Paladins Champions of the Realm Preview - Spaar ze allemaal!

    Hi-Rez Studios ziet zichzelf als de gedoodverfde kandidaat om het gestorven moba-genre weer tot leven te wekken. SMITE zorgde op de pc en Xbox One al voor een kleine opleving van het genre, spirituele opvolger Paladins moet de laatste twijfelaars over de streep trekken. Lees onze Paladins Champions of the Realm preview.

    In de basis vertonen SMITE en Paladins veel overeenkomsten. Twee teams die in een kleurrijke omgeving ten strijde trekken, bijvoorbeeld. Of het overnemen en beheersen van een van de vele controlepunten. In beide games krijgen spelers ook de keuze uit een ruime selectie aan personages: van magiërs, zwaardvechters tot boogschutters en (vliegende) monsters. En zowel in SMITE als in Paladins geldt: alleen door goed samen te werken kun je de strijd in je voordeel beslechten.

    Dit is de basis voor de gemiddelde moba-game en daar wijkt Paladins als verwacht niet van af. Een uitgebreide speelsessie op de gamescom wijst bovendien uit dat de makers niet de intentie hebben om het wiel opnieuw uit te vinden. Paladins moet een spel worden dat alle sterke elementen van alle moba-games combineert, aangevuld met enkele unieke onderdelen die de game van een eigen smoel voorzien.

    paladins champions of the realm preview

    Spaar ze allemaal!

    Dat gebeurt al met de manier waarop je in Paladins progressie boekt. Hier vertaalt dat zich via een aantrekkelijk kaartensysteem. Voorafgaand aan het duel krijg je een paar kaarten die willekeurig op je scherm verschijnen. Deze kaarten voorzien je personage van een tijdelijke boost. Zo kunnen ze je aanvallen versterken en verrijken met bijvoorbeeld vergif of een vertragingsspreuk. Daarnaast kunnen ze je aanvalssnelheid verhogen, je bepanstering verbeteren of je personage bonussen geven voor iedere tegenstander die hij doodt.

    Het is van levensbelang dat je met het oog op je karakter de juiste kaarten kiest. Zwaardvechters hebben bijvoorbeeld meer profijt van krachtigere melee-aanvallen dan een boogschutter. En hebben magiërs meer baat aan manapunten dan zwaardvechters. Er zijn ook kaarten die je afhankelijk van de situatie moet gebruiken. Is je team aan de verliezende hand en kan ze wel wat ondersteuning gebruiken, dan is een verbetering van je support-skills een goede optie.

    paladins champions of the realm preview

    Spring op een eenhoorn

    Het kaartensysteem werkt gemakkelijk en soepel en is eigenlijk hetgeen waarmee Paladins zich onderscheidt van SMITE. Dat, en natuurlijk de manier waarop je het spel beleeft. De game schakelt immers van een derdepersoons naar een eerstepersoonsperspectief. Daardoor voelt en oogt Paladins meer als een shooter. De game blijft overigens niet voortdurend in eerstepersoonsperspectief, maar wisselt als de speler gebruikmaakt van zijn mount.

    De dieren die je als vervoersmiddel kunt gebruiken, zorgen ervoor dat het tempo in Paladins hoog blijft. Wie in het slagveld sneuvelt en weer herrijst in het hoofdkamp, kan zich binnen enkele seconden weer in de strijd mengen. De gevechten in Paladins verliezen hierdoor vrijwel nooit aan kracht en blijven boeien. De game is op z'n sterkst als alle vechters van alles in de strijd gooien en veel risico nemen om dat ene cruciale controlepunt in te nemen.

    Oefening baart kunst

    Is dat laatste eenmaal gelukt, dan is het de opdracht om met de stormram naar het vijandige hoofdkamp te gaan en daar de poort te verwoesten. Voor de verdedigende partij is het de bedoeling om zo snel mogelijk de stormram uit te schakelen. Lukt dat, dan verschijnen er weer willekeurig controlepunten op de map en begint het hele circus weer van voor af aan. Slaagt de stormram erin om drie poorten te vernielen, dan is de oorlog voorbij.

    Slimme tactiek en goed samenspel zijn belangrijke onderdelen, maar uiteindelijk draait het in Paladins om precisie en talent. Net zoals in SMITE zul je in Paladins zelf moeten mikken met de crosshair om je doelwit te raken. Dat je kunt richten betekent ook dat je aanvallen kunt ontwijken door snel opzij te springen. Dit wordt je niet makkelijk gemaakt, maar onmogelijk wordt het nooit. Het vergt daarom veel oefening om je personage helemaal onder de knie te krijgen.

    paladins champions of the realm preview

    Paladins Champions of the Realm Preview - Blijft trouw aan het genre

    Paladins Champions of the Realm vindt het wiel niet opnieuw uit, maar zorgt wel voor een frisse wind in het weinig innovatieve MOBA-genre. Het fraaie kaartensysteem werkt bijzonder goed en zorgt voor een veel actievere en leuke ervaring. Bovendien blijft Paladins trouw aan het genre en schotelt de game intense en actievolle gevechten voor. De vragen die nu resten is of de makers voor een juiste balans gaan zorgen en welke rol de microtransacties gaan spelen.

    Paladins

    Verkijgbaar vanaf 3 may 2017

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.