RuneScape 3 Preview

Preview
door Wouter
zaterdag, 11 mei 2013 om 13:00
xgn google image
Als je RuneScape als een persoon zou uitbeelden dan was het een oud mannetje met een stok en een baard die tot aan de grond reikt. Het spel bestaat al zo’n vijftien jaar en is daarmee een van de oudste actieve massive multiplayer online role-playing games die er zijn. Toch denkt ontwikkelaar Jagex dat er nog steeds genoeg leven zit in de senior onder de MMO's. De studio zette zelfs een wereldwijd evenement op touw om het aankomende RuneScape 3 te promoten. Wij waren hier aanwezig en na het zien van de eerste beelden kunnen we al één ding concluderen. Het oudje bevindt zich in het hoogtepunt van zijn leven.
RuneScape 3 mag zich een van de grootste games noemen die de mensheid ooit heeft gezien. Met zijn 200 miljoen geregistreerde accounts en meer dan tien miljoen actieve gebruikers heeft de game al vele records op zijn naam staan. Maar hoe de game met zijn klassieke uiterlijk gedurende vijftien jaar lang spelers naar zich toe wist te trekken, blijft voor ons een raadsel. Misschien heeft dit te maken met de vele updates die op wekelijkse basis worden uitgebracht. Patches die het spel draaiende houden en eens in de zoveel tijd iets totaal nieuws toevoegen. Met RuneScape 3 ontvangt de game misschien wel de grootste update in de geschiedenis van het spel. RuneScape 3 is dus zeer zeker geen vervolg, maar of je het oude RuneScape nog terug zult herkennen is maar de vraag.
Op alle fronten anders
Na de presentatie van Mark Ogilvie, design director van RuneScape 3, werd al snel duidelijk dat de game op alle fronten verbeteringen ondergaat. Het is de overstap van Java naar HTML5 die deze veranderingen mogelijk maakt. Dit opent, aldus de studio, vele deuren voor het team. Complete orkestrale muziekstukken, een flinke grafische update, een nieuwe toevoeging aan het verhaal en nieuwe gameplaymechanieken zullen allemaal hun weg vinden naar de online wereld. En dat alles nog steeds in je webbrowser. Het klinkt allemaal heel groots, maar toch moet benadrukt worden dat het een update blijft. Als je vroeger al niets met RuneScape had dan kun je er donder op zeggen dat je dit ook niets vindt.
Het zesde tijdperk
Met de komst van RuneScape 3 gaat de druk bezochte wereld het zesde tijdperk tegemoet en dit gaat er een zijn vol met goden. De grootste verandering hierin is dat de spelers het voor het zeggen hebben. Interactie gaat namelijk een hele grote rol spelen in de update. Spelers moeten kiezen bij welke god zij zich willen scharen en de complete speelstijl zal hierop aangepast worden. Kies je voor een gewelddadige god dan kun je opdrachten met veel geweld verwachten en kies je voor een vreedzame god dan wacht je een leven vol met heldendaden. Dit zal in perioden van drie maanden de complete wereld veranderen. Want hoe machtiger een god is hoe meer invloed deze uitoefent op het land. Welke god het sterkst zal worden, wordt bepaald door de spelers die de wetgeving van hun goden naleven. Een voorbeeld dat hierbij werd gegeven, draaide om een bepaald type vijand. De ene god zou deze monsters van de aardbodem laten verdwijnen terwijl een ander er geen genoeg van zou kunnen krijgen.
Hoogwaardige muziekstukken
Een ander groot punt van verbetering van RuneScape is de muziek. Het spel beschikt op het moment over meer dan negenhonderd muziekstukken, waarvan iedere speler er ongetwijfeld een paar kan mee neuriën. De komst van HTML5 maakt het mogelijk voor Jagex om liederen van betere kwaliteit naar je browser te streamen. En het voorproefje dat wij voorgeschoteld kregen gaf ons spontaan kippenvel. Een prachtig stuk uitgevoerd door een compleet orkest vulde de zaal tijdens de presentatie. Je zou haast vergeten dat het om een browsergame gaat. Heel veel hebben we verder nog niet gehoord, maar als dit de standaard wordt dan kan RuneScape op dit gebied nog vele jaren mee.
Naast nieuwe muziekstukken is Jagex ook druk bezig met geluidseffecten en voice-overs. Mensen die de latere updates van RuneScape al hebben meegemaakt, weten dat er al wat dingen zijn geprobeerd met voice-overs. Met RuneScape 3 wordt hier nog meer mee gedaan. Zowel oude als nieuwe quests worden voorzien van pratende personages. In totaal zal er zo’n zes uur aan nieuw geluidsmateriaal bij de lancering beschikbaar zijn en in de jaren daarop zal Jagex zich nog steeds erg druk bezig houden met het uitbreiden van de geluidsbibliotheek.
Weerseffecten en een nieuw interface
Al deze veranderingen zijn wel leuk en aardig, maar de invloed van de update zal toch het meest opvallen op grafisch gebied. RuneScape 3 heeft een enorme boost gehad in beeldkwaliteit en op alle vlakken is er verbetering aangebracht. Animaties verlopen nog soepeler, schaduwen zien er beter uit, de tekenafstand is groter en er zijn weerseffecten. Laatstgenoemde zal zelfs een redelijke rol spelen in de game. Bepaalde missies en veranderingen aan het landschap zullen verschillende weerseffecten met zich meebrengen. Tijdens onze speelsessie kwamen we nog wel in contact met een aantal bugs, zoals het beeld dat wegviel en zwevende objecten, maar dit zal ongetwijfeld verholpen zijn ten tijde van de release.
Nog iets wat zichtbaar verandert is het interface. RuneScape 3 maakt namelijk gebruik van een zogenaamd “tear and share” menu. Als speler zijnde heb je de mogelijkheid om menu’s toe te voegen aan het beeld en om menu’s te verwijderen. Dit kan heel simpel door met de muis te slepen en zo het interface te maken dat het beste bij jou past. Mocht dit teveel moeite zijn dan kun je ook nog eens de ontwerpen van andere spelers overnemen. Op het moment werkt het systeem op sommige vlakken nog wat omslachtig. Bepaalde menu’s die niet mee willen werken en quest raampjes die alleen via een omweg zijn te verplaatsen, maar het begin is er zeker.
Herboren
We zeggen het weer: RuneScape 3 is geen vervolg, maar de oude game zul je niet meer herkennen. Tenminste, dat is de conclusie die wij trekken uit onze speelsessie. Op alle fronten maakt het spel gigantische sprongen vooruit, waardoor je jezelf afvraagt of het nog steeds een browsergame betreft. Tijdens onze speelsessie liepen we nog tegen een aantal foutjes aan, zoals personages die in de lucht zweefden en menu’s die niet meewerkten, maar dit zal ongetwijfeld voor de release van deze zomer verholpen worden. De overstap naar HTML5 belooft dus veel goeds, maar de mensen die bij Java blijven hoeven niet te treuren. De game zal dit systeem ook nog steeds blijven ondersteunen.