Road Not Taken Preview - Uniek in zijn soort

Preview
door Wouter
maandag, 30 juni 2014 om 20:00
xgn google image
Op zoek gaan naar verdwaalde kinderen in een bos. Het klinkt verschrikkelijk fout, maar dit vormt wel het hart van de aankomende puzzelgame Road Not Taken. Wij kregen alvast de kans om dit creatieve concept even aan de tand te voelen.
Omschrijven wat Road Not Taken is, gaat moeilijker dan je denkt. Het is kort gezegd een puzzelgame waarin je op zoek gaat naar verdwaalde kinderen in een bos en hen weer terug naar hun moeder moet brengen. Maar eigenlijk zouden we het spel met die beschrijving tekortdoen.
Road Not Taken haalt namelijk veel meer thema’s en onderwerpen aan. Je bouwt relaties op met dorpsbewoners, komt in aanraking met rare taferelen en probeert bovenal het beste te halen uit je ene leven. Dat klopt, je hebt maar één leven. Wees dus bereid om alle breekbare voorwerpen buiten handbereik te houden, want je zult meer dan eens gefrustreerd raken door de hoge moeilijkheidheidsgraad.

Road Not Taken gooit er op los

Onder al die opties blijft de kern nog steeds het puzzelen. Je kruipt in de huid van een geheimzinnig ventje dat jaar in jaar uit een dorp helpt met een groot probleem. Namelijk dat er kinderen verdwalen in het bos. Aan jou dus de taak om ieder jaar (één jaar staat gelijk aan één missie) de kinderen te zoeken.
Maar waarom wordt nou uitgerekend jij voor die taak uitgekozen. Nou, omdat jij over een soort toverstok beschikt waarmee je voorwerpen op kunt pakken. Dit is waar het puzzelelement naar boven komt drijven. In het bos vind je van alles, van dieren tot aan bomen tot aan gekke wezens. Door deze dingen op te pakken en te verplaatsen kun je de weg vrij maken en hier en daar een kind bevrijden.
Dit is moeilijker dan je denkt. Deze voorwerpen kun je niet zo maar weer even neerzetten. Neerzetten betekent in dit geval het voorwerp weggooien. En omdat de puzzels vrijwel altijd een specifieke positie van een aantal voorwerpen vereisen, kun je je voorstellen dat dit heel frustrerend werkt.
Als je dacht rustig te kunnen lopen met alles wat je oppakt, heb je het ook goed mis. Lopen met iets kost energie en daar heb je niet bepaald veel van. En is je energie op dan is het game over, einde verhaal, finito. Want zoals we al zeiden, heb je maar één leven.

Haal het meeste eruit

Volgens ontwikkelaar Spry Fox draait het er in Road Not Taken dan ook om, om het meeste te halen uit je ene leven. Je gaat dood, dat is onvermijdelijk. Maar hoeveel je kinderen je in dat ene leven weet te helpen, zal met iedere keer dat je speelt hoger worden.
Je zult steeds behendiger worden in het toepassen van manieren om bepaalde puzzelstukjes op de juiste plaats te krijgen. Maar de levels uit je hoofd leren zal geen zin hebben. Iedere puzzel wordt willekeurig gegeneerd, waardoor geen enkele playthrough hetzelfde is.

Dood onvermijdelijk

Al met al werkt het systeem prima en valt het niet te ontkennen dat het een uitdagende game is. Maar toch is er een punt dat bij ons niet heel lekker overkwam. En dat is dat doodgaan soms onvermijdelijk is.
Het is bij ons meerdere malen voorgekomen dat wij een bepaald voorwerp een zekere kant opgooiden waarna we het voor onszelf onmogelijk maakten om verder te komen. Je moet begrijpen dat ieder voorwerp zo zijn eigen effecten met zich meedraagt, een steen die bijvoorbeeld niet meer opgepakt kan worden wanneer het aan een ander voorwerp grenst. En door een foute worp kun je het zo soms onmogelijk maken om ergens bij te komen.
Aangezien dit niet echt fouten zijn die je had kunnen voorzien, omdat het tempo van het spel en het gooien toch vrij hoog ligt, voel je je bedrogen uit de bus komen. Helemaal als het betekent dat je weer helemaal opnieuw kunt beginnen.

Vriendelijk

Je kunt dus wel stellen dat het meer dan een simpele puzzelgame is en dat de gedachte erachter veel dieper gaat. Grafisch en muziekaal gezien speelt Road Not Taken hier ook goed op in.
Je bekijkt Road Not Taken vanuit een top-down perspectief en de grafische stijl leent zich hier heel goed voor. Het spel maakt gebruik van veel vrolijke kleuren, waardoor alles heel vriendelijk overkomt. De soundtrack is niet super bijzonder, maar sluit wel goed aan op de vriendelijke stijl van de game.

Road Not Taken uniek in zijn soort

Als er een ding duidelijk is na onze speelsessie met Road Not Taken, dan is het wel dat het uniek in zijn soort is. Het gaat verder dan een eenvoudig puzzelavontuur en probeert daarnaast meerdere onderwerpen aan te halen. En dat alles in de vriendelijke stijl die het spel neerzet.
Voor de echte puzzelfans zal het leuk zijn dat er in theorie honderden uren aan gameplay staan te wachten. Met levels die willekeurig gegeneerd worden, waardoor je dus geen enkele keer hetzelfde doet. We hebben nog wel wat vraagtekens bij het onvermijdelijk doodgaan, dus hopelijk wordt daar nog even naar gekeken.