Red Dead Redemption Preview

Preview
door Limpie
zaterdag, 27 maart 2010 om 19:05
xgn google image
Stel je voor, we nemen de vrijheid van Grand Theft Auto en plaatsen deze in een echte zandbak, aangezien GTA nou eenmaal tot het sandbox genre behoort. Wat we dan op dit moment krijgen is de nieuwe game van Rockstar: Red Dead Redemption. Maar is dit alleen GTA in een enorme zandbak, of kunnen we meer verwachten?
Van outlaw, naar huisvader, naar outlaw
Omdat Red Dead Redemption een sandbox game is, en ook nog eens van Rockstar komt, zal de vergelijking voor velen vaak gemaakt worden met GTA. Er zijn dan ook tal van overeenkomsten, maar verschillen zijn er ook meer, zoals je zometeen wel duidelijk zal worden.
Het verhaal van Red Dead Redemption is gelijk al heel anders. Waar je in de GTA-games speelt met criminelen, heeft de hoofdpersoon van Red Dead Redemption juist afscheid genomen van zijn criminele verleden. Hij heeft een eerlijk bestaan opgebouwd met zijn gezin, maar deze rust is hem niet gegund. The Bureau, de voorloper van de huidige FBI, dwingt John Marston om toch weer de criminele wereld in te gaan, om zo enkele gevaarlijke outlaws op te pakken.
Jij speelt het spel in het jaar 1908 en de cowboytijd, zoals we die uit de cowboy en indianen films kennen, loopt ten einde. De regering probeert grip te krijgen op haar bevolking en heeft een zwaar en streng rechtssysteem ingesteld. Een onderdeel hiervan is The Bureau die John dus dwingt weer een outlaw te worden.
Red Dead Redemption Screenshot 137049 Red Dead Redemption Screenshot 138655 Red Dead Redemption Screenshot 137041
Veel dorpjes in een woestijn
In GTA waren we gewend dat je drie stadsdelen had waarin je verschillende missies kon uitvoeren, en ook in Red Dead Redemption is dat deels hetzelfde. Je hebt namelijk een drietal gebieden, alleen zijn er in ieder gebied een verschillend aantal dorpjes en kleine steden. Twee van deze gebieden liggen in Amerika en de laatste ligt in Mexico. De bevolkingsgroepen waarmee je te maken hebt zijn dan ook Indianen, Amerikanen en Mexicanen.
Toch zijn er onder de verschillende bevolkingsgroepen ook nog verschillen. Zo heb je binnen iedere groep criminelen en burgers. De Mexicanen en de Amerikanen hebben dan ook nog eens een eigen leger. Zoals je wel kunt begrijpen kan dit nog wel eens een hoop explosieve chaos opleveren. Het spel zal dan ook ervoor zorgen dat je je nooit verveeld.
De verveling was namelijk één van de grootste vraagtekens bij een hoop gamers, want je loopt niet in een grote stad waar een hoop gebeurt, maar je rijdt grote stukken in een woestijn waar niemand woont. Echter zal er altijd wel wat te doen zijn, zodat je je niet hoeft te vervelen.
Red Dead Redemption Screenshot 136072 Red Dead Redemption Screenshot 137043 Red Dead Redemption Screenshot 134483
Help, ik word overvallen
Rockstar heeft er namelijk voor gezorgd dat, op het moment dat je niet met een missie bezig bent, een aantal verschillende situaties zich willekeurig kunnen voordoen. Je kunt deze situaties vergelijken met een soort van zijmissies, maar dan natuurlijk net iets anders. De missies zullen niet verplicht zijn, en je hebt zelf ook geen invloed op welke missie er op je pad komt.
Voorbeelden van situaties die zich onderweg voor kunnen doen zijn overvallen, criminelen die langs de kant van de weg geëxecuteerd worden, wegrennende paarden en meer. Als je besluit om op een situatie in te gaan dan kun je kiezen om iets goeds, slechts of neutraals te doen. Bij een overval kun je bijvoorbeeld de overvallers helpen, de mensen die worden overvallen bijstaan of iedereen afmaken en zelf de buit inpikken.
Aan de hand van de keuze die je maakt, wordt je beroemd of berucht. Dat heeft dan ook weer invloed op jouw status in de wereld van Red Dead Redemption. Wanneer je beroemd bent, zal iedereen je bewonderen, maar als je berucht bent blijven ze wel uit je buurt. Of er moet een overmoedige outlaw zijn, die jou wel even denkt om te leggen om zijn eigen status te verhogen. Door dit systeem toe te voegen heeft Rockstar een heel leuk extraatje aan het spel toegevoegd.
Red Dead Redemption Screenshot 133579 Red Dead Redemption Screenshot 133571 Red Dead Redemption Screenshot 133563
Meer dan genoeg variatie
Naast de verschillende situaties die zich voordoen tijdens het rondrijden, krijg je natuurlijk ook genoeg normale missies voorgeschoteld. Hierbij kan de vergelijking met GTA weer gemaakt worden. Net als in die game, zul je voor verschillende groeperingen werken. Zo vecht je op het ene moment voor het Amerikaanse leger, maar kun je later zomaar in een missie belanden waarvoor je juist de Mexicanen moet helpen.
De missies die wij gezien en gespeeld hebben zijn alle drie verschillend, en vragen ook verschillende kwaliteiten van je. De ene opdracht speelt zich tijdens een massale aanval op een fort af, waarin je met allemaal soldaten de vijand loopt af te knallen. Andere missies zijn wat rustiger, zoals het gevangen nemen van een crimineel die de buurt onveilig maakt. Ook hierbij heb je weer de keuze om de missie 'goed' of 'slecht' af te ronden. Als je de bewuste crimineel afschiet, wordt je beruchter. Schiet je hem in zijn been om hem te pakken te krijgen, dan wordt je weer net een stukje beroemder.
In de laatste missie moet je wederom iets compleet anders doen, want je zal een ultiem wapen moeten stelen uit een mijn. De mensen tegen wie je vecht zijn de mijnwerkers. Onderweg zul je deze moeten omleggen zodat je op de terugweg geen last hebt van gasten die op je schieten. Rockstar weet ook weer spectaculaire gameplay stukjes in hun missies te werken, zoals het klimmen op een mijnwagentje, waarna je met grote snelheid de bochten doorraast. En ondertussen staan er natuurlijk weer vijanden aan de kant, die je met je revolver afschiet.
Red Dead Redemption Screenshot 133549 Red Dead Redemption Screenshot 133553 Red Dead Redemption Screenshot 133547
Andere nieuwe elementen
In Red Dead Redemption is Rockstar eindelijk van het normale healthpack systeem afgestapt. Andere games hebben die overstap al een tijdje gemaakt, maar nu zien we het ook in deze sandbox game terug. Wanneer je geraakt wordt, wordt het scherm steeds roder en roder. Je moet dan even een tijdje een schuilplek opzoeken, zodat je weer een beetje kunt bijkomen. Dat schuilen neemt ook een belangrijke rol in bij de gevechten. Je kunt namelijk cover zoeken achter allerlei objecten, om vanaf daar de vijanden af te knallen. Zo wordt je zelf een stuk minder geraakt.
De wapens waarmee je schiet, komen natuurlijk allemaal uit het Wilde Westen. Je zult knallen met revolvers, maar ook shotguns en geweren komen langs. Ook speelt je lasso een leuke rol in de game. Tijdens het paardrijden kun je deze naar iemand werpen, en hem zo een stuk achter je aanslepen.
De laatste toevoeging die we in deze impressie bespreken, is zeker niet de minste. Dit is namelijk de dead eye, die we in het eerdere Red Dead Revolver ook al tegenkwamen. Dankzij de dead eye kun je met ieder wapen een soort slow motion systeem activeren. Sommige wapens bieden ook de optie om vijanden tijdens deze slow motion te selecteren, waarna deze allemaal snel achter elkaar beschoten worden met een druk op de knop. Dit maakt het spel net wat makkelijker, maar je kunt natuurlijk niet oneindig van deze mogelijkheid gebruik maken. Een metertje in het scherm laat zien hoelang je de dead eye nog kunt gebruiken, voordat deze zich weer moet opladen.
GTA in een letterlijke zandbak
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is Red Dead Redemption dus echt letterlijk een GTA-game in een zandbak. Wat we kunnen verwachten is een grote woestijngame met cowboys en indianen waarin je jezelf beroemd of berucht kunt maken. De verwachtingen rondom een Rockstar game zijn altijd hoog, maar het begint erop te lijken dat ook Red Dead Redemption aan de verwachtingen gaat voldoen. Of dit echt zo is zullen we zien in de recensie, maar dat wij enthousiast zijn over Read Dead, mag wel duidelijk zijn.