Metal Gear Solid V The Phantom Pain Preview - Enorme vrijheid in open wereld

Preview
woensdag, 25 juni 2014 om 11:23
Met Metal Gear Solid: Ground Zeroes gaf ontwikkelaar Kojima Productions een voorproefje van hoe een open wereld game in MGS-stijl eruitziet. De grote finale is uiteraard Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, waarvan wij een uitgebreide presentatie hebben bijgewoond op de E3.
In Metal Gear Solid V: The Phantom Pain staat de open wereld centraal als een belangrijke nieuwe toevoeging. Deze open wereld geeft je als speler de mogelijkheid om een opdracht op heel veel verschillende manieren op te lossen. Als voorbeeld kregen wij een presentatie te zien met live demo waarin wij een kampement aanvallen, om zo een gijzelaar te bevrijden.
Big Boss

Begin met praten, of ik schiet

Ondanks de toevoeging van een open wereld, blijft Metal Gear Solid V: The Phantom Pain een game waarin stealth van het grootste belang is. Zo werd dit ook continue getoond in de live demo, te beginnen met paardrijden. Zo is het mogelijk om aan de zijkant van het paard te hangen, zodat de vijand je niet kan zien.
Het tofste is overigens om een vijand onder schot te houden en een ondervraging te beginnen. Dit gebeurde aan het begin van de missie, waarbij je eerst de vriend van een vijand uitschakelt en daarna overgaat op de ondervraging. Door deze ondervraging uit te voeren kregen wij meer informatie over het kampement, wat je uiteraard helpt in het volbrengen van de missie.

Alles gaat de lucht in

Als je op een stealth manier aan het spelen bent, dan kun je niet de bewusteloze lichamen van vijanden achterlaten. Er is altijd de kans dat de vijand langskomt en zijn kameraden op de grond ziet liggen. Gelukkig is hier een oplossing voor in de vorm van het Balloon Recovery Centre. Met dit systeem bind je een ballon aan een vijand, die vervolgens die lucht invliegt en wordt opgepakt door een vriendelijk vliegtuig.
Deze vijanden die je de lucht instuurt worden afgeleverd bij de Mother Base en kun je inzetten voor je eigen gewin. Overigens zijn het niet alleen vijanden die je met een ballon kunt wegsturen. In de live demo stuurden wij ook een schaap, container en jeep de lucht in. Al deze spullen worden netjes afgeleverd bij de Mother Base, die je vervolgens zelf kunt gebruiken. Behalve het schaap, dat is gewoon vrij nutteloos.
Balloon Recovery Centre

Stippel je route uit naar het doel

In de live demo waren wij alweer aangekomen aan de rand van het kampement. Hier begonnen wij met een verrekijker de vijanden te scouten, maar wij hadden daarvoor wat hulp nodig. Gelukkig hadden wij een aantal vijanden naar onze Mother Base gestuurd, want nu konden zij ons helpen in het veld. Deze vijanden kun je namelijk inzetten bij een aantal speciale units, waaronder Intel. In het veld kun je Intel vervolgens vragen om het gebied te scouten, wat jou weer helpt in een aanvalsplan.
Nu je precies weet waar alle vijanden in het kampement zitten, kun je een tactiek bedenken om uiteindelijk bij de gijzelaar uit te komen. Een handige optie in Metal Gear Solid V: The Phantom Pain is dat je markers kunt plaatsen, als in E, F en G. Hierdoor bepaal je van tevoren hoe je door het kampement gaat lopen en tijdens de aanval hoef je enkel dit pad te volgen, om bij het einddoel uit te komen. Als je tenminste de markers goed hebt geplaatst.

De magische doos maakt zijn opwachting

Tijdens de aanval maakte wij ook weer gebruik van een andere speciale unit, genaamd R&D. Vanuit de Mother Base werd namelijk een leuke verrassing naar ons gestuurd, namelijk de Cargo Box. De oude bekende doos, die zijn faam heeft behaald in eerdere Metal Gear Solid games. Nou heeft de R&D-afdeling niet stilgezet en juist hard gewerkt aan verbeteringen voor de Cargo Box.
Zo is het nu mogelijk om uit de doos te springen, als een soort stripper in een taart, om zo de vijand te verrassen en uit te schakelen. Dit is natuurlijk heel erg handig als de vijand je niet ziet, mocht de vijand wel argwaan krijgen over deze lopende doos, dan heb je nog een vluchtoptie. Het is nu namelijk mogelijk om uit de voorkant van de doos te springen en weg te kruipen. Hierdoor ontvlucht je de vijand net voordat je wordt ontdekt.
Cargo Box

Een goede afsluiting van de missie

De missie eindigt met de vondst van de gijzelaar, die wij door middel van een ballon naar de Mother Base stuurde. Nu moesten wij alleen nog zelf wegkomen, terwijl de vijand ons op de hielen zat. Hiervoor maakten wij weer gebruik van de speciale units, door een luchtaanval aan te vragen op het kampement en een helikopter om ons op te pikken.
Na de aanvraag van een air strike was het een race tegen de klok om weg te komen. Daarom klommen wij een jeep in en reden wij richting de helikopter, terwijl achter ons een zee van vuur te zien was.

Prachtige karakters en Mother Base

De missie was afgelopen en wij zaten in de helikopter die ons terugbracht naar de Mother Base op zee. In feite bestaat de Mother Base uit meerdere platformen die je kunt uitbreiden en waar je kunt praten met karakters uit het veld. In het veld is het bijvoorbeeld handig om UAV en artillery met een ballon te stelen om zo het Mother Base te verdedigen. Zo kunnen vijanden uit het veld je aanvallen op de Mother Base, dus wees voorzichtig.
Grafisch gezien zijn het met name de karakters die ons wisten weg te blazen, want die zien er echt geweldig uit. De trailers die je tot nu toe hebt gezien van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain vormen daar het bewijs van. Enige wat soms grafisch tegenviel was de omgeving.
Zo was er een muur waar wij achter gingen schuilen, en die zag er niet echt heel goed uit. Zeker in vergelijking met Big Boss die voor de muur stond. De Mother Base zag er daarentegen weer geweldig uit.
Prachtige karakters

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain is het complete pakket

De open wereld setting in Metal Gear Solid V: The Phantom Pain lijkt de speler een enorme vrijheid te geven in hoe je een situatie aanpakt. Zeker met de hulp van de Mother Base krijg je heel veel mogelijkheden op gebied van Intel, leuke speeltjes en ga zo maar door.
Ondanks nieuwe toevoegingen blijft The Phantom Pain trouw aan de Metal Gear Solid serie met veel gebruik van stealth en de terugkeer van de Cargo Box. Combineer dit alles met prachtige karakters en je hebt een game om naar uit te kijken.