Max Payne 3 - Bullet Time in de multiplayer Preview

Preview
donderdag, 29 maart 2012 om 18:00
xgn google image
Kwalitatief goede online shooters in een derdepersoons perspectief zijn schaars. Met name de huidige generatie spelcomputers heeft er een gróót gebrek aan. Eigenlijk zijn Gears of War 3 en Uncharted 3: Drake’s Deception de enige titels die de eer van respectievelijk de Xbox 360 en PlayStation 3 hoog weten te houden. Rockstar Games wil hieraan haar steentje bijdragen en komt daarom met een uitgebreide multiplayermodus in Max Payne 3. De studio nodigde XGN laatst uit voor een speelsessie in München.
Het is niet de eerste keer dat Rockstar Games het met een multiplayer gedeelte waagt in een third-person shooter. De Amerikaanse studio kwam in Grand Theft Auto IV en Red Dead Redemption, de laatste twee titels uit haar repertoire, al met uiteenlopende online modi op de proppen.
Dat belooft wat voor de multiplayermodus van Max Payne 3. Tot tweemaal toe hebben we de singleplayer flink aan de tand kunnen voelen. De eerste en de tweede speelsessie vielen allebei in goede aard, wat natuurlijk naar meer smaakte. Naar een multiplayer, om maar iets te noemen. En voilá: Rockstar willigt dat verzoek in en introduceert de eerste online ervaring in het universum van Max Payne. Ze beoogt een uitgebreide multiplayer zonder dat daarvoor de bekende elementen van de serie worden opgeofferd, waaronder de alom bekende Bullet Time-techniek.
Filmische ervaring overgeheveld
Daarom is de multiplayer niet iets dat er ‘zomaar is bijgeplakt’. Dat blijkt wel uit het feit dat de cinematografische ervaring uit de verhaalmodus ook hier weer van de partij is. Net als in Uncharted 3: Drake's Deception bewegen de personages vloeiend en halen ze op spectaculaire wijze de meest rare capriolen uit. Klimmen, duiken, rollen, springen, het passeert allemaal de revue. Rockstar introduceert echter ook een nieuwe animatie en dat is de mogelijkheid om liggend op de grond je vijanden in 360 graden af te knallen. Het geeft veel voldoening als je richting een vijand springt om hem vervolgens al liggend in the face te knallen.
Een filmische multiplayer stond met chocoladeletters op het verlanglijstje van Rockstar. Datzelfde geldt ook voor een probleemloze integratie van Bullet Time, waarmee de serie in zijn beginjaren furore maakte. Maar liefst negen jaar duurde het alvorens spelers weer met een nieuwe Max Payne aan de slag konden. Klaarblijkelijk had Rockstar zoveel tijd nodig om tot de verlossende oplossing te komen. Want hoe zorg je er in hemelsnaam voor dat spelers de game kunnen vertragen zonder dat het een hoog irritatiegehalte oplevert?
Bullet Time in multiplayer. Het werkt!
Welnu, in Max Payne 3 is Bullet Time gebaseerd op line of sight, oftewel je gezichtsveld. Als een speler de power-up activeert, ondervinden alle spelers binnen zijn bereik hinder van een vertraagd personage. Spelers die zijn 'besmet' met Bullet Time, kunnen eruit ontsnappen als zij bijvoorbeeld achter een muurtje schuilen of op een andere manier uit het gezichtsveld van de vijand weten te geraken. Natuurlijk werkt het gebruik van Bullet Time tijdelijk en zul je er zorgvuldig mee om moeten gaan. In open ruimtes, om maar iets te noemen, want dan kunnen de tegenstanders maar lastig schuilen.
Hoe dan ook: de techniek werkt in de multiplayer verrassend goed en is zonder twijfel de grootste troef om van Max Payne 3 een adequate online third-person shooter te maken. Natuurlijk moet hiervoor ook de rest aan de kwaliteitsnormen voldoen. En met ‘de rest’ bedoelen wij de opzet en de gekozen structuur van de multiplayer. Tijdens onze speelsessie in München dachten wij onmiddellijk aan een mengeling van twee grote titels: Uncharted 3 en Call of Duty: Modern Warfare 3. Enerzijds leunt de actie redelijk veel op de PlayStation 3-exclusive. Terwijl anderzijds de opzet, met ervaringspunten, perks, customization, weer erg naar Activision's shooter neigt.
Bursts, het equivalent van perks
Laten we beginnen met de perks, in deze game bursts genoemd. Bursts zijn speciale vaardigheden die je sterker maken, accurater laten schieten of een betere kogelinslag geven. Er zitten ook wat ‘smerige bursts’ tussen. Die van Intuition bijvoorbeeld, waarmee je op de radar de posities van alle spelers in het veld met het blote oog kunt zien. Iedere speler heeft beschikking over drie burst-slots. Dit voegt, in combinatie met het maken van je eigen wapen, je kleding en meer van je uitrusting een extra dimensie aan de online spelervaring toe.
Door het vermoorden van vijanden en door het looten van hun lichamen, vul je je Adrenaline-meter die nodig is om de bursts in te zetten. Via ervaringspunten en via geld kun je de bursts ontgrendelen, evenals nieuwe wapens, upgrades voor je wapens, kleding, personages (zoals de originele Max Payne!) en andere voorwerpen. Let wel op, want bij een overdaad aan bursts en ‘zware wapens’ zal je personage heel wat trager uit de startblokken komen.
Aan jou de keuze om te kiezen tussen een behendige acrobaat, of een slome doch zwaarbewapende krachtpatser. Om nog meer in Call of Duty-taal te spreken kun je je personage tot Legend omtoveren wanneer deze het vijftigste niveau heeft bereikt. Verder is er een soortgelijk vote-systeem en kunnen spelers titels en emblemen vrijspelen.
Niet alle omgevingen overtuigen
Beter goed gejat dan slecht bedacht, zullen we maar zeggen. Want irriteren doet Max Payne 3 allerminst. Qua houdbaarheidswaarde is het goed op weg om de nummer één online third-person shooter van het moment te worden. Daarvoor mist het misschien nog wel die belangrijke finishing touch. Een opzwepende soundtrack 'schittert' bijvoorbeeld in afwezigheid en de omgevingen missen nog een zekere zin van sfeer. Van de drie levels die we speelden (The Docks, Bus Depot en The Favela) wist eigenlijk alleen de laatstgenoemde écht te overtuigen.
The Favela is dan ook geïnspireerd door de veelal beruchte krottenwijken in Brazilië. In Max Payne 3 vertaalt zich dat in een heuvelachtige omgeving, omringd door houten en stenen huizen, verkeersborden en andere materialen. Een perfecte plek om geheel des Max Payne’s in Bullet Time van boven naar beneden te donderen, om zo tegelijkertijd meerdere mensen uit de weg te ruimen. In München schoot meerdere keren zo’n vreselijk gaaf moment voorbij en dat gaf keer op keer grote voldoening.
Genoeg content om je mee te vermaken
In Small Payne Killer komt het zonet geschetste moment het vaakst voorbij. In deze modus kruipen twee van de zestien spelers in de huid van Max Payne en Passos. Heel oneerlijk barst de strijd dan los tussen twee en veertien personen. Maar, vergis je niet! De Army of Two heeft een enorme voorsprong wat gezondheid, vuurkracht en munitie betreft. Ervaring gebiedt te zeggen dat het een helse klus is om de twee oorlogsmachines om te leggen. Als je er in weet te slagen word je beloond, want dan ben jij diegene die het tegen de rest mag opnemen.
Een andere modus die afwijkt van traditionele modi als Deathmatch en Team Deathmatch, is Gang Wars. Volgens Rockstar is deze modus gebaseerd op events uit de singleplayer. Wat de studio hiermee bedoelt is dat er (in willekeurige volgorde) missies moeten worden voltooid die geïnspireerd zijn op bepaalde stukken in de verhaalmodus. Het is 'het hart en de ziel' van de multiplayer, als we Rockstar mogen geloven. Tot dusver is het een prettige modus die tussen al het schietgeweld voor flink wat afwisseling zorgt, maar vooralsnog bestaan er nog wel enkele vraagtekens. Want in hoeverre behoren pakketjes wegbrengen, gebieden overnemen en bommen laten ontploffen tot ‘events uit de singleplayer’?
Rest de vraag of Gang Wars en Small Payne Killer de enige modi zijn waarmee Max Payne 3 zich gaat onderscheiden van andere online shooters, of dat Rockstar nog een ander geheim wapen heeft. Het spel maakt dan wel consequent gebruik van Bullet Time, maar legt Rockstar de lat voor andere ontwikkelaars hoger als het met deze multiplayer op de proppen komt? Zal het de game-industrie op zijn grondvesten laten schudden, zoals de eerste Modern Warfare dat destijds deed? Aan de content zal het in ieder geval niet liggen. Tot nog toe bevat Max Payne 3 elf levels, zestig personages, 82 titels en talloze voorwerpen om je personage op te leuken.
Online shooter van formaat
De multiplayermodus van Max Payne 3 is een unieke mengeling van Uncharted 3: Drake’s Deception, Halo: Reach en Call of Duty: Modern Warfare 3. De actie is vlot en filmisch, de modi zijn leuk en uiteenlopend met Small Payne Killer en Gang Wars als hoogtepunten, en niet te vergeten is Bullet Time een welkome toevoeging aan een online shooter als deze. Aan vrijwel alles merk je dat Rockstar de cinematografische ervaring van de singleplayer probeert over te hevelen naar de online netwerken. Dat doet zij met succes. De game mist weliswaar een ‘eigen sfeertje’ en visueel is het relatief minder, maar verder is Max Payne 3 op weg één van de leukste online shooters van het moment te worden.