Raven's Cry Preview - Technische imperfecties

Preview
dinsdag, 05 november 2013 om 15:00
xgn google image
Piraten zijn stoer en dapper. Veel mensen hebben hun stereotype bij het woord piraat al klaar. Filmseries als Pirates of the Carribean en games als Assassin’s Creed IV: Black Flag hebben helaas gezorgd voor een geromantiseerd beeld van het roversleven van deze zeeschurken. Het werd tijd voor de harde realiteit en zodoende is Raven’s Cry tot leven gekomen. Weet de harde werkelijkheid van het plunderen en moorden het te winnen van alle Hollywood-actie?
Jij stapt in Raven's Cry in de huid van Christopher Raven, een Schotse mate die zijn familie is kwijtgeraakt tijdens een piratenaanval. De toen kleine Raven wist als enige de aanval te overleven, maar verloor daarbij zijn linkerhand. Vastbesloten gaat hij op pad om de moordenaars van zijn geliefden op te sporen en om te leggen, zelfs als hij daarbij ook het einde vindt.
Weg met clichés
Ontwikkelaar Reality Pump wil met Raven’s Cry voor eens en voor altijd afrekenen met alle clichés die de piratenwereld kent, en het beperken tot slechts één. À la Kapitein Haak loopt Raven rond in de Carribean van de zeventiende eeuw. De wereld is grauw en de sfeer wordt meteen gezet. Deze piratensteden zijn niet de ideale vakantiebestemming.
Grimmige sfeer
De sfeer in de steden wordt bepaald door alle verkrachtingen en moordpartijen die zich er afspelen. Als speler voel je je nog minder op je gemak door alle achterhaalde graphics op je scherm. Raven’s Cry ziet er na jaren van ontwikkeling nog steeds erg gedateerd uit. Gebouwen hebben weinig detail en animaties verlopen houterig. Een wereld van verschil als je Raven’s Cry vergelijkt met andere open wereld games die op de markt verkrijgbaar zijn.
Dit piratenavontuur moet het dan ook hebben van zijn gameplay en daar verricht de ontwikkelaar beter werk. De game wordt neergezet als een actie/avonturen game, maar kent ook zeker role-playing elementen. Zo kun je aan de slag gaan met zijmissies en worden jouw acties bijgehouden middels een morality systeem, waarmee je angst en beruchtheid creëert. Hierdoor zullen mensen je herkennen en vluchten, of je juist sneller aanvallen.
Keuzes maken
Zijmissies moeten willekeurig voorkomen in de wereld en jouw antwoord op die kwesties zullen weer gevolgen hebben in de rest van de game. Tijdens de demonstratie werd een voorbeeld gegeven. Een prostituee werd aangevallen door een man die wat biertjes op had. Jij kreeg de keuze om de vrouw te helpen. Aan de ene kant wil je zo'n dame van lichte zeden niet helpen vanwege haar status, maar dit soort vrouwen horen veel en kunnen dus informatie hebben dat jou verder brengt in het verhaal.
Ondanks dat de wereld grafisch enigszins tegenvalt, is er zeker diversiteit aanwezig. In de presentatie alleen al werden er vier verschillende gebieden getoond die flink van elkaar afweken. Ook de wilde wateren kunnen hier teruggevonden worden, want gevechten op het water zijn ook van de partij. Met flink wat glitches en haperende mannen daargelaten, lukte het Raven uiteindelijk om de vijandelijke schepen te laten zinken, om vervolgens zijn reis te vervolgen.
Technische foutjes
Juist deze laatste zinnen vatten enorm goed samen in welke staat Raven's Cry zich nu bevindt. De game liep aan het eind van de presentatie helemaal raar te doen, met als hoogtepunt een stuurman die zijn armen niet stil kon houden. Ook de spelende presentator had moeite met de demo. Het vechten werkte niet vloeiend wat resulteerde in onnodig veel misslagen en counters van de vijand. Soms twijfel je of de game 2014 wel gaat halen, en dat terwijl de ontwikkeling al zo lang gaande is.
Imperfectie alom
Raven’s Cry heeft veel potentie, maar de bovenstaande woorden maken wel duidelijk dat er nog flink aan de weg mag worden getimmerd. Haperige animaties, gedateerde graphics en veel onduidelijkheid tijdens de speelsessie zorgden ervoor dat zelfs de presentator tijdens de demonstratie even het spoor bijster was. Als een game zoiets doet zo vlak voor de release, dan mag er nog wel een keer achter de oren gekrabd worden. Raven’s Cry heeft nog een lange weg te gaan.

Populair Nieuws

Laatste Reacties