Pikmin 3 Preview

Preview
woensdag, 27 juni 2012 om 18:30
xgn google image
De ongelooflijk schattige Pikmin-poppetjes zijn eindelijk weer terug. De eerste twee delen verschenen alweer elf en acht jaar geleden op de GameCube, maar een derde deel bleef lange tijd uit. Pikmin 3 is jaren voor de Wii in ontwikkeling geweest, maar uiteindelijk doorgeschoven naar de Wii U. De nieuwe console van Nintendo moet de terugkeer betekenen voor Pikmin. Wij zijn alvast polshoogte gaan nemen bij Nintendo of Pikmin 3 op de goede weg is.
Tijdens de opening van de E3 persconferentie van Nintendo wist Pikmin 3 ons meteen warm te maken voor de Wii U. Nintendo toonde een prachtige wereld met uiterst knuffelbare Pikmin. Hetzelfde level dat tijdens die presentatie gespeeld werd, hebben wij nu ook onder handen mogen nemen. Overleven de Pikmin de stap naar high-definition? En zijn ze niet te lang uit de race geweest om nu nog te boeien? Wij zochten het uit.
Pikmin 3 voor de Wii HD?
Wat meteen opvalt, is dat Pikmin 3 inderdaad voor de Wii is ontwikkeld. We werden aan het begin van de demo meteen een Wiimote en Nunchuck in handen gedrukt terwijl de GamePad bleef staan naast de console. De hele game speel je met de Wii controller, de GamePad komt er niet bij aan te pas. Met de Nunchuck bestuur je kapitein Olimar en met de Wiimote laat je de Pikmin weten wat ze moeten doen. Natuurlijk kan Nintendo de controller van de Wii U niet negeren bij een nieuwe titel, dus wordt op de GamePad een overzicht gegeven van het level. Het is wellicht de makkelijkste uitweg die gekozen kan worden en we waren toch wel lichtelijk teleurgesteld dat een van Nintendo's grootste Wii U games vrijwel niets met de extra mogelijkheden van de spelcomputer doet.
Om deze reden moesten we ook meteen terugdenken aan de eerste berichten over de Wii U. De console zou slechts een ‘Wii HD’ zijn, maar verder niets voorstellen. Gelukkig waren er andere games aanwezig om dat te ontkennen, maar Pikmin 3 zou toch anders doen denken. Je kunt het begrip ‘Wii HD’ echter ook positief bekijken. Pikmin 3 ziet er namelijk fantastisch uit. De spelwereld is bijna fotorealistisch. De vijanden en breekbare objecten staan daarmee in contrast. Niet omdat ze er niet prachtig uitzien, maar omdat ze verre van realistisch zijn. Het heeft een beetje een anime-vibe, maar zonder de extreme absurditeiten.
Een wereld vol Pikmin
Ondanks dat we met de oude controller speelden moeten we wel constateren dat het gewoon goed werkt. De Pikmin doen wat jij wilt en door zelf met de Wiimote op het scherm te wijzen komen ze nauwkeuriger terecht dan als je het met twee sticks zou moeten proberen. De gameplay bouwt verder op de eerdere twee delen. Kapitein Olimar leidt de Pikmin rond over aarde om zoveel mogelijk fruit te verzamelen, bruggen te bouwen, obstakels te vernietigen en vijanden te verslaan. Alle bekende Pikmin komen terug en we mochten kennismaken met een nieuwe soort: ‘Rock Pikmin’. Deze Pikmin zien eruit als steentjes en kunnen door dingen als glas heen breken.
Die vaardigheid kwam goed van pas bij het gevecht met een eindbaas. Een gigantisch monster stormde op onze groep Pikmin af, maar we konden niets uithalen. Het glazen schild van dit monster zorgde voor een goede bescherming. Het is dan de bedoeling om goed de diverse kwaliteiten van de verschillende Pikmin te gebruiken. Eerst gooi je de Rock Pikmin om het schild te breken en daarna pas stuur je de rode Pikmin op het beest af. De rode Pikmin kunnen zich vastgrijpen aan de huid van het monster en daardoor meer schade aanrichten dan de Rock Pikmin.
Lastig camerawerk
Het werkt allemaal heel gemakkelijk en je hebt het binnen een minuut onder de knie. Toch moeten we voorlopig nog een kanttekening plaatsen. De camera wil af en toe namelijk niet meewerken. Je kunt de camera handmatig centreren in de richting waarin Olimar staat. Het probleem hiermee is dat in een directe beweging de hele spelwereld wordt omgedraaid. Daardoor sta je eerst een seconde te kijken wat er nu gebeurd is voordat je verder kunt. Bij de eindbaas was dit vooral storend. Het monster blijft maar om jou heen draaien, maar het wordt niet automatisch gevolgd. Je zult dus steeds zelf schokkerig de camera de juiste kant op moeten laten richten. Een werkje dat nog flink verbeterd mag worden in de volledige versie als je het ons vraagt.
Nog werk aan de winkel
We hopen dat Nintendo nog wat aanpassingen maakt aan Pikmin 3. De gameplay staat dan wel als een huis, maar het mag van ons nog wat vloeiender allemaal. Vooral naar de camera mag nog even gekeken worden als je het ons vraagt. En als we dan toch bezig zijn mag de GamePad ook wel wat beter gebruikt worden, alleen de weergave van een plattegrond is wat schaars. Doet Nintendo dat echter allemaal dan wordt Pikmin 3 een absoluut pareltje. Met nieuwe soorten Pikmin en schitterende graphics heeft Nintendo zeker een potentievolle titel in handen.