Transformers: Rise of the Dark Spark Review

door Wouter
dinsdag, 08 juli 2014 om 9:31
We kunnen het er allemaal over eens zijn dat Transformers een tijdloze franchise is. Zelfs met het grote aantal games en films op zijn naam, blijven er dingen uitgespuwd worden die als zoete koek over de toonbank gaan. De vraag is alleen of de nieuwe movie tie-in Transformers: Rise of the Dark Spark niet te veel op die bekende naam leunt.
Transformers: Rise of the Dark Spark is moeilijk te categoriseren. Het is enerzijds een nieuw deel in de Cybertron serie en is anderzijds een soort movie tie-in met de film Age of Extinction. Een manier om de anders losstaande uitingen wat meer bij elkaar te brengen, zullen we maar zeggen.
Maar een erg geslaagde combinatie is het niet. Zoals we van filmgames gewend zijn, voelt alles heel gehaast aan om maar die releasedatum van de film te kunnen halen. Dat is erg jammer want de vorige Transformers titels waren niet bepaald slecht.
War for Cybertron en Fall of Cybertron van ontwikkelaar High Moon Studios werden over het algemeen erg goed beoordeeld. Het is dan ook jammer dat dit team niets met Transformers: Rise of the Dark Spark te maken heeft.

De zoveelste Transformers strijd

Het eerste punt op ons lijstje met kritieken is het eenvoudige verhaal. Er barst weer eens een strijd los tussen de Autobots en de Decepticons - het zal ook eens niet - met deze keer in het midden de Dark Spark. Dit is een oud mysterieus voorwerp waarmee tijd en ruimte omgebogen kunnen worden of iets dergelijks. Weer erg vaag dus.
Natuurlijk willen de Decepticons dit voorwerp dan ook graag in handen hebben en is het weer aan de goedaardige Autobots om het universum te redden en de kwade Megatron te stoppen. Of beter gezegd: Lockdown te stoppen. Het is allemaal namelijk maar een flashback en de daadwerkelijke vijand in de huidige tijd is de huurling Lockdown die gek genoeg alleen in de eerste en laatste vijf procent van de game voorkomt.
Ons grootste probleem met het verhaal is dat er gewoon te weinig gebeurt. Er wordt een beetje overgegooid met de Dark Spark tussen de goeieriken en de slechteriken en daarmee wordt de eindeloze strijd tussen de Transformers goed gepraat. Het is een saaie manier om de robots weer aan het vechten te krijgen en het weet op geen enkel moment de interesse te wekken.

Third-person zoals we gewend zijn

Over het vechten zelf zijn we iets meer tevreden, maar dat komt deels ook doordat een hoop direct is overgenomen uit de vorige games. Transformers: Rise of the Dark Spark is zoals gewoonlijk weer een third-person shooter, waarbij je kunt wisselen tussen een robot en een voertuig vorm. Je hebt rond de twintig wapens om uit te kiezen die je door het voltooien van uitdagingen kunt upgraden.
De game werkt op dit gebied wel aardig met een fijne besturing en vijanden die zich niet als het achtereind van een varken gedragen. Ook in voertuig vorm speelt het spel lekker weg, maar het is alleen zo jammer dat er niet veel voertuigstukken zijn in de singleplayer. Dan bedoelen we grote snelwegen om met een auto overheen te racen of grote stukken luchtruim. Er zijn een of twee levels waarbij je een beetje moet vliegen, maar daar blijft het bij.

Eentonige wereld

Grafisch gezien weet de game ook niet echt te imponeren. Het grootste deel van Transformers: Rise of the Dark Spark speelt zich af op de planeet Cybertron, waar op zich veel mee valt te doen, maar in werkelijkheid levert het spel verschrikkelijk eentonige gebieden op. Je loopt altijd maar rond in dezelfde mechanische en donkere gebouwen die nooit imponeren en je na twee levels wel hebt gezien.
Wat hierbij heel vervelend is, is dat je constant bezig bent met hetzelfde eentonige riedeltje. Je loopt een gebied binnen, vermoordt de vijanden, opent de deur en je komt weer een nieuw gebied binnen.
Het irritante hierbij is dat iedere sectie sprekend op de vorige lijkt in zowel zijn uiterlijk als in de vijanden die je moet uitschakelen. Afwisseling is moeilijk te vinden en de verveling slaat al snel toe.

Rondes overleven

Het enige waar we echt positief over kunnen zijn is de Escalation modus. Naast de magere campaign van veertien missies kun je aan de slag gaan met deze survival modus. In co-op wel te verstaan. Hierin is het de bedoeling om vijftien rondes te overleven in een kleine map tegen steeds sterker wordende vijanden. Dus eigenlijk een soort klassieke horde mode.
Je kunt hierbij jouw eigen arsenaal uit vrijgespeelde wapens en vaardigheden samenstellen, waarmee je tevens als jouw favoriete Transformer kunt spelen. Met de punten die je verdient -door vijanden te verslaan-, kun je allerlei hulpmiddelen activeren, zoals turrets en vallen, die je het wat gemakkelijker maken. Al met al is het een vrij uitgebreide spelvorm die voor veel plezier kan zorgen voor jou en jouw vrienden.
Maar hoe leuk deze modus ook is, er resteert ons toch nog één vraag. Waar is de multiplayer? De vorige Transformers titels wisten veel succes te boeken met hun online gevechten, dus het is vreemd dat deze modus in Transformers: Rise of the Dark Spark nergens is terug te vinden.

Net als de film

Transformers: Rise of the Dark Spark is een flinke stap terug vergeleken met de vorige delen. Het enige echt grote pluspunt is Escalation. Deze survival modus is verrassend genoeg vrij uitgebreid en kan voor flink wat plezier zorgen voor jou en jouw vrienden. Een multiplayer modus zou nog leuker geweest zijn, maar die zit er gek genoeg weer niet in.
We raden aan om Transformers: Rise of the Dark Spark lekker te laten liggen als je niets met de franchise hebt. En zelfs al ben je een groot fan dan is het slimmer om te wachten totdat je deze uit de budgetbak kunt vissen.
Cijfer: 4.5