Mordheim City of the Damned Preview - Laat bordspel tot leven komen

Preview
dinsdag, 08 juli 2014 om 11:33
xgn google image
Mordheim: City of the Damned is gebaseerd op het gelijknamige bordspel Mordheim van Games Workshop. Hiermee weet ontwikkelaar Rogue Factor een turn-based strategiegame met RPG-elementen neer te zetten, die eer doet aan het klassieke bordspel.
In Mordheim: City of the Damned landt de komeet van Sigmar midden op de stad Mordheim. Hierdoor ligt de stad in puin en heeft het meer weg van een gigantisch slachtveld, dan van een plek waar mensen wonen. De warbands maken gebruik van de situatie door strategische punten in de stad over te nemen en om op te zoek te gaan naar Wyrdstone fragmenten die de komeet heeft achtergelaten.

Warbands die een komeetinslag overleven

De warbands van Mordheim: City of the Damned zijn allemaal afkomstig uit het originele bordspel. In totaal zitten vier verschillende warbands in de game, maar volgens de ontwikkelaar kan dit nog verder worden uitgebreid na de release van de game. Voor de live demo kregen wij een gevecht te zien tussen twee van deze warbands.
Allereerst de Sisters of Sigmar, een groep die enkel uit vrouwen bestaat. Deze warband heeft de komeetinslag overleefd doordat zij bovenop een berg leven. Deze groep van vrouwen nam het in de live demo op tegen de Skaven, een groep gemuteerde ratten die onder de grond leven, het liefst in het riool. Verder kunnen spelers ook kiezen voor de warbands Weaklanders en Cult of the Possessed.
Gevecht

Eigen campagne per warband

Uiteindelijk maakt het niet zozeer uit voor welke warband je kiest, want iedere warband heeft zijn eigen campagne met bijbehorend verhaal. Hierdoor leer je iedere warband beter kennen en zo ook de verschillende krijgers en hun speciale vaardigheden. Naast de campagne is het overigens ook mogelijk om Mordheim: City of the Damned in multiplayer te spelen, zowel exhibition als ranked.
De gameplay van Mordheim: City of the Damned valt niet vergelijken met andere turn-based games. Zo speel je deze game vanuit een third-person view en wordt er geen gebruik gemaakt van vierkanten of hexagonen. Nee, Mordheim: City of the Damned is waarschijnlijk één van de eerste games die het klassieke bordspel precies weet te vertalen naar een game.

Vrij rondlopen en checks uitvoeren

Dit betekent dat Mordheim: City of the Damned echt een hardcore game is, en dus voor een selecte doelgroep. Bij alles wat er gebeurd in deze game wordt bijvoorbeeld een check uitgevoerd, oftewel met een virtuele dobbelsteen gooien om te bepalen of je een actie kunt uitvoeren. Probeer je bijvoorbeeld ergens op te klimmen, dan moet je een check doen om te bepalen of het lukt.
In het geval van lopen heb je een aantal movement points die je iedere beurt kunt gebruiken. Aan de hand van blauwe lijnen op de grond weet je dat je één movement point besteed als je over deze lijn heen stapt. Je bent dus helemaal vrij in waar je naartoe loopt en waar je blijft stilstaan. Het is overigens niet slim om dit al te vrij te doen, aangezien door de stad heen ook vallen zijn opgesteld.
Weaklanders

Verstop je om de vijand te verassen

Heb je een mooie plek gevonden dan kun je de beurt van het karakter eindigen door een ready stance aan te nemen, hierdoor kun je bij een aanval van een vijand jezelf beter verdedigen. Een andere mogelijkheid is om je ergens achter te verschuilen en de beurt eindigen met een ambush stance. Mocht de vijand dan langslopen, dan val je die vanuit je onontdekte positie plotseling aan.
De leden van de warband die je zelf kiest zijn vrij speciaal, en dan bedoelen wij niet de speciale vaardigheden per karakter. In Mordheim: City of the Damned zijn de karakters speciaal, omdat ze echt dood kunnen gaan op het strijdveld of gewond raken. In de live demo was er bijvoorbeeld een krijger te zien die één oog miste, waardoor die krijger een aftrek van vaardigheden heeft vanwege deze verwonding.

Samen uit, samen thuis

De gewonde krijger vocht toch mee in het gevecht, omdat je een bepaalde band vormt met een karakter. Daarbij wordt een krijger ook steeds sterker, pas je vaardigheden aan en geef je de krijger een speciale uitrusting. Het is daardoor heel moeilijk om afscheid te nemen van krijgers waar je al zo lang mee samen vecht.
Op het slachtveld is het tevens van belang om je warband bij elkaar te houden. Als bijvoorbeeld een krijger helemaal alleen vecht tegen meerdere vijanden, dan moet er een ‘all alone check’ worden gemaakt. Deze kan leiden tot een gratis aanval van de vijand, omdat je er helemaal alleen voor staat. Wanneer binnen korte tijd een warband meerdere krijgers verliest, dan doen de overlevende krijgers een ‘morale check’. Halen ze deze check niet, dan vluchten de overlevende krijgers.
Mordheim: City of the Damned wordt eind dit jaar verwacht op de PC. Ontwikkelaar Rogue Factor is wel aan het onderzoeken om Mordheim: City of the Damned naar de console te brengen en heeft daarbij een oogje op de PlayStation 4. Tijdens de live demo werd de game ook gespeeld met controllers, dus de mogelijkheid is zeker aanwezig om deze game over te zetten.
Skaven

Mordheim: City of the Damned is voor de hardcore fans

Mordheim: City of the Damned is een titel gemaakt voor de hardcore fans. Aan de ene kant de Warhammer fans die echt kunnen genieten bij de letterlijke vertaling van bordspel naar game. Aan de andere kant fans van turn-based strategie games, die in Mordheim: City of the Damned een spel vinden die toch net even anders is. Val je binnen één van deze categorieën, dan moet je zeker Mordheim: City of the Damned in de gaten houden.

Populair Nieuws