R.A.W. Realms of Ancient War Preview

Preview
door Wouter
woensdag, 11 april 2012 om 15:00
xgn google image
De digitale schappen zitten alweer een tijdje zonder een nieuwe hack and slash game, maar daar hoopt Focus Home Interactive met R.A.W. Realms of Ancient War verandering in te brengen. Onlangs brachten wij een bezoekje aan de uitgever om alvast een voorproefje te krijgen van alle donkere kerkers die deze dungeon crawler in petto heeft.
Met de release van Diablo III eindelijk binnen handbereik zal een titel als R.A.W. Realms of Ancient War, kortweg R.A.W., niet veel aandacht trekken. Het lijkt geen slimme keuze om R.A.W. rond dezelfde tijd als de langverwachte dungeon crawler uit te brengen, maar we komen in ieder geval al wel in het juiste sfeertje. Of de kerkers en kastelen van R.A.W. een beetje kunnen tippen aan die van Diablo lees je hieronder.
Drie helden
In R.A.W. kom je terecht in een wereld die door een jarenlange oorlog is verwoest. Duistere wezens bevolken nu de eens zo mooie gebieden en het is aan jou om al het kwaad te verdrijven. Je neemt de controle over het welbekende setje, een warrior, mage en rogue, en gaat volledige bepakt het gevecht aan met alles dat je tegenkomt op je tocht. Zoals je leest is het verhaal niet zo bijzonder en daar moet R.A.W. het dan ook niet van hebben. Het is de tactische dungeon crawler actie en de co-op die van deze titel een sterke game moeten maken.
In R.A.W. kun je dertig levels verwachten die naar wat wij zagen goed gevuld zijn met vijanden. Achter iedere hoek wacht je weer wat anders. Van grote groepen wolfachtige wezens tot aan een paar gigantische cyclopen. Dit zorgt ervoor dat je R.A.W. heel tactisch moet spelen aangezien je niet kunt verdedigen. Helemaal als mage zijnde die sowieso geen goede bescherming krijgt van zijn mantel en hoed. Goed nadenken over de spreuken en aanvallen is dus heel belangrijk, maar ook het voetenwerk speelt een grote rol. Stilstaan zit er namelijk niet bij wanneer een te grote groep op je af stormt. De kleine kerkers en grotten helpen hier ook niet bij aangezien je je makkelijk in de val laat lopen. Dit is dan ook waar de coöperatieve modus goed van pas komt.
Samen spelen
De co-op modus lijkt het sterkste punt van R.A.W. te gaan worden. Door middel van een drop-in systeem kan een vriend of vriendin ten alle tijden een controller oppakken en meedoen. Naast split-screen is het ook mogelijk om over het internet met andere spelers de kerkers te betreden. We weten niet hoe het met jullie zit maar van een game met zowel online als offline co-op worden wij in ieder geval heel vrolijk.
Naast dat het spelen met andere gamers leuk is, is het ook nog eens heel nuttig. Twee paar handen krijgen immers meer voor elkaar dan één. Een speler kan bijvoorbeeld een groep vijanden afleiden terwijl de ander van een afstand met projectielen een voor een de tegenstanders uitschakelt. Daarbij is de speler die met een mage speelt bijvoorbeeld weer beter opgewassen tegen grote groepen vijanden en is de warrior weer sterker in een op een gevechten met een eindbaas. Je maakt het voor jezelf dus alleen maar makkelijker als je in co-op speelt.
Rollenspel
Naast al het vechten zit er ook een role-playing systeem in de game verwerkt. Tussen de levels door kan het zijn dat je op zogenaamde checkpoints stuit. Hier vind je verkopers en dergelijke aan wie je gevonden spullen kunt verkopen en nieuwe uitrusting kunt inkopen. Aangezien de monsters samen met jouw in level stijgen, doe je er goed aan om altijd wapens en kleding te dragen die bij jouw level passen. Naast verkopers zul je hier ook mensen vinden die zijmissies voor je hebben. Als je dus even genoeg hebt van de verhaallijn kun je ter afwisseling hiermee aan de slag.
Over het algemeen oogt R.A.W. heel duister. Donkere kerkers en grotten maken voor een groot deel deze game. Maar ondanks dat alles heel donker oogt, ziet het er over het algemeen heel goed uit. Er is veel detail terug te vinden in de omgevingen en ook de aanvallen, en dan met name van de mage, komen heel mooi uit de verf. Op dit gebied gaat R.A.W. dus zeker de goede kant op.
Niet echt uniek
R.A.W. Realms of Ancient War kwam bij ons niet echt als bijzonder over. De actie en de coöperatieve modus zagen er goed uit, maar verder bood het spel vrij weinig tijdens onze speelsessie. We kregen vrijwel niets te zien van de missies die je kunt verwachten en ook de verhaallijn kwam amper naar voren. Daar moet wel bij gezegd worden dat we maar twee van de dertig missies te zien kregen, dus hopelijk brengt de rest van het spel wel meer dan alleen actie. Al met al lijkt R.A.W. een leuk opwarmertje te gaan worden voor Diablo III, maar meer ook niet.