Resident Evil 5 Preview

Preview
woensdag, 11 februari 2009 om 17:02
xgn google image
Onlangs is de demo van Resident Evil 5 verschenen op de Xbox 360 en de PlayStation 3. De gamers kunnen hiermee een kleine indruk krijgen van wat Capcom aan horror gaat bieden in deze game. Wij hebben de demo uiteraard ook gespeeld en we waren wederom verbluft van wat Capcom ons voorschotelde.
Resident Evil kent al vele delen, waarvan de meesten wel succesvol waren. Ooit begon deze franchise in een oud landhuis, wat als dekmantel voor het bedrijf Umbrella diende. Ze voerden hier geheimzinnige experimenten uit die uiteindelijk een verkeerde afloop kenden. Het gevaarlijke T-virus brak los en veranderde iedereen die ermee in aanraking kwam in een zombie. Ondanks de inzet van de S.T.A.R.S.(Special Tactics And Rescue Service) kon Raccoon City, waar het incident zich afspeelde, niet gered worden. De stad ging ten onder, maar Albert Wesker en Ada Wong die voor Umbrella werkten, gingen er vandoor met een monster van het virus.
Mutatie
In de eerste delen van Resident Evil werd de speler door zombies en dergelijke achterna gezeten in Raccoon City. Na het derde deel in de serie was Raccoon City echter verwoest en het virus nagenoeg uitgestorven. De S.T.A.R.S. hadden gefaald in hun missie ten koste van de stad en misschien wel de wereld.
Resident Evil 5 Screenshot 82058 Resident Evil 5 Screenshot 74500 Resident Evil 5 Screenshot 69259
Capcom gebruikte deze gelegenheid om ook het nodige aan de gameplay te veranderen. De besturing veranderde iets en ook de camera werd onder handen genomen. Doordat deze aanpak in Resident Evil 4 erg succesvol bleek, heeft Capcom ervoor gekozen dit in Resident Evil 5 onveranderd te laten. Ook grafisch is het spel niet heel erg veranderd. De personages zien er allemaal erg goed uit en de omgevingen lijken wat opgepoetst te zijn. De muziek en de geluiden in het spel zijn als vanouds fantastisch te noemen. Het nieuwste deel in de Resident Evil serie brengt daarentegen wel weer nieuwe elementen met zich mee, waardoor het spel weer helemaal als nieuw aanvoelt.
Zo wordt Chris Redfield ondersteund door Sheva Alomar, een dame die er niet vies van is een paar geïnfecteerde inwoners uit de weg te ruimen. De speler kan er dan ook voor kiezen om alleen te spelen en Sheva door de computer te laten besturen, maar ook samen met een vriend in de online en offline co-op modus te spelen. Dit is dan ook meteen het voornaamste verschil met het vorige deel uit de Resident Evil reeks.
Resident Evil 5 Screenshot 71283 Resident Evil 5 Screenshot 57456 Resident Evil 5 Screenshot 71277
Rennen voor je leven…
In de demo die onlangs op Xbox Live en het PlayStation Network verscheen kan de speler ook alleen of online met een vriend spelen. De eerste speler zal altijd als Chris Redfield spelen, terwijl de tweede speler in de huid van Sheva kruipt.
In de demo zijn een tweetal levels beschikbaar waarin de speler al een redelijk indruk kan krijgen van de uiteindelijke versie van Resident Evil 5. Het eerste level is Public Assembly, waarin de speler zich richting een plein begeeft, waar net iemand onthoofd wordt onder het toezicht van honderden geïnfecteerde inwoners.
Na de onthoofding op het plein worden Chris en Sheva ontdekt, terwijl ze zich in een huisje schuil houden en op dat moment is de jacht op het duo geopend. De speler zal er alles aan moeten doen om niet ten prooi te vallen aan de razende inwoners die hem van alle kanten belaagt. Om tijdelijk te voorkomen dat de geïnfecteerden het huisje binnenkomen kan de speler een kast voor de deur en het raam zetten, maar uiteindelijk zullen deze blokkades het begeven en zal de gigantische beul door een muur naar binnen komen.
Resident Evil 5 Screenshot 80359 Resident Evil 5 Screenshot 79843 Resident Evil 5 Screenshot 79827
De speler moet ongeveer vijf minuten zien te overleven in een chaos, waarbij iedereen hem om zeep probeert te helpen. De grote beul is in dit level nog wel de meest indrukwekkende tegenstander te noemen. Hij zit de speler achterna met een bijl die de speler in een oogwenk kan doden. Na een tijdje rond gerend te hebben en talloze inwoners het zwijgen te hebben opgelegd, komt er een helikopter die een poort opblaast en de weg naar ‘vrijheid’ voor het duo opent.
...of alles mollen wat beweegt
Het tweede level is Shanty Town, wat een beetje aandoet als een verlaten gedeelte van een stadje. De speler begeeft zich hier op de straat en zal natuurlijk zo nu en dan belaagd worden door de inwoners. Het begint allemaal aan het einde van de eerste straat, waar een aantal geïnfecteerde inwoners zich in een huisje bevinden. Nadat de speler hier korte metten mee heeft gemaakt, zal hij in het huisje een aantal gruwelijke taferelen ontdekken. Zo is er iemand met een dubbele kettingzaag bewerkt en ligt er overal in het huisje rottend vlees ,waar een zwerm vliegen zich tegoed aan doet.
Verderop zal de speler een huisje ontdekken, waar Sheva met een beetje hulp op kan, om de aankomende vijanden te belagen. Sheva wordt daarentegen ook zelf belaagd door een tweetal vreemde vliegende wezens. De geïnfecteerde inwoners zullen Chris in de tussentijd zelf belagen met flessen en kruisbogen met brandende pijlen. De speler komt hierna in een huisje terecht wat aan een andere straat grenst. Na hier een aantal inwoners een kopje kleiner gemaakt te hebben zal de speler Sheva naar een ander huis aan de overkant van de straat moeten helpen, waar ze aangevallen zal worden door een aantal inwoners.
Als Sheva hierna de poort van het eerste huisje opent, begint de pret pas echt. Aan het einde van de straat bevindt zich een trap, waar uiteindelijk een geïnfecteerde inwoner met een zak over zijn hoofd en een kettingzaag als een malle achter het duo aan zal komen. Om dit alles nog even wat ongemakkelijker te maken voor de speler, komen er nog een aantal ‘gewone’ geïnfecteerden achter hem aan. Het doel van deze missie is duidelijk. De speler zal moeten overleven in deze straten en de man met de kettingzaag moet duidelijk om zeep geholpen worden. Dit is echter niet zo makkelijk als het klinkt, aangezien deze vijand nogal taai is.
Geweldig sfeertje
Capcom heeft alleen in de demo van Resident Evil 5 al een geweldige sfeer neer weten te zetten. De geluiden die in het spel te horen zijn zorgen al voor de enge sfeer die Capcom neer probeert te zetten en dan hebben we het nog niet eens over de grafische kant van het spel gehad. De personages, voor zover deze in de demo te zien zijn, zijn namelijk allemaal erg goed uitgewerkt en ook de omgevingen zijn allemaal in orde. Resident Evil staat natuurlijk bekend om de kwaliteit van de games en Resident Evil 5 zal hier waarschijnlijk ook geen verandering in gaan brengen. Wij kunnen na het spelen van de demo in ieder geval niet wachten totdat het spel op 13 maart in de schappen ligt.

Populair Nieuws

Laatste Reacties