Rayman Origins Preview

Preview
zaterdag, 29 oktober 2011 om 17:30
xgn google image
Rayman wordt gemist. De oude, nostalgische franchise heeft in het recente verleden alleen maar games als Raving Rabbids en Rayman 3D opgeleverd. Daar baalt de mens van. Maar er lijkt een wonder te gebeuren. Ubisoft komt namelijk met Rayman Origins, een game die je terug naar de goede oude gameplay moet meenemen. Jippie!
Lekker terug naar de Glade of Dreams, lekker terug naar de 2D-graphics. Ubisoft gaat het proberen. Proberen om deze generatie gamers blij te maken met een spel dat het niet van de graphics moet hebben. Maar wel van de soepele en heerlijke gameplay, als we de uitgever en ontwikkelaar moeten geloven.
Het gaat weer beginnen
Al gelijk merk je bij de intro van het spel dat je ontzettend veel zin krijgt om weer met Rayman te spelen. Het vrolijke deuntje, de vrolijke filmpjes; geweldig om naar te luisteren en om te zien. Al meteen heb je door dat het wel goed komt met dit spel. Ook het verhaal laat je glimlachen: in de Glade of Dreams, waar de magiër Bubble Dreamer leeft, breekt de hel los. De brave Electoons veranderen namelijk in kwaadaardige Darktoons, omdat Bubble Dreamer de laatste tijd alleen maar nachtmerries heeft. Die nachtmerries worden werkelijkheid.
Rayman heeft het niet echt door. Het liefst plaagt hij mensen. Het liefst doet hij dat samen met zijn kompanen, zoals Globox. Het liefst maakt hij muziek. En juist op het moment dat hij muziek aan het maken is, wil de Bubble Dreamer slapen. Maar ja, hij blijft maar wakker. Op een gegeven moment wordt Bubble Dreamer gek en laat hij dus zijn nachtmerries los. Rayman krijgt er ook mee te maken en besluit de Glade of Dreams te redden.
Ouderwetse gameplay
Om het gelijk toe te geven: de ouderwetse gameplay hebben we gemist. Dat merk je als je het spel begint te spelen. Het hoeft allemaal niet zo uitgebreid te zijn. Doel van Rayman is simpel: je moet door een aantal levels zien te komen en onderweg zoveel mogelijk Electoons van hun lijden bevrijden. Rayman doet dat door vijanden te verslaan. Dat kan met zijn geweldige vuistslag, maar ook door op ze te springen. Maar er is meer. Je moet ook gele wezentjes zien te verzamelen. Zo veel mogelijk. Dat doe je door verborgen plekken te vinden, maar ook door acrobatische handelingen uit te voeren.
Timing is een belangrijk aspect in Rayman. Het liefst wil Ubisoft dat je alles foutloos doet. Want als je dat doet, dan krijg je een immens gelukkig gevoel. Het spel is namelijk best wel lastig. En dat is maar goed ook. Het concept en opzet is behoorlijk simplistisch neergezet, maar door juist de snelle gameplay – waardoor je vaak snel moet reageren – zul je regelmatig tekort schieten. En het frustreert geen eens!
Niet alleen maar leveltjes uitspelen
Rayman Origins mag dan wel grotendeels uit verschillende levels (meer dan zestig, verspreid over twaalf verschillende omgevingen) bestaan, aan het eind van iedere ‘wereld’ kom je een eindbaas tegen. Dit wordt in vorm van een minigame gedaan. Eén voorbeeld: aan het eind van de eerste wereld moet je met een vliegtuigje zoveel mogelijk gele wezentjes vangen, maar ook tegelijkertijd vijanden uitschakelen. Dit gebeurt op een 2D side-scrolling manier, waar je op het eind de eindbaas tegenkomt. Gewoon lekker schieten, en hij is dood. Of dat lastig is? Ja, best wel. Dat is het mooie aan Rayman Origins.
Er is ook meer. De verzamelde Electoons zorgen ervoor dat je personages kunt vrijspelen. Vijftien verzamelde Electoons zorgen voor bijvoorbeeld een blauwe Rayman waarmee je op pad kan. Maar dit is ook leuk voor de co-op, als je ze eenmaal allemaal verzameld hebt. Ja, je kunt inderdaad co-op spelen. Met drie andere vrienden kun je de Glade of Dreams veiliger maken. Dat is leuk, aangezien de gameplay zich aanpast als je je vrienden laat meedoen. Zo krijg je bijvoorbeeld meer opdrachten waarbij je moet samenwerken.
Prachtig gemaakt
Moet een game er zo realistisch uitzien om een hoog cijfer voor de graphics te halen? Nee. Rayman Origins is het levende bewijs daarvan. Het mooie is dat, zoals onze Joeri al vertelde in de vorige impressie, de animaties niet met de computer zijn gemaakt. Allemaal met de hand gemaakt. Dat zorgt voor een wel hele unieke en vrolijke stijl. Het past bij de game, het ziet er ook nog haarscherp uit en je vindt het nog mooi ook. Wat wil je nog meer?
We want more!
Nou ja, je wilt uiteraard deze game hebben. Dat is begrijpelijk. Rayman is terug, met volle overtuiging. De ouderwetse gameplay is zo fijn dat je ineens alle andere platformers minder gaat vinden. Dat is de realiteit. Het ziet er naar uit dat je genoeg uren zult besteden aan dit spel, aangezien je na het uitspelen vast nog wel bezig bent met de co-op en het verzamelen van de resterende Electoons. Rayman Origins ziet er zelfverzekerd uit, weet waar het heen wil en maakt duidelijk dat het gewoon een heerlijke platformer gaat worden.

Populair Nieuws