreven wij dat de AI vaak lijkt te wachten voordat je hun kop eraf hakt, en dat lijkt ook het geval te zijn bij Samurai Warriors 4.
De tegenstanders zijn simpelweg oliedom. In grote massa's draaien ze als mieren rustig om je personage heen, maar lijken te bang om ook maar hun zwaard jouw richting op te steken. Daarnaast lijken de soldaten in Samurai Warriors 4 ook allemaal dezelfde voorouders te hebben, en lijkt elke vijand op een kopie van de man naast hem.
Door de slechte AI lijkt er vrijwel geen uitdaging te zitten in de gameplay. In onze sessie werd er na wat geram op een paar knoppen een weg geslagen door de zee aan vijanden, zonder dat hiervoor echt moeite gedaan hoeft te worden.
Samurai Warriors 4 Vijanden

Samurai Warriors 4 valt een beetje tegen

Uiteindelijk valt Samurai Warriors 4 een beetje tegen. Zo stelt de game grafisch teleur, en lijkt het bij lange na niet de kracht te benutten die de PlayStation 4 te bieden heeft. Ook zou de AI niet mistaan in een boeddhistisch monnikenklooster, en is na de release in Japan niets nieuws aan de game gevoegd. Het is leuk dat het Westen op deze manier Japanse releases kan proberen, maar Samurai Warriors 4 lijkt een titel te worden die beter in Azië had kunnen blijven.

Populair Nieuws