Stronghold Crusader 2 Preview - Ouderwetse real-time strategie

Preview
dinsdag, 02 juli 2013 om 17:30
xgn google image
De Stronghold franchise bestaat al sinds 1999. Terwijl de gewone Stronghold games meer gaan om het bouwen van een kasteel en je tijd nemen, is de Crusader variant meer gericht op snel oorlogvoeren en strategische actie. Zal dit vervolg net zo succesvol worden als de eerste?
In 2001 kwam Stronghold Crusader uit voor de PC. Ondanks het succes van de game, was er nooit een vervolg verschenen. In 2008 kwam er nog een remake uit, maar nog altijd was er geen volledig vervolg. Best vreemd aangezien het origineel de favoriet is van ontwikkelaar Firefly en ook van de fans. Gelukkig is het na 13 jaar eindelijk zo ver, dan kunnen wij aan de slag met Stronghold Crusader 2.
3D graphics!
De vorige Stronghold was nog in 2D, en met genot kunnen wij zeggen dat Stronghold Crusader 2 zich eindelijk aansluit bij het moderne tijdperk van games. Voor het eerst kun je in een Stronghold Crusader game genieten van een driedimensionale wereld. Toch is de game niet bijzonder mooi, want grafisch krijg je te maken met een nogal simplistische stijl. Verwacht geen realisme als in een Company of Heroes, want het ontwikkelingteam van twintig tot dertig man kan dat simpelweg niet voor elkaar krijgen. Helemaal logisch als je bedenkt dat Firefly voor het eerst zelf een game gaat uitgeven. De ontwikkelaar is nu volledig onafhankelijk, wat ook betekent dat ze geen last heeft van druk van bovenaf.
Alhoewel de game niet erg mooi is, kun je toch zien dat er is gedacht aan wat leuke functies. Zo kun je stukken puin van kapotte muren zien afkomen en kan het ook nacht worden. Dit soort details geven de game meer gevoel en versterken de variatie van Stronghold Crusader 2. Prachtige graphics zijn ook niet echt nodig, want dit is een game gemaakt voor de fans. Die zitten al erg lang te wachten op een vervolg en spelen zelfs nog steeds het origineel. Met Crusader 2 heb je in dat geval zeker een veel mooiere game in handen.
Vechten in de Sahara
In Stronghold Crusader 2 zul je vechten in de woestijn. Je kunt spelen als de Arabieren en Europeanen, die vanzelfsprekend strijden wegens de kruistochten. De facties zijn niet totaal verschillend, maar er zijn wel kleine details zoals dat de Arabieren geen varkens fokken. Omdat je in de woestijn vecht is water erg van belang. Je kunt namelijk alleen in vochtige gebieden een boerderij neerzetten om voor voedsel te zorgen. Daarom moet je ervoor zorgen dat de oases van jou zijn, want deze zijn van cruciaal belang om een degelijk kasteel te bouwen.
Om je kasteel te bouwen kun je met een heel gemakkelijk systeem de muren als het ware op je scherm tekenen, waarna jouw werkers aan de slag gaan. Het maken van kastelen is ten opzichte van het vorige deel versimpeld, omdat je toch snel wilt bouwen en geen tijd hebt om hier te lang bezig mee te zijn. Je kunt ook gemakkelijk meerdere muren achter elkaar plaatsen en op deze manier wordt de muur dikker. Dit gebeurt allemaal erg intuïtief en je kunt absoluut spreken van een geslaagde verbetering.
De game zal vooral draaien om skirmish gevechten. Hierin neem je het op tegen verschillende soorten leiders. Op dit moment zijn er acht soorten leiders, maar met DLC zal dit later worden uitgebreid naar zestien. Je kunt bij de gevechten verschillende soorten troepen gebruiken. Er zijn ook wat nieuwe soorten units bijgekomen zoals helers om troepen te steunen en assassins om vijandelijke gebieden binnen te dringen. De balans tussen de verschillende units lijkt erg goed te werken. Zo zullen zwaardvechters nu hakbijlen pakken om muren neer te halen. Ze zijn dan wel langzamer dan bijvoorbeeld een katapult, maar zo ben je niet afhankelijk van bepaalde troepen als er een muur in de weg staat.
Leuke vernieuwingen
Verder zijn er nog een paar kleine vernieuwingen die de game net iets anders maken, bijvoorbeeld natuurrampen. Een kleine tornado kan jouw troepen in de lucht werpen, en een zwerm van insecten kan jouw oogst compleet verpesten. Zo worden de gevechten op willekeurige wijze net iets spannender. Gelukkig kon de ontwikkelaar ons ook vertellen dat deze gebeurtenissen weinig voorkomen, waardoor het niet snel gaat irriteren.
Een andere leuke vernieuwing is de toevoeging van co-op. Dit klinkt natuurlijk niet heel vernieuwend, want de meeste RTS games hebben al co-op. Toch pakt Firefly het net iets anders aan. Je kunt namelijk afzonderlijk samenwerken, maar je kunt ook hetzelfde rijk besturen. Dan kun je afspreken dat één persoon zich bijvoorbeeld richt op het maken van het kasteel en troepen terwijl de ander zich richt op het besturen van deze troepen om de vijand aan te vallen. Dit is een interessante manier van samenwerken die wij nog niet eerder in een RTS hebben gezien.
Klassieke gameplay in modern jasje
Firefly heeft met Stronghold Crusader 2 een oud concept geperfectioneerd en gemoderniseerd. Fans van de eerste game doen er zeer waarschijnlijk goed aan om dit vervolg in de gaten te houden. Helaas duurt het nog even voordat hij uit is. Firefly wil de game namelijk pas uitbrengen zodra deze af is, en dat zal pas in 2014 het geval zijn.