Max Payne 3 Preview

Preview
donderdag, 08 maart 2012 om 18:30
xgn google image
Het heeft bijna een decennium geduurd maar de tijd is bijna daar, in mei verschijnt eindelijk Max Payne 3. Wij werden door Rockstar Games uitgenodigd om aan de slag te gaan met deze veelbelovende titel. Kan Max Payne nog steeds met zijn tijd mee?
De Max Payne serie staat bekend om haar filmische ervaringen, de duistere verhaallijnen en laten we vooral de wereldbekende 'bullettime' niet vergeten. In Max Payne 3 wordt deze lijn doorgetrokken maar natuurlijk wel met de hedendaagse technologie waardoor we nog dieper in het verhaal zullen zitten, althans dat beweert Rockstar. Wij gingen hands-on en kwamen verrast weer naar buiten en wij zouden XGN niet zijn als we al onze bevindingen niet aan je voorleggen.
Je duistere verleden en toekomst
Na de gebeurtenissen in de eerste twee Max Payne games ziet Max het eigenlijk niet meer zitten, waardoor hij dag in dag uit in de kroeg zit en pijnstillers inneemt om zijn verdriet te kunnen verwerken. Hij heeft zijn functie als agent neergelegd wanneer hij in New York een oude vriend van hem, Raul Passos, tegen het lijf loopt. Raul doet hem een voorstel om mee te gaan naar Sao Paulo om daar als bodyguard aan de slag te gaan voor Rodrigo Branco. Door diverse omstandigheden moet Max zijn bestaan in New York vaarwel zwaaien en gaat hij samen met Raul op weg naar Sao Paulo. Eenmaal aangekomen staat hem echter meer te wachten dan dat hij eigenlijk gedacht en gehoopt had.
Oude formule vs. nieuwe technieken
In de tijd die wij in Max Payne 3 doorbrachten was goed te merken dat Rockstar een filmische game wil neerzetten. Het verhaal is filmisch, de locaties zijn grimmig en dankzij de nieuwe technieken die Rockstar heeft gebruikt, zoals de Euphoria engine, is alles nog realistischer. Daarbij moet je denken dat bloedvlekken op de muur blijven zitten als je bebloed langs een muur loopt, grasvlekken op je kleding achterblijven als je een duik op het gras hebt genomen en extreem realistische physics.
Waar normale shooters nog wel eens falen op het gebrek aan realisme wat betreft omgevingen is dat met Max Payne 3 niet het geval. Glas spat na een kogelinslag niet in één geheel uit elkaar maar in delen en op een realistische manier. Ook was het erg vet te zien dat stoelen omvallen als je er een vijand tegenaan schiet. Kleine details die het geheel allemaal een stuk realistischer maken. Ook is het leuk om te weten dat je op sommige momenten tussenfilmpjes kunt triggeren maar dit niet hoeft te doen. Zo schoten wij een vijand neer maar als we die niet hadden gezien, zo vertelde Rockstar ons, had een maat van ons hem neergeschoten in een filmpje.
Killcam
Waarmee de Max Payne games zich vroeger onderscheiden was de zogenaamde killcam. Ook dit element is weer terug van weggeweest in Max Payne 3. Hij is niet alleen terug maar ook nog eens sterk verbeterd. Want waar de killcam fatale schoten weergaf in de vorige delen, is het nu mogelijk om de camera te vertragen en nog wat kogels af te schieten om het geheel wat bloederiger te maken. Iets wat je regelmatig met een glimlach zult doen. Ook is het mogelijk om van dichtbij een vijand aan te vallen met mêleeaanvallen. Leuk detail daarbij is dat je een genadeschot kan geven dat je zelf naar eigen smaak kunt afvuren op een gewenst moment. Laat je je tegenstander nog even in de loop kijken waardoor hij zijn dood tegemoet ziet komen? Of geef je hem direct na een stoot een kogel om het maar snel en vrijwel pijnloos te doen? Leuke details en zeker leuk voor de sadisten onder ons.
Bullettime
Een ander belangrijk element binnen de serie is de bullettime. Hierdoor kun je de tijd om je heen vertragen om zo vijanden af te knallen, kogelregens te ontwijken en de meest brute kills te maken. Het geeft een fijn gevoel om een kamer leeg te knallen door een duik te nemen en alle vijanden te verrassen met een wel gericht schot tussen de ogen, of op een andere leuke plaats natuurlijk.
Naast al dat moois dient bullettime ook als een laatste reddingsmiddel als je dood dreigt te gaan. Heb je nog pijnstillers over, welke als levensmiddel dienen, en er volgt een fataal schot op jou, dan is het spel nog niet over. Bullettime wordt automatisch geactiveerd en je moet de vijand afschieten die jou het 'fatale' schot gaf. Lukt het je om hem binnen een bepaald aantal seconden dood te schieten, dan zul je een pijnstiller gebruiken om weer een klein beetje leven terug te krijgen, uiteraard minder dan wanneer je ze zelf tijdens een gevecht inzet.
Filmisch op alle vlakken
Naast al het moois wat Max Payne 3 al te bieden heeft, is het spel ook op grafisch gebied niet achtergebleven. De details zijn dan ook goed te zien. Van de rimpels op de personages tot het hebben van natte kleren als je door de regen wandelt. Ook hier geldt weer dat de kleine details aan het geheel bijdragen en we kunnen dan ook gerust zeggen dat Max Payne 3 er erg mooi uitziet.
Hetzelfde geldt voor de audio. Max is wederom ingesproken door James McCaffrey en deze man heeft zelfs model gestaan voor Max Payne en enkele van zijn bewegingen. De stemmen zijn dan ook van hoge kwaliteit en ook de wapens klinken lekker bevredigend. Een goede reden om nog eens de trekker over te halen als de killcam geactiveerd wordt!
Nu al een pareltje
Hoewel we maar twee levels hebben mogen spelen van Rockstar en helaas nog geen multiplayer tijd hebben gehad, kunnen we nu al stellen dat Max Payne 3 een echt pareltje gaat worden. De game speelt heerlijk weg met een diepgaand verhaal dat, zo werd ons beloofd, zonder laadtijden te spelen is. De humor van Max Payne is ook weer terug van weggeweest en wij kunnen niet wachten om in mei deze game in onze console te stoppen!