Medal of Honor Multiplayer Preview

Preview
donderdag, 15 juli 2010 om 18:00
xgn google image
De Medal of Honor franchise draait al een enige tijd mee, de allereerste MoH-game verscheen namelijk elf jaar terug, op de allereerste PlayStation. Eind 2010 zal er een nieuwe Medal of Honor game uitgebracht worden, onder dezelfde naam als de eerste. Zal het Electronic Arts lukken om een spetterende game af te leveren?
De laatst uitgekomen Medal of Honor game voor de PlayStation 3 en Xbox 360 dateert alweer van 16 november 2007. Met opnieuw een Tweede Wereldoorlog setting wist MoH: Airborne ons tamelijk te vermaken. Deze keer gaan we oorlog voeren in de moderne tijd, met moderne wapens. Lukt het Electronic Arts om het oude MoH sfeertje over te brengen in een nieuw jasje?
De game start in ieder geval goed met een overzichtelijk en makkelijk te bedienen menu. Alle opties zijn makkelijk te selecteren waardoor je niet hoeft te zoeken in het menu. Met een paar klikken op de controller zit je in een multiplayer potje en vliegen de kogels werkelijk om je oren.
Voordat je deel kan nemen in het gevecht zul je eerst jouw gewenste uitvoering moeten kiezen. Ben je van plan om voorop in een gevecht te lopen, of zit je liever van een afstandje op de vijand te schieten? Zodra je dit gekozen hebt, sta je met twee voeten op de grond met de beschikking over vuurkracht waar jij jouw tegenstander uiteraard helemaal mee vol moet pompen.
In plaats van oude wapens uit de Tweede Wereldoorlog, zoals in MoH: Airborne, hebben de Amerikanen in deze game de beschikking over de vaak gebruikte M16 en M4 en de sniper M21. Als Taliban strijder kun je kiezen uit de eveneens vaak gebruikte AK-47, de AKS74U en de sniper SVD.
Eén van de punten die direct opviel toen we het gevechtsveld betraden, was het geluid. Bij het schieten dreunen de kogels behoorlijk na, waardoor het net lijkt alsof je er echt tussenin staat. Bij andere schietgames is dit een stuk minder. Je hoort jezelf schieten, maar het dreunt niet na. Dit maakt de game direct een stuk realistischer, wat ten goede komt van de gameplay. Zo zie je maar weer dat geluid nog altijd een zeer belangrijk onderdeel is van een game.
De omgeving, met uitzondering van hekjes en tonnetjes, is helaas niet verwoestbaar. Hedendaags mag je dit toch eigenlijk wel verwachten in shooters. Een ander minpunt dat opviel, was dat er niet geschoten kan worden door muren heen, althans, dit heeft geen zichtbaar effect op de vijand. Daar komt nog eens bij dat een RPG of een soortgelijk wapen totaal geen effect heeft op de omgeving. Het is te hopen dat Electronic Arts deze minpunten in de uiteindelijke game omdraait naar pluspunten.
In een multiplayer potje, ongeacht de modus, vecht je een keer aan de kant van de Amerikanen en van de Taliban. Elke kant heeft uiteraard zijn eigen wapens en accessoires. Met het vermoorden van vijanden en het uitvoeren van missies krijg je punten, waar jouw level van afgeleid is. Hoe hoger jouw level, hoe beter de strijdmiddelen zijn die tot jouw beschikking staan.
In de modus Combat Mission is aan jou, of die van de vijand, de taak om vijf objecten te vernietigen. De vijand moet dit uiteraard voorkomen. Aan de hand van de door jou gemaakte punten in deze modus, kun je defensieve of offensieve acties uitvoeren. Hierdoor lijkt het op een nog grotere en indrukwekkende oorlog dan dat het al was.
Met modus Team Assault speel je team tegen team. Diegene die het snelst een bepaald aantal punten heeft gehaald, wint. Deze modus vinden we terug in bijna elke shooter, onder de naam Team Deathmatch.
We hebben kunnen knallen in twee totaal verschillende omgevingen, namelijk in een stad met vervallen huizen en in een omgeving in de bergen. Grafisch gezien zien de twee omgevingen er netjes en afgewerkt uit. Het is verder geen spectaculair jasje wat eromheen zit, het is te vergelijken met games die ook snel of al reeds verschenen zijn. Denk hierbij aan Battlefield: Bad Company 2 en de al eerder genoemde Call of Duty game.
Het schieten, waar het in deze game natuurlijk helemaal om draait, werkt lekker en het richten gaat vloeiend. Bij de standaard instellingen staat de snelheid van het draaien van de camera behoorlijk traag, maar na het bijstellen van de snelheid kan er ook tijdens het inzoomen snel van richting worden veranderd.
Het is niet raadzaam om als kip zonder kop overal heen te rennen. Op dit punt is MoH een stuk realistischer dan bijvoorbeeld Call of Duty: Modern Warfare 2. Met enkele rake schoten leg je namelijk het loodje. Het is daarom ook aan te raden om goed dekking te zoeken achter muren en dergelijke.
Conclusie
Medal of Honor gaat een behoorlijke game worden, echter zal Electronic Arts nog wel wat moeten doen aan onder andere de omgeving en enkele andere minpuntjes. Het realistisch schieten werkt fijn en het bijbehorend geluid werkt daar goed aan mee. Met nog vier maanden tot de release op 14 oktober heeft EA niet veel tijd meer in handen om de minpunten tot pluspunten te vormen.

Populair Nieuws