Resistance: Burning Skies Preview

Preview
donderdag, 03 mei 2012 om 18:15
xgn google image
Eind deze maand verschijnt er een nieuwe Resistance, ditmaal op de PlayStation Vita. De voorgaande delen scoorden stuk voor stuk hoge ogen, dus de verwachtingen zijn hoog. Wij zijn met de eerste uren aan de slag gegaan om te kijken of Resistance: Burning Skies de eer van de serie staande kan houden.
Resistance: Burning Skies heeft een zware taak voor zich. Niet alleen is dit het eerste deel dat door ontwikkelaar Nihilistic Software wordt ontwikkeld, maar het is tevens de eerste echte first-person shooter op de Vita. Het is dus deze titel die moet bewijzen dat de nieuwe handheld van Sony eindelijk een volwaardige shooter-ervaring kan bieden, waar voorheen nog geklungeld werd wegens het gebrek aan een tweede analoge stick. Burning Skies moet first and foremost één ding: schieten zoals alleen een console dat kan – tot nu dan. Geen kleine opgave voor een ontwikkelaar die nog geen shooters op zijn cv heeft staan en bovendien op moet boksen tegen de knappe prestaties van Insomniac, de ontwikkelaar achter de originele console-trilogie.
Dit brandje blus je niet zomaar
Om meteen duidelijk te maken dat we inderdaad met een nieuwe ontwikkelaar te maken hebben, ruilen we de voormalige hoofdpersonages Nathan Hale en Joseph Capelli in voor brandweerman Tom Riley. Het jaar is 1951 en Riley scheurt naar een uitslaande brand. Een normale dag dus. Althans, totdat hij zijn eerste Chimera tegenkomt en duidelijk wordt dat er een invasie aan de oostkust van de Verenigde Staten is losgebarsten. Plotseling is het blussen van een brandje wel het laatste waar Riley aan denkt. Overleven is nu het devies, gepaard met het beschermen van overlevenden en natuurlijk Rileys vrouw en dochter. Maar gezien de enorme schaal van de allesvernietigende invasie kan dat nog wel eens een probleem worden.
Daarom krijgt Riley al snel beschikking over het nodige wapengeschut. Als brandweerman beschikt de held meteen over een bijl die elke schedel lucht kan laten happen, maar de nadruk ligt in deze game op vuurwapens. Gelukkig maar, want we zouden niet anders willen van een serie die bekend staat om zijn creatieve wapens. Dat is in dit deel niet anders, gezien we in de eerste paar levels al met een heel arsenaal aan traditionele en buitenaardse wapens aan de slag mochten. En warempel: Burning Skies knalt heerlijk weg! De game laat zich soepel besturen middels de twee analoge sticks en het biedt een schietervaring die nauwelijks onder doet aan de consoleversies.
Lock ‘n Load
Bovendien is het touchscreen op verstandige wijze geïmplementeerd. Oplettende lezers die bekend zijn met de Resistance-serie zullen weten dat elk wapen een secundaire functie heeft, die op de PlayStation 3 extra knoppen belieft. Die extra knoppen heeft de Vita niet en om dit op te lossen, wordt het touchscreen slim gebruikt. Elk wapen gebruik het scherm namelijk op unieke wijze. Zo kun je een traditioneel geweer gewoon met de schouderknoppen bedienen, maar door op het scherm te tikken kun je tevens een granaat afschieten. Of wat te denken van het voor fans bekende wapen ‘Bullseye’. Normaliter een vrij gewoon machinegeweer, totdat je een vijand aantikt. Dan wordt de tegenstander plotseling ‘getagd’ en zullen kogels hem onuitputtelijk blijven volgen.
Nog één voorbeeld: denk je een normale shotgun in, te bedienen op een normale manier. Beeld je bovenop het geweer een heuse kruisboog in, compleet met explosieve pijlen. Om deze krachtige projectielen af te vuren, veeg je even diagonaal over het scherm. De pijl wordt vervolgens geladen en plots bedient de rechter schouderknop eenmalig een kruisboog. Dergelijke voorbeelden maken duidelijk dat Nihilistic niet alleen een goede oplossing voor het knoppentekort heeft weten te vinden, maar hiermee tevens de creativiteit van de wapens zelf ondersteunt. Erg knap! Wel moeten we toegeven dat de meeste wapens die we tot nu toe hebben kunnen gebruiken, uit eerdere Resistance-games kwamen. Het is dus nog even afwachten hoeveel vernieuwing we op dit gebied mogen verwachten.
Domme vijanden
Verder moeten we vermelden dat, hoewel het touchscreen over het algemeen prima werkt, er af en toe nog wel eens iets fout ging. Zo bedien je de mêleeaanval ook met het scherm en het komt voor dat je Riley per ongeluk met zijn bijl laat zwaaien. Dit soort gevallen kwam gelukkig niet genoeg voor om echt storend te worden. Meer problemen hebben wij met het feit dat de AI niet erg sterk is. Vijanden bleven soms onwetend staan en een echte tactiek leek niet aan hen besteed. Een mooi voorbeeld hiervan vonden wij in een gevecht met Chimera die de mogelijkheid hebben om stukjes te zweven. Zij vonden het handig om Riley van een hoger platform te bestoken – op zich een goede tactiek – en kozen, stuk voor stuk, voor eenzelfde balk. Wij hoefden dus niets anders te doen dan ons vizier op de balk te richten en schoten zo de ene naar de andere vijand af. Dit ging letterlijk zo door totdat er geen vijand meer te vinden was. Op het gebied van AI valt dus nog verbetering te boeken.
Tot slot willen we graag de graphics nog aanstippelen. Hoewel het spel er absoluut niet slecht uitziet, kan het niet tippen aan bijvoorbeeld Uncharted Golden Abyss. Vooral de cutscenes gaven een ietwat ‘pixelig’ gevoel, bijna alsof alles iets te langzaam laadde. Dat gezegd hebbende weet het spel een prima sfeer neer te zetten en wekt het een verzorgde indruk. Laat het overigens duidelijk zijn dat we op dit moment slechts een vroege versie van het spel in handen hebben gehad en dus nog niet over het eindresultaat kunnen oordelen. Gelukkig kunnen we wel al stellen dat het spel geenszins lelijk is.
’s Werelds eerste goede handheld-shooter?
Nihilistic Software zou zomaar een moeilijke taak kunnen klaarspelen: een goed speelbare first-person shooter voor een handheld afleveren. Resistance: Burning Skies speelt namelijk prima en maakt goed gebruik van het touchscreen. Bovendien leunt het op de uitstekende fundamenten van de Resistance-reeks, die ons steevast vermaak en creatieve wapens heeft geboden. De vraag is wel of Nihilistic ook een ervaring kan bieden die ons de hele rit in zijn greep houdt. En ook is het de vraag of de kunstmatige intelligentie van vijanden nog wordt aangepast. Daar kunnen we op 30 mei achterkomen, want dan ligt het spel in de winkels en gaan we ermee verder. Wij hebben er in ieder geval zin in!