Lords of the Fallen Preview - Supermoeilijke sleeperhit

Preview
woensdag, 03 juli 2013 om 12:00
xgn google image
We nemen het je niet kwalijk als je nog nooit hebt gehoord van Lords of the Fallen, een actie-RPG van ontwikkelaar City Interactive. Toch blijkt het een game te zijn die je absoluut op je radar wilt houden, want Lords of the Fallen is indrukwekkend, uitdagend en onverwacht tof.
Vorig jaar werd Lords of the Fallen stilletjes aangekondigd op het LinkedIn profiel van een voormalig Witcher 2 producent. Het bleek een actie-RPG te zijn die zal plaatsvinden in een middeleeuwse fantasiewereld waar een gevallen god regeert. Naast een klein aantal screenshots hebben wij ontzettend weinig van de game gezien, niet eens een gameplay video! Gelukkig mochten wij de game tijdens de E3 achter gesloten deuren aanschouwen.
Kies wie je bent
Zoals vele role-playing games kun je in Lords of the Fallen in het begin kiezen uit verschillende soorten klassen. Deze zullen je komende gameplayervaring flink beïnvloeden, dus het is ontzettend belangrijk dat je de klasse kiest die bij jou past. Er is de warrior, de standaard krijger die weinig bijzonderheden kent en eigenlijk precies doet wat je zou verwachten. Dan is er nog de cleric. Deze is kenmerkend vanwege de grotere en zwaardere wapens die hij kan dragen. Als laatste is er de rogue, een schaduwkrijger. Deze is zoals de naam doet vermoeden vooral gericht op snelle aanvallen en beweeglijkheid.
Tijdens de demonstratie keken wij naar een speelsessie met de rogue. Met deze kun je een unieke action skill gebruiken. Je kunt dan heel snel rondrennen om een vijand met extra schade aan te vallen. Ondanks dat je uit verschillende klassen kunt kiezen, zal dit niet veel uitmaken omtrent het uiterlijk van het personage, wat natuurlijk wel jammer is, want dat had wat variatie in de game en tussenfilmpjes gestopt bij een volgende playthrough. Tijdens de eerste cutscene word je meteen belaagd door een eindbaas, die in dit geval dus niet op het einde is geplaatst. De bazen heten toepasselijk lords en zijn afkomstig uit andere dimensies.
Vereiste strategie
Als je denkt dat je in Lords of the Fallen lekker kunt button-mashen, zul je al snel de Magere Hein ontmoeten. Oftewel, je gaat hartstikke dood. Tijdens het gevecht met de lord merk je dat zijn aanvallen erg krachtig zijn en dat je deze beter kunt ontwijken. Gelukkig is dat als rogue vrij gemakkelijk, maar als je een andere klasse hebt zul je ook je strategie iets moeten aanpassen en kun je wellicht beter de aanvallen blokkeren. De moeilijkheid van de vijanden doet denken aan Dark Souls, maar dan net iets gemakkelijker.
Terwijl je in Dark Souls te maken krijgt met absolute chaos, krijg je in Lords of the Fallen wel de kans om je te concentreren op je vijand. Het is slim om op het begin van een gevecht even te wachten met aanvallen om het patroon van de eindbaas door te krijgen. Zodra je deze uitgevogeld hebt, is het tijd om aan te vallen. Je kunt ongeveer twee slagen uitdelen voordat de vijand terugslaat, dus deze ontwijk je steeds. Een leuk detail is dat je af en toe een deel van het pantser van de lord stuk slaat. Iedere keer dat dit gebeurt wordt de lord ook bozer, waardoor de baas uit meerdere fases bestaat. Daardoor verandert zijn patroon ook iets en wordt hij gevaarlijker, dus je moet je strategie steeds weer aanpassen.
Geen kaskraker
De versie die we zagen was nog een pre-alpha versie, maar zat al redelijk goed in elkaar. Het is in ieder geval duidelijk dat dit spel geen ontzettend groot publiek zal aanspreken. De game is namelijk vrij moeilijk, zelfs zo moeilijk dat de presentator tijdens het spelen steeds weer dood ging. Hij nam het op tegen maar twee vijanden, maar zelfs de gewone vijanden in Lords of the Fallen bieden ontzettend veel weerstand.
Verder is de voice acting vrij gemiddeld, wat natuurlijk jammer is. Wel is de game grafisch ontzettend mooi, vooral zodra je naar buiten loopt en de sneeuw en wind aanschouwt. Dat moet ook wel, want de game komt uit voor de PC en next-gen consoles. Daarom is er genoeg kracht aanwezig in de apparaten om een flink mooie game in elkaar te zetten.
Mogelijke sleeper hit
Lords of the Fallen zal dan waarschijnlijk geen enorm publiek bereiken, maar voor de mensen die van uitdaging houden kan dit zeker een aanschaf waard worden. De ontwikkeling heeft nog een redelijk lange weg te gaan, maar als het concept goed wordt uitgewerkt zou Lords of the Fallen zomaar een sleeper hit kunnen worden. In de gaten houden dus!