Project CARS Preview - Een beest van een game

Preview
zondag, 02 november 2014 om 15:51
xgn google image
Project CARS is een vreemde eend in de bijt. Ontwikkelaar Slightly Mad Studios heeft voor de game niet naar een uitgever gezocht, maar de hulp van het grote publiek gevraagd. Meer dan twee jaar geleden werd een Kickstarter-pagina aangemaakt voor de game en anno 2014 is Project CARS enorm gegroeid.
Dat komt door het team van Slightly Mad, bekend van onder andere Need for Speed: Shift, alsmede de vele fans die de game nauwlettend in de gaten houden en steeds feedback geven. Project CARS is een gezamenlijk project dat tegen het einde van zijn ontwikkeltijd aankijkt, ondanks dat de game kort geleden is uitgesteld naar 2015.

Nog beter dan het beste

Maar wat kun je nu precies verwachten als de game begin volgend jaar uitkomt? Project CARS kan gezien worden als de overtreffende trap van een racegame. Slightly Mad Studios heeft gekeken naar het beste dat de industrie te bieden heeft, en heeft daar nog een schepje bovenop gedaan.
Die gemaakte stappen zijn meteen zichtbaar als je de game in actie ziet. Grafisch ziet Project CARS er werkelijk beeldschoon uit. Van de reflecties op de auto tot aan de waterspetters die van het circuit komen, elk detail wordt haarscherp op je scherm geprojecteerd. Hoewel er in de code nog wel een paar kleine schoonheidsfoutjes aanwezig zijn, is de game in zijn geheel bijna niet met echt te onderscheiden.
Project CARS shoot van een losse auto

Een dynamische race-ervaring

Onder dat grafische doek bevindt zich het technische aspect van Project CARS. Graphics om je vingers bij af te likken zijn leuk, maar de gameplay maakt of kraakt een game. Ook op dit front heeft Slightly Mad alles uit de kast getrokken om de ervaring zo realistisch mogelijk te maken. Dynamische weersomstandigheden zorgen ervoor dat de warmte van de zon willekeurig kan worden omgewisseld voor een kille regenbui.
Hetzelfde geldt voor de lichteffecten. Al het licht dat in de game zichtbaar is, wordt dynamisch gegenereerd. Licht past zich aan, aan de tijd van de dag, de objecten om de auto en ga zo maar door. Er is een dynamisch bandenmodel, dat de grip van de banden op de weg realistisch over laat brengen. Dynamisch is stiekem gewoon de tweede naam voor Project CARS en vat het technische facet van de game heel goed samen.

Racen met de Oculus Rift

Maar de game gaat nog veel verder. Project CARS moet een racegame worden die klaar is voor de toekomst. Zo wordt de game ondersteund door zowel de Oculus Rift als Project Morpheus. De ervaring die je dan krijgt is spectaculair. Je wordt helemaal jouw auto ingezogen en je hebt echt het gevoel dat je je op het circuit bevindt. De mensen die hun handen op een Oculus Rift hebben kunnen leggen, moeten deze game op zijn minst uitproberen.
Een veelbesproken kwestie dezer dagen omtrent de nieuwe consoles, is de resolutie waar games op draaien. Veel titels draaien niet in ‘native’ 1080p, en dat stoort sommige fans. Die mensen mogen enorm blij zijn met de komst van Project CARS, in ieder geval die mensen met een goede PC.
Project CARS is niet alleen in 1080p speelbaar, maar ondersteunt resoluties tot 10K (!). In de praktijk heb je daarvoor wel drie 4K-televisies voor nodig. Bij de presentatie waren die aanwezig, en dan wordt duidelijk dat de game zijn tijd grafisch ver vooruit is.
Project Cars auto op het circuit

Project CARS is een beest van een game

Project CARS belooft zowel aan de buiten- als de binnenkant een prachtgame te worden. Grafisch is dit misschien wel de mooiste game die tot nu toe is gemaakt. Het oog voor detail valt meteen op en overal is aan gedacht. Ook technisch heb je 1001 opties, die ervoor zorgen dat racen in Project CARS aanvoelt als een echte rit in jouw eigen bolide. Project CARS lijkt het mekka voor racefans te worden.

Populair Nieuws